Renault 5 er årets verdensmester blant nybilene. (Fotos: Best Cars of the Year)

Denne vant «VM for nybiler»

En gjeng eksperter, journalister og ikke minst folket selv har kåret årets vinner av «VM for nybiler», og det ble en elbil mange venter spent på.


Det finnes som kjent mange årets bil-kåringer, og noe er også globale. Men et fåtall er også litt mer spesiell enn andre, og en slik er Best Cars of the Year.

De kårer nemlig en Best COTY World Champion. Årets verdensmester blant nybilene.

Dette er en internasjonal jury sammensatt av diverse eksperter og noen skikkelig tunge navn i bilindustrien, som den elleville designeren Gordon Murray, tidligere Aston Martin-sjef Andy Palmer, tidligere Nissan-designer Shiro Nakamura og tidligere Formel 1-fører Ukyo Katayama.

I tillegg kan de som besøker British Motor Show avlevere sin stemme, og på toppen er det mulig for alle å legge igjen sin stemme via prisens hjemmeside bestcarsoftheyear.com.

Best Cars of the Year har også lokaler både i Storbritannia, Japan og Sør-Korea, så her legges det ned mye jobb ‒ slik det jo skal være når man arrangerer et VM. 

De kårer altså årets verdensmester, men også vinnere i flere andre kategorier ‒ og flere av årets vinnere er da også skikkelige folkefavoritter. 

Resultatene dukker opp etter British Motor Show, og denne messen har nå gjort unna årets utgave. Fjorårets vinner var Volkswagen ID. Buzz, og ekspertene i industrien og folket liker åpenbart helelektriske biler. 

For årets verdensmester heter Renault 5, en bil som også var en av stjernene under den britiske bilutstillingen.

Det franske merket responderte entusiastisk at dette er «den mest prestisjefylte prisen». 

Men det var ikke nok for nye og elektriske R5, for som en generell verdensmester blant nybilene vant det selvsagt også elbil-kategorien. 

Men flere enn Renault kan sprette champagnen. 

BYD, Build Your Dreams, snappet til seg prisen for beste bilserie, og det takket være Seal sedan og Seal SUV-serien. Og jaggu fikk ikke BYD også prisen for årets beste bilselskap. 

«Vi har sikret to store seire ved 2024 Best Cars of the Year Awards», jublet det kinesiske merket, som beskriver seg selv som verdens største New Energy Vehicle (NEV)-produsent.

En annen stjerne på standen til Best Cars of the Year på British Motor Show var MG Cyberster, og denne stakk av med prisen for Best Sports Car of the Year. En grunn, og sikkert en ganske stor en, er at denne ser ut som en millionbil selv i England, men starter kun på det halve. 

«Vi er beæret over å motta så stor ros fra dommerpanelet for årets beste biler», sa MG.

Som regjerende mester kan selvsagt ikke Volkswagen ende uten en pris, og de gikk også til topps i den noe uvanlige kategorien Best Car of the Half Century.

Så ja, hvem andre enn ikoniske Golf kan få en slik pris. Den ble født for akkurat 50 år siden, og ser i dag ut som en veldig sprek 50-åring. Tyskerne selv beskrev dette som «en stor utmerkelse».

Videre kan også Toyota-gruppen og spesielt Lexus feire, for årets beste premiumbil innenfor en nokså rimelig prisgrense ble Lexus LBX, som også får selskap av to virkelige rimelige biler som årets prisvinnere. 

Lille Suzuki Swift vant prisen for årets rimelige hybridbil, mens Dacia Spring hvor elbilen har en startpris på innbydende 15.000 pund i England ble kåret til årets ubestridte kuppmaker. 

Dessverre blir nordmenn snytt for årets kupp, for her hjemme er det kun Duster som er tilgjengelig fra det rumenske merket.

Trøsten er at en liten franskmann nærmer seg, for vi kan slå fast at den ferske verdensmesteren Renault 5 helt sikkert også kommer til fjord og fjellene her hjemme.  

Les også:

Debatt