Det går, vel, sånn passe med Aston Martin i Formel 1. Spanske Alonso, to ganger verdensmester, er nummer ni, mens lagkamerat og sønn av Aston-sjef Lawrence Stroll, Lance Stroll, er nummer 11 etter 10 av sesongens 24 løp. Det gjør at Aston Martin som lag akkurat befinner seg midt på tabellen, nummer fem av de 10 lagene.
To blad Stroll og ett blad Alonso er neppe veldig fornøyd med det, men sistnevnte kan iallfall kose seg med noe annet han nok er langt mer fornøyd med.
I motorrommet er det nemlig en 745 hk Twin Turbo 5.2-liters V12 koblet til en manuell 6-trinns kasse, men denne ekstreme bilen må Alonso pent finne seg i å dele med andre. Dog ikke med så mange, for Aston Martin setter sluttstrek når de har levert ut 38 slike biler rundt om på kloden.
Nå er det også få som kan lage slike superbiler bedre enn det britiske merket, som i tillegg til Q-biler kan by på den ultimate hyperbilen i form av Valkyrie, og ja, en annen med norrønsk klang, Valhalla.
Både Valor og den nye Valiant er inspirert av ikoniske biler fra fortiden, men har kraft, kjøredynamikk og teknologi er selvsagt som nye hyperbiler.
Og det viktigste, Fernando Alsonso er fornøyd. For han, Aston Martin og Q har nemlig skapt et mesterverk. Vel, ifølge han selv.
For til tross for at den første Valiant først blir levert ut i 4. kvartal, skal den første kunden lufte den opp bakken i Goodwood i juli. Ja, det betyr at Alonso selv tar plass bak rattet, så det bør dermed gå greit unna når bilen får sin dynamiske debut.
Her en masse bilder av Alonsos nye leketøy, en Aston Martin Valiant: