Politikerne er som kjent veldig opptatt av å kutte utslippene i transportsektoren, og det åpenbare foretrukne løsningen er å presse flest mulig over på batteridrift. Det er dyrt, og ja, litt unødvendig. Det skal du snart få lære.
Og det gjøres dessverre også ved bruk av pisk, men det er altså ingen store grunner til å jage bort kjøretøy med forbrenningsmotorer. Det finnes nemlig løsninger, og de er i den grønne ånden. For klimasatstingen inkluderer nemlig også å ta vare på det vi har i stedet for å bytte det i noe nytt, å lage noe nytt er jo klimauvennlig, og selv et gammelt hurtigruteskip kan bli ganske så miljøsnilt. For da «Richard With» la fra kai i Bergen onsdag skal det gjennomføre den rundt 5.000 lange seilasen til Kirkenes på 100 prosent biodrivstoff produsert av blant annet brukt frityolje.
														
																																									For da «Richard With» la fra kai i Bergen onsdag skal det gjennomføre den rundt 5.000 lange seilasen til Kirkenes på 100 prosent biodrivstoff produsert av blant annet brukt frityolje.
														
													
																											 Mer eksakt seiler «Rikard With» på HVO100, og dette er et biodrivstoff fra St1. Det er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.
														
																																									– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1.
														
																																									Hurtigruten satser tungt på nye løsninger som skal gi grønnere skip, og selskapet har i løpet av de fire siste årene investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. Flere av skipene har fått installert batteripakker og nye motorer.
														
																																									Mer eksakt seiler «Rikard With» på HVO100, og dette er et biodrivstoff fra St1. Det er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.
														
																																									– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1.
														
																																									Hurtigruten satser tungt på nye løsninger som skal gi grønnere skip, og selskapet har i løpet av de fire siste årene investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. Flere av skipene har fått installert batteripakker og nye motorer.
														
													
																											 Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som deretter er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg.
														
																																									Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet, opplyser energikonsernet.
														
																																									Den grønne «Rikard With» skal gjennomføre den klassiske ruten langs kysten, altså Bergen-Kirkenes-Bergen. Her er det vanlige rutetider for alle de 34 havnene, og frakter både lokale passasjerer, gods og turister. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.
														
																																									Les også:
														
																																									Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som deretter er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg.
														
																																									Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet, opplyser energikonsernet.
														
																																									Den grønne «Rikard With» skal gjennomføre den klassiske ruten langs kysten, altså Bergen-Kirkenes-Bergen. Her er det vanlige rutetider for alle de 34 havnene, og frakter både lokale passasjerer, gods og turister. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.
														
																																									Les også:
- Xpeng satte nye laderekorder
- Så mye koster rekkeviddemesteren GLC
- Prisene klare for elbilen Toyota CH-R+
 
                             
                             
                            