Når det kommer til de største produsentene målt etter det europeiske nybilsalget, er det to som utmerker seg. Volkswagen-gruppen er kongen, Toyota-gruppen er kronprinsen.
Og den tyske gruppen må kanskje titte seg litt mer i bakspeilet nå, for Toyota Motor Europe, forkortet TME, ruller på som aldri før.
De kan nemlig rapportere om et salg fra januar og ut september på formidable, og rekordhøye, 930.452 kjøretøy. Det er opp 2 prosent fra samme periode i fjor, og Toyota holder også sin posisjon som det nest mest solgte merket i Europa.
Videre kan TME melde om et elektrifisert salg som økte med 5 prosent, og disse bilene utgjorde 77 prosent av salget. Både Toyota og Lexus har som kjent satset tungt på hybrider, og i senere tid ladehybrider.
Disse økte med utrolige 209 prosent, men salget av de rene elbilene gikk opp med 41 prosent.
– Vi er fornøyde med salgsresultatene våre i et svært konkurransepreget marked, sier Till Conrad, konserndirektør TME
– Det gjenspeiler fortsatt sterk kundeetterspørsel etter Toyotas og Lexus’ flemodellsvalg, som møter de ulike behovene i den europeiske regionen. Vår fortsatte vekst stimuleres av å tilby kundene et utvalg av teknologier kombinert med sterk produktkraft og utmerket støtte fra våre detaljhandelspartnere.
Når det gjelder merkene solgte Toyota 865.401 kjøretøy mellom januar og september, og ikke overraskende var Yaris Cross bestselgeren med totalt 151.494 biler.
I tillegg selger også resten av Yaris-serien bra, og det samme gjelder Corolla-serien, Toyota C-HR, Rav4 og Aygo X.
Men så har vi elbilene. Eller for Toyota, elbilen.
De har nemlig kun en, og det er bZ4X. Om vi ser på alle modellene er denne helt nede på 10. plass, og det ble kun solgt 23.841 slike. Trekker vi fra det norske salget, 5.439, så ble det kun solgt 18.402 bZ4X i resten av Europa. Det er 2.045 biler i måneden.

Heller ikke hos Lexus går elbilsalget strykende, men utgjør om ikke annet en større del av det totale salget. Det ble solgt 1.404 helelektriske UX, mens RZ kun tilgjengelig som elbil sto for 3.854 av det totale Lexus-salget på 65.051.
Når det gjelder Toyota Professional så følger de i hjulsporene til personbilene, og økte salget med 21 prosent. Totalt solgte de 117.410 kjøretøy i løpet av de første ni månedene. Her var det totalt 15.257 helelektriske Proace-biler, så her hadde elbilene en langt større markedsandel.
Blant nyttekjøretøyene er det Hilux som drar lasset, og denne økte med 20 prosent og landet på 36.652 kjøretøy. Også Proace-familien hadde en sterk økning, og mer eksakt 21 prosent.
Når det gjelder Lexus så landet også de en salgsrekord, og denne lyder på 65.051 og er opp 2 prosent. LBX-modellen var den mest populære med et salg på 21.162 biler.
Alle Lexus-bilene i Vest-Europa er elektrifiserte, mens det totale europeiske salget var 94 prosent elektrifisert i årets første ni måneder.
Mest populære Toyota-modeller jan-sep:
- Toyota Yaris Cross: 151.494 biler
- Toyota Yaris: 129.085
- Toyota C-HR: 109.143
- Toyota Aygo X: 76.057
- Toyota Corolla H/B & Touring Sports: 72.289
- Toyota Rav4: 68.799
- Toyota Proace City: 44.232
- Toyota Hilux: 36.652
- Toyota Proace: 26.723
- Toyota bZ4X: 23.841
Mest populære Lexus-modeller jan-sep:
- Lexus LBX: 21.162
- Lexus NX: 19.336
- Lexus UX: 7.067
- Lexus RX: 6.862
- Lexus RZ: 3.854
Les også: