Dette er et ganske så miljøvennlig hurtigruteskip. (Foto: Hurtigruten)

Hurtigruten kysten rundt på frityolje

Etter å ha seilt Norge rundt i over 130 år, fikk MS «Richard With» en langt grønnere vind i seilene onsdag. Hurtigruteskipet har nemlig fylt tanken med biodrivstoff.


Politikerne er som kjent veldig opptatt av å kutte utslippene i transportsektoren, og det åpenbare foretrukne løsningen er å presse flest mulig over på batteridrift. Det er dyrt, og ja, litt unødvendig. Det skal du snart få lære.

Og det gjøres dessverre også ved bruk av pisk, men det er altså ingen store grunner til å jage bort kjøretøy med forbrenningsmotorer. Det finnes nemlig løsninger, og de er i den grønne ånden. For klimasatstingen inkluderer nemlig også å ta vare på det vi har i stedet for å bytte det i noe nytt, å lage noe nytt er jo klimauvennlig, og selv et gammelt hurtigruteskip kan bli ganske så miljøsnilt.

-->
Som «Richard With».

Hurtigruten har i dag ni skip i drift, og det inkluderer også et som stolt bærer navnet til selskapets grunnlegger – kaptein Richard With etablerte Hurtigruten helt tilbake i 1893. Så selskapet er nå 132 år gammelt.

«Richard With», skipet altså, er blant veteranene, det har bikket 30 år med god margin, men har gått gjennom flere runder med oppdateringer.

Det siste bare for noen år siden, og da ble «Richard With» oppgradert til et grønnere hybridskip. Nye motorer skal reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippene med rundt 25 prosent, samt at hun har fått toppmoderne utstyr for behandling av avløpsvann og såkalt SRC-teknologi som reduserer NOx-utslipp med minst 80 prosent.

Og det finnes løsninger som gjør det stolte skipet til et nesten utslippsfritt skip.

(Foto: Hurtigruten)

For da «Richard With» la fra kai i Bergen onsdag skal det gjennomføre den rundt 5.000 lange seilasen til Kirkenes på 100 prosent biodrivstoff produsert av blant annet brukt frityolje.

– Dette er et historisk øyeblikk i Hurtigrutens over 130 år lange historie langs kysten og for klimaet, sier konsernsjef Hedda Felin i Hurtigruten.

– Og ikke minst er det et konkret bevis på at det er mulig å kutte utslipp ved å bruke bærekraftig biodiesel som er tilgjengelig i dag og uten å investere milliarder i nye skip og ny infrastruktur.

Konsernsjef i Hurtigruten, Hedda Felin (t.h) og Lea Rankinen fra St1. (Foto: St1)

Mer eksakt seiler «Rikard With» på HVO100, og dette er et biodrivstoff fra St1. Det er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.

– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1.

Hurtigruten satser tungt på nye løsninger som skal gi grønnere skip, og selskapet har i løpet av de fire siste årene investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. Flere av skipene har fått installert batteripakker og nye motorer.

– Hurtigruten mener bærekraftig biodrivstoff er den raskeste og mest kostnadseffektive veien til utslippskutt, sier Felin.

– Dette gjelder spesielt for sjøfarten, hvor nullutslippsteknologien for større skip fortsatt er noen år fram i tid.

St1 Norge sier at denne historiske seilasen er et eksempel på hvordan man kan kutte utslipp ved å bruke eksisterende teknologi og utprøvd biodrivstoff.

– Denne seilingen viser hvordan sirkulære løsninger kan skape reelle utslippskutt i dag, sier Rankinen.

– Hurtigruten viser handlekraft, og for oss i St1 handler dette om å bruke teknologi og ressurser smartere. Vi gjør avfall til drivstoff og viser at omstilling er mulig nå.

(Foto: Hurtigruten)

Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som deretter er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg.

Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet, opplyser energikonsernet.

Den grønne «Rikard With» skal gjennomføre den klassiske ruten langs kysten, altså Bergen-Kirkenes-Bergen. Her er det vanlige rutetider for alle de 34 havnene, og frakter både lokale passasjerer, gods og turister. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler St1 Motor

Les også