Denne bilen er bestilt av Fernando Alonso, og er selvsagt noe ganske ekstremt. (Fotos: Aston Martin)

Her er F1-førerens ekstreme Aston Martin Valiant

Er man en Formel 1-stjerne får man det som regel som man vil, og Fernando Alonso vil ha en veilovlig og enda mer banefokusert Aston Martin. Resultatet er ekstreme Valiant.


Det går, vel, sånn passe med Aston Martin i Formel 1. Spanske Alonso, to ganger verdensmester, er nummer ni, mens lagkamerat og sønn av Aston-sjef Lawrence Stroll, Lance Stroll, er nummer 11 etter 10 av sesongens 24 løp. Det gjør at Aston Martin som lag akkurat befinner seg midt på tabellen, nummer fem av de 10 lagene.

To blad Stroll og ett blad Alonso er neppe veldig fornøyd med det, men sistnevnte kan iallfall kose seg med noe annet han nok er langt mer fornøyd med.

Aston Martin har nemlig klar en spesialbestilling fra spanjolen, som ba om en lettere, mer ekstrem, racerbil-inspirert versjon av den spektakulære Aston Martin Valor. Og Aston var mer en happy til å innfri kravet.

Valiant, som betyr tapper på norsk, er en ultra-eksklusiv banefokusert, veilovlig spesialutgave signert Q-avdelingen til Aston, og denne hadde selv 007 vært stolt av.

I motorrommet er det nemlig en 745 hk Twin Turbo 5.2-liters V12 koblet til en manuell 6-trinns kasse, men denne ekstreme bilen må Alonso pent finne seg i å dele med andre. Dog ikke med så mange, for Aston Martin setter sluttstrek når de har levert ut 38 slike biler rundt om på kloden.

Nå er det også få som kan lage slike superbiler bedre enn det britiske merket, som i tillegg til Q-biler kan by på den ultimate hyperbilen i form av Valkyrie, og ja, en annen med norrønsk klang, Valhalla.

Både Valor og den nye Valiant er inspirert av ikoniske biler fra fortiden, men har kraft, kjøredynamikk og teknologi er selvsagt som nye hyperbiler.

Og det viktigste, Fernando Alsonso er fornøyd. For han, Aston Martin og Q har nemlig skapt et mesterverk. Vel, ifølge han selv.

‒ Valor var en spektakulær feiring av Aston Martins 110-årsjubileum, og traff meg så mye at jeg ville ha en mer ekstrem, racerbil-inspirert versjon som var banefokusert, samtidig som den ga en spennende kjøretur på veien, sier F1-føreren.

‒ Valiant er født fra min lidenskap til å kjøre helt på grensen, og jeg har likt å jobbe tett med Q by Aston Martin-teamet på både design og tekniske spesifikasjoner. Jeg tror vi har skapt et mesterverk.

Han er ikke den eneste som mener det:

‒ Valiant er et moderne mesterverk. En kreasjon av Q by Aston Martin, inspirert av en racinglegende og unnfanget ved hjelp av den nyeste F1-inspirerte teknologien, eksotiske materialer og obsessiv vektreduksjon, sier Marco Mattiacci, Global Chief Brand og Commercial Officer.

‒ Den fokuserer på å plassere sjåføren i en virkelig unik, intens og emosjonell kjøreopplevelse. Den ultimate blandingen av ytelse, banefokusert dynamikk og hyperbilintensitet, Valiant legemliggjør Aston Martins målbevisste forpliktelse til å bygge sjeldne og ekstraordinære biler for ekte sjåfører.

Besettelsen rundt vekt er ikke overdrevet, for her har de trimmet det som er mulig, og bilen er for eksempel utstyrt med 21-tommers magnesium-felger. 

Alt det andre er også spisset for å dundre rundt en racerbane raskest mulig, mens stylingen er inspirert av den berømte Le Mans-bilen «Muncher». Dette var en ellevill utgave av Aston Martin DBS, og som snålt nok også holdt verdensrekorden for å slepe en campingvogn. Med en slik hengende bak nådde Muncher en toppfart på 201 km/t tilbake i 1980. 

Nå kommer neppe Fernando Alonso å bruke Aston Martin Valiant til å slepe vognen til nærmeste campingplass, men litt av hva som faktisk bor i superbilen får publikum på fartsfestivalen i Goodwood snart se. 

For til tross for at den første Valiant først blir levert ut i 4. kvartal, skal den første kunden lufte den opp bakken i Goodwood i juli. Ja, det betyr at Alonso selv tar plass bak rattet, så det bør dermed gå greit unna når bilen får sin dynamiske debut. 

Her en masse bilder av Alonsos nye leketøy, en Aston Martin Valiant:

Bildeserie
Debatt