For noen år siden var Chery faktisk på vei til Norge, men i siste liten ble planene gjort om og det store kinesiske merket dukket aldri opp.
Men det har skjedd mye i løpet av de siste årene, og ikke minst vil EU stramme utslipps-skruen enda mer. Det betyr enda tøffere grenser som alle bilmerkene må komme seg under, ellers vanker det store bøter.
Det bidrar også til at de nye merkene Omoda og Exlantix nå setter kurs for Norge.
Omoda har blant annet en ny elbil kalt E5, mens Exlantix er en slags elektrisk søster til Exceed ‒ et litt mer premium merke som blant annet har et forskning- og utviklingssenter i Frankfurt. Her en smakebit på det merket, og det kommer mange flere bilder lengre nede.
‒ Norge er veldig viktig for oss, ikke minst nå som CO2-kravene i Europa blir strengere, så med kommende elbiler er dette et naturlig land å starte i, sier Nathan Xue, Country Manager Norway.
De har arbeidet med den norske satstingen i to-tre år, og jobber nå med å få norske importører. Dette håper de er i boks allerede i løpet av oktober, og deretter kommer det prototyper og til slutt kundebiler.
Målet er at Omoda er på plass innen slutten av 2025, mens den nye elektriske serien Exlantis følger deretter.
‒ Vi har jobbet langsiktig med planen for Norge og andre europeiske land, og vi har også ventet på de riktige produktene. De har vi nå gjennom flere nye elbilmodeller og Exlantix, så nå er vi klare til å ta steget, sier Xue.
Chery er den femte største bilprodusenten i Kina og solgte nærmere to millioner biler i fjor, og er på plass over hele verden. Hjemme i Kina har de bilmerkene Chery, Exceed, Jetour, iCar og Luxeed som også Huawei er en del av, samt de internasjonale merkene Omoda og Jaecoo.
At de har vokst seg til en gigant viser årets Fortune Global 500, for på listen over de virkelige globale tungvekterne finner vi Chery på 385. plass ‒ ikke verst for et merke som startet opp for bare 27 år under et «beskjedent lite stråtak på en ødemark», som de selv sier.
Omoda grunnlagt så sent som i 2022 er allerede på plass i Spania og Storbritannia med blant annet bensinmodellen Omoda 5, men de har også på gang en helelektrisk versjon av denne kalt E5 med godt over 400 kilometer rekkevidde.
Exlantix er en ny litt mer premium elbilserie av Exeed-merket som ble introdusert i 2017, og nylig viste de fram helelektriske Exeed Exlantix ES som er en sedan.
Denne serien har for øvrig et navn satt sammen av tre ord, Exploring, Atlantis og Xspace, så det sier litt om ambisjonene de har for denne serien.
Den første helelektriske sedanen er en godt voksen bil på 4,95 meter l lengden, 2 meter bred og med en akselavstand på hele 3 meter, så her bør det virkelig være nok av innvendig plass.
ES-modellen har rammeløse dører og lyddempende glass, og øverst er det et stort panoramatak som byr på et to-lags nano-sølvbelagt isolasjonsglass for bedre isolering og UV-beskyttelse.
Det er også interaktive lykter som kan by på en masse emojier, men grunnet strenge europeiske regler spørs det om disse kommer på de europeiske bilene.
Her er bilder av sedanen:
En annen Exlantix som er vist fram er ET-modellen, og dette er som du kan se av bildene litt lengre ned en SUV. Denne er hakket større, 4,98 meter i lengden, men har de samme 3 meterne mellom to de akslingene.
Her bør det altså være enda mer innvendig plass, og ET er ifølge produsenten resultatet av over fire år med arbeid av mer enn 1.000 forskere og utviklere. Målet har vært å lage en premium super-SUV via godt håndverk og banebrytende teknologi som skal sørge for en eksepsjonell kjøreopplevelse.
Nå er det fortsatt en stund til noen av disse når Norges grenser, så vi får se hva de har av spesifikasjoner når den tid kommer.
Her er bilder av Exlantix ET:
Les også: