Tallene til Statens vegvesen viser en nedgang på to trafikkdrepte målt mot august 2023 og halvparten så mange som i juli, og totalt i løpet av 2024 er det seks færre omkomne enn samme periode i fjor.
Men 30 omkome i juni, juli og august er fortsatt høyt, og perioden med sol, varme og ferietid har blitt en høysesong for dødsulykker.
– Juni var en måned der mange mistet livet i trafikken, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
– Siden da, i juli og august, har vi heldigvis hatt lavere ulykkestall enn vi har sett de siste somrene. Jeg vil takke trafikantene for å ha bidratt til dette, sier hun.
– Til dere som har valgt å kjøre rusfritt, holde fartsgrensen og oppmerksomheten på veien: Dere skal vite at det hjelper!
I august kom også årets første dødsulykke i Finnmark da en bilfører kjørte av veien i Gamvik, noe som betyr at alle fylkene nå har hatt trafikkulykker med dødlig utfall i 2024.
I tillegg omkom to i Nordland, og én i henholdsvis Troms, Akershus, Buskerud og Oslo i forrige måned.
Vegvesenet sier at to av ulykkene var MC-ulykker, én var fotgjengerulykke og fire omkom i personbil. Det var tungbil involvert i tre av ulykkene, og fem av de omkomne var menn og to var kvinner.
Ranes peker på oppmerksomhet som en viktig faktor bak rattet, og Vegvesenet har også innledet en kampaje som retter fokuset på uvanene til trafikantene. Denne kaller de en «nasjonal atferdsendring» og målet er å gjøre veien tryggere for alle.
Her kan alle som vil melde seg på, og deltakerne får hjelp til å slutte med uvaner bak rattet ‒ som å spise, sitte i egne tanker, bruke mobil eller å stille inn GPS’en.
Vegvesenet vil på den måten fylle landet med mer oppmerksomme sjåfører.
– Mange har meldt seg på utfordringen allerede, sier Ranes.
– Og det er bra, men vi vil ha «hele Norge» med på dette, for det gjelder oss alle. Hva med å ta en titt på dine egne vaner?
Så bli med på utfordringen og se hvordan små endringer kan gjøre en stor forskjell:
kjoreutfordringen.no.
Les også: