Vi har testet Volkswagen ID.7 GTX Tourer i Sverige. (Foto: Volksawagen)

Prøvekjørt Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Volkswagen ID.7 GTX Tourer er en stasjonsvogn som er 17 centimeter lenger enn Volkswagen Passat stasjonsvogn, er sterkere, mer komfortabel, har 4Motion.


Og så er det jo en smakssak i forhold til design, men jeg har sansen for designet og linjene her.

Vi landet på Arlanda utenfor Stockholm, og ble kjørt til et lokale der bilene sto og ventet på oss, og etter en kort presentasjon fikk vi kaste oss over dem for å bli bedre kjent med dem.

Sammen med Tesla Bjørn kjørte jeg denne Volkswagen ID.7 GTX Toureren det første strekket til lunsjplassen. Den var utstyrt med 21-tommers felger og dekk med dimensjonene 265/35 R21 bak og 235/40 R21 foran.

En detalj som kanskje virker noe snodig å ta med når det er snakk om en prøvekjøring og ikke en test av rekkevidde, men så store dekk har oftere problemer med å levere god komfort.

Denne testbilen var naturlig nok utstyrt med alt utstyr som finnes til Volkswagen ID.7 GTX, men ser man på konfiguratoren til Volkswagen så er det aller meste av utstyr allerede inkludert i prisen. Bortsett fra fargevalg, vinterdekk, delelektrisk hengerfeste og glasstaket som av en eller annen grunn er koblet med DCC – altså muligheten for å velge kjøremodus som du ser på bildet over her.

GTX har litt ekstra tuning av chassis, som skal gjøre forskjellen mellom Comfort og Sport større her enn for de andre versjonene av Volkswagen ID.7, og på veien var forskjellen svært merkbar. Helt til høyre har man også Individual der du kan gå enda mer til ytterlighetene, altså forbi Comfort og forbi Sport.

Selv om Comfort slukte de fleste ujevnheter kunne man altså få det enda mer komfortabelt, og her snakker vi komfort i millionbilklassen i en bil som «med alt» kommer noe over 600.000 i pris.

Du tenker kanskje at 340 hk og maks sport gir deg en sportsbil, men det blir ikke helt rett, og om du har forsøkt Kia EV6 GT eller Hyundai Ioniq 5 N så skjønner du at denne ikke er en slik sportsbil når du prøver å pushe den litt.

Joda, den er veldig moro å leke med når du ikke har med passasjerer, men selv med avansert svingehjelp med brake vectoring og mye annet snacks, så er det komfort som er denne bilens sterkeste side.

Det at Volkswagen ID.7 GTX Tourer er 17 centimeter lenger enn Passat gir den særdeles god plass innvendig, og det er en annen veldig sterk side denne elbilen har.

Den har også et større batteri, der Pro som er i butikkene nå både som Fastback og Tourer har 77 kWh tilgjengelig, så har GTX og Pro S 86 kWh tilgjengelig, noe som sørger for god rekkevidde uten at ladetiden øker, den er forøvrig på 26 minutter fra 10 til 80 prosent.

I Norge er nok den aller største fordelen til GTX at den har 4Motion firehjulsdrift, og vi er nok ikke alltid like presise i språket, så firehjulstrekk forekommer nok i videoene våre også, men vi satser på at de fleste der ute skjønner hva vi mener.

I videoklippet over her nevnes noen av egenskapene til Volkswagen ID.7 GTX Tourer og Fastback, men får vi rusler videre gjennom flere av fordelene, så kan vi jo nevne en ulempe eller to.

Hengervekt for GTX er på 1.200 kilo ved 12 prosent stigning som jo er det man bruker i Norsk registrering, og Pro S og Pro har 1.000 kilo, noe som betyr at dette ikke blir et alternativ for de som skal dra med seg en romslig campingvogn.

Jeg har kjørt Volkswagen ID.7 Pro Tourer på motorvei i Norge, en asfalt-type som har en tendens til å lage litt lyd, og det skjer også i Volkswagen ID.7, selv om den på mange andre typer asfalt er svært så stillegående.

Det handler ikke om mye lyd, altså slikt som en dB-måler fanger opp (lydstyrke), men det handler mer om frekvens, altså at øret fanger lyden opp og definerer den som «støy». Her er ører individuelle, og frekvenser som oppfattes som støy er ulikt mellom ulike folk, men mine ører opplevde ihvertfall lyder fra norsk motorvei som støy.

I videoklippet vises også at du nå med software 5.0 kan parkere eller hente ut din Volkswagen ID.7 med app på mobilen, har du blitt «parkert inne» vet du hvor deilig en slik funksjon er å ha tilgjengelig.

Når det gjelder luftmotstand er det Fastback som vinner, og trenger du ikke 4Motion kan du jo velge den som Pro og spare noen kroner. Luftmotstand måles, og en koeffisient på 0,23 er meget hyggelig for Fastbacken.

Toureren har en annen bakende som gjør at den ikke er like effektiv som fastbacken, og har en luftmotstandskoeffisient på 0,25.

I praksis betyr det at biler som dette ikke får like stor forskjell på rekkevidden på landevei og motorvei som for eksempel SUV’er gjør. Med store dekk og vekt på over 2 tonn betyr vær, temperatur og føreforhold relativt mye for rekkevidden.

Joachim har booket test av Volkswagen ID.7 Pro Tourer, så da vil han vise fram dette i praksis på norske veier.

I GTX er disse setene standardutstyr, de har en nydelig komfort, svært gode innstillingsmuligheter med justerbar lengde og vinkel på sitteputen, 4-veis korsryggstøtte, så det eneste som ikke kan justeres er sideklemmingen i sittepute og rygg.

Sidestøtten opplever jeg som god. Her har du varme, ventilasjon og massasje både i rygg og baken. Et nydelig sete for langtur som flere bilmerker burde se litt nærmere på.

Jeg synes også det er bra at passasjeren foran får de samme gode innstillingsmuligheter som sjåføren, og alle de samme komfortfaktorer som varme, ventilasjon og massasje.

Designet i GTX er preget av mange lekre røde detaljer, blant annet GTX i seteryggen og i rattet.

(Foto: Volkswagen)

Det hyler ikke mot deg, det er bare stilig og lekkert med slike detaljer, og for min del gjør det at jeg veldig raskt blir glad i bilen når det er mange lekre designdetaljer i interiøret og forsåvidt også i eksteriøret.

(Foto: Volkswagen)

Det er veldig lett å trives i dette førermiljøet. Knappene på rattet er noe omdiskuterte, men jeg synes det har blitt noe enklere å ikke «bomtrykke» med dem, og det er nok helt sikkert enklere når man har bilen lenge å bli mer vant med rattknappene som er følsomme for hvor du trykker og hvor hardt du trykker.

Ellers et godt ratt og deilig med knapp for rattvarme på rattet.

Skjermen bakom rattet ser du sjelden på, for head-up-displayet er så bra at du trenger det sjelden. Den store skjermen med infotainmentsystemet er etter min mening en av de bedre i markedet, det handler nok litt om at det er så mye valgfrihet her når det gjelder hva du selv ønsker å se hvor, samt at snarveiene oppe og nede er geniale.

Aller første gang du kommer inn på klima-menyen kan det nok være lurt å stå i ro, for der er det litt mye informasjon når alt er nytt og ukjent, men du venner deg veldig raskt til innholdet og løsningene der. Det er enkelt å treffe de runde punktene for å justere hvor du ønsker luftstrømmen.

Den manuelle muligheten for å starte forvarming av batteriet før hurtiglading er genial, at ikke flere informerer om hvor lenge batteriet bør varmes før hurtiglading er for meg et mysterium.

Det gir også sommerhastighet på hurtiglading om vinteren, det har vi testet på flere av Volkswagen sine nye modeller som har dette systemet, ikke bare på ID.7.

Skjermen må nesten også få litt kritikk, for den er såpass stor at den avslører hvor dårlige kameraer Volkswagen har spandert på deg i Volkswagen ID.7… skikkelig pikselerte bilder, det hadde neppe kosta veldig mange kroner med kameraer som leverer mer klarhet i bildene. Når så mye er så bra så blir dette nesten litt flau kvalitet.

Så får navigasjonen få litt skryt, for her har de spandert på en såpass god GPS-enhet med tanke på presisjon at du ser hvilket kjørefelt på motorveien du befinner deg i. Veldig kjekt i kompliserte motorveikryss utenfor Stockholm.

Det er ikke lenge siden GPS-enhetene var «så billige» at de hadde en 50 meters feilmargin, heldigvis har Volkswagen oppgradert til en god og presis GPS-enhet.

(Foto: Volkswagen)

Også i baksetene ser man av den røde dekoren at man er i en GTX. Det er vel ikke noen tvil om at de mest komfortable setene her bak er yttersetene. Selv store karer som meg, som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang har god plass bak i Volkswagen ID.7, både i Fastbacken og stasjonsvogna.

Benplassen er enorm og hodeplassen er grei i fastbacken og god i stasjonsvogna.

(Foto: Volkswagen)

Fordelen med Toureren er at plassen i bagasjerommet kan utnyttes helt opp til taket, for du har festepunkter for sikkerhetsnett i taket bak ved baksetene og foran forsetene dersom du vil legge ned baksetene for å frakte masse.

Dybden her er en helt annen enn den du finner hos en SUV. På bildet over er gulvet i øvre posisjon, så du kan ha det i nedre posisjon om du skal ha med mest mulig bagasje. Gjennomlastingsluke har du også.

Det er plass under gulvet til ladekabler, for frunk har ikke Volkswagen ID.7.

Fastbacken får med bakruta når du åpner bagasjerommet, så for deg som er mer på jakt etter rekkevidde og ikke å makse bagasjeplassen så er Fastback det beste valget. Den får du i Pro med 77 kWh batteri, Pro S og GTX med 86 kWh batteri.

Og for Pro S er WLTP-rekkevidden på over 700 kilometer for Fastbacken.

Som jeg nevner i videoklippet så tror jeg nok at godt over 90 prosent av salget av Volkswagen ID.7 lander på Tourer og GTX, for vi er veldig glade i firehjulsdrift, og vi er glade i bagasjeplass.

Du kan prøvekjøre ID.7 Tourer hos din forhandler allerede i dag dersom du lurer på om dette er bilen for deg. Alltid lurt å prøvekjøre, så man er sikker på at bilen passer til kropp, behov og de ønsker man har.

Jeg gleder meg til det blir mulig å få teste Volkswagen ID.7 GTX Tourer i Norge! Da kommer det en ny rapport.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt