Denne svære doningen skal drives av noe så spesielt som ammoniakk. (Fotos: Eidesvik Offshore)

Tredje «verdens første» for energivikingen ‒ går på ammoniakk

Eidesvik Offshore fornekter seg ikke. Nå setter fartøyet «Energy Viking» sin tredje «verdens første» med å gå over til ammoniakk som hoveddrivstoff, noe som tar ned utslippene.


Eidesvik Offshore eier og driver en verdensomspennende flåte av spesialbygde fartøyer, og fokuserer veldig på framtidige nye løsninger som skal gjøre bransjen mer miljøvennlig. 

Sammen med det nordnorske selskapet Agalas bygger de for eksempel et konstruksjonsfartøy som skal utføre oppdrag for subsea og offshore vind-markeder, og dette er noe uvanlige greier. 

Fartøyet er nemlig utstyrt med to metanolmotorer samt et batterihybridsystem, og dermed blir denne verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.

Og det er ikke overraskende, for de har en lang tradisjon med å komme med nye løsninger som tar utslippene ned. Det har «Energy Viking» sørget for. 

Allerede i 2003 ble forsyningsfartøyet verdens første offshorefartøy med LNG-drift, og i 2016 banet skipet vei for den spesielle «Battery Power» notasjon fra DNV. 

Planen nå er at energivikingen som har vært på kontrakt med Equinor siden 2023 skal utstyres med en såkalt dual-fuel-motor som kan gå på både ammoniakk og diesel, og både ammoniakkmotoren og drivstoffsystemet kommer fra Wärtsilä.

‒ Denne ombyggingen er muliggjort av støtte og investeringer fra Equinor. Vi er veldig glade for å samarbeide med en kunde som deler våre ambisiøse klimamål, i et prosjekt som kan bidra til å kickstarte en bredere bruk av ammoniakk i skipsfarten, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.

Ifølge Eidesvik anses ammoniakk som et lovende karbonfritt alternativ til fossile drivstoff for lengre overfarter, slik som forsyningsrutene i Nordsjøen. Skipet løfter dette potensialet fra tegnebrettet til kommersiell bruk.

‒ I flere tiår har Eidesvik hatt fokus på å redusere drivstofforbruket og investere i banebrytende teknologi for å redusere utslipp, sier Talmo. 

‒ «Viking Energy» har vært banebrytende innenfor dette arbeidet, og vi er stolte over at skipet nå vil ta industrien videre med ammoniakk.

Det er forventet at skipet operere på ammoniakk fra første halvdel av 2026, og det er forventet en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.

I tillegg til Wärtsilä leverer Breeze Ship Design nødvendige skipsdesigntjenester, og prosjektet kalt Apollo har også fått 5 millioner euro fra EU’s Horizon Europe-program.

‒ Samarbeid gjennom verdikjeden er en nøkkel for å lykkes med den grønne omstillingen, soer Talmo.

‒ Ingen kan lykkes alene. Vi håper Apollo-prosjektet kan fungere som et eksempel på hvordan man bygger sterke partnerskap og jobber sammen for å oppnå felles mål.  

I tillegg til å få installert en ammoniakk forbrenningsmotor, er «Viking Energy» også demonstrasjonsfartøy i det EU-finansierte ShipFC-prosjektet der målet er å pilotere ammoniakkdrevne brenselceller, opplyser Eidesvik.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Eidesvik Skip