I likhet med personbilene er det også en offisiell global årets varebil-pris, og her er det en europeisk jury med 25 medlemmer som inkluderer Torbjørn Eriksen fra magasinet Anlegg & Transport (AT.no).
Som vi vet er kampen om å bli årets bil knallhard, men over i varebilenes rike kommer det selvsagt langt færre nye varebiler og det er ikke så veldig mange som blir slått ut på veien til finalen.- Ford Transit Courier
- Ford E-Transit Custom
- Mercedes-Benz Sprinter
- Renault Master
- Stellantis ProOne Large Van-utvalg (Fiat Ducato, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper/Relay)
‒ I år var det 9 nominasjoner, som representerte 15 lette nyttekjøretøymerker, alle i kamp om hovedprisen. Ford har to finalister med Ford Transit Courier og Ford E-Transit Custom, mens Stellantis-gruppen har en multi-modell representert gjennom sin ProOne Large Van-serie og nyeste Mercedes-Benz Sprinter og helt nye Renault Master fullfører shortlisten, sier juryleder Jarlath Sweeney.
‒ Nok en gang, som i fjor, er det en blanding av diesel-, batteri- og hydrogendrevne kjøretøyer på den lange listen. For tiden går juryen inn i den endelige valgprosessen for å kåre vinneren av den mest prestisjetunge og lengst etablerte prisen i den lette kommersielle industrien.
- 2024: Ford Transit
- 2023: Volkswagen ID. Buzz Cargo
- 2022: Renault Kangoo Van, Mercedes Citan
- 2021: PSA-gruppen: Peugeot e-Expert, Citroën e-Dispatch/ë-Jumpy, Opel Vivaro-e
- Audi klar med oppgraderte RS 3
- Vil heve tillatt maks-vekt på vogntog
- Norske ladegiganter enig om kjøp og salg