Bugattis nye superbiler er, ikke overraskende, laget for fart. (Fotos: Bugatti)

Bugattis nye superbil er laget for fart

Her gir Bugattis designsjef et innblikk i hvordan de tenkte da de designet neste generasjon superbil, Bugatti Tourbillon. Se bilder.


Enkelt forklart jakter Bugatti på fart gjennom kommende Tourbillon, bilen som skal føre arven til Veyron og Chiron videre. Det forklarer design-direktør Frank Heyl.

‒ Med over 115 år med Bugatti-historie, er det en rik arv av design-DNA som vi kan referere til ‒ vi har en veiledende linje som legger vekt på hva som definerer en Bugatti, forklarer Heyl.

‒ Det vi må ta hensyn til er dette ‒ form følger alltid ytelse.

Tourbillon er altså «formet av fart» gjennom hver eneste kurve rundt bilen, og hele arkitekturen til Tourbillon er bygd for å låse opp nye nivåer av ytelse, som Bugatti selv sier.

Det betyr at designerne må ta hensyn til ytelsen, og for superbiler er det en balanse som er svært viktig, marktrykk kombinert med toppfart.

Tourbillon er utstyrt med en ny V16-motor og får også elektrisk hjelp, og hele pakken åpner for en toppfart som enkelt passerer 400 km/t.

‒ Bugatti handler om samspillet mellom eleganse og fart, sier Heyl.

‒ Fordi disse bilene har eksistert så lenge, må vi også holde dem oppdaterte og moderne. Hva daterer en bil er teknologien fra den tiden den ble skapt i. Om 100 år vil ikke dagens teknologi være banebrytende lenger. I stedet må vi fokusere på verdifullhet.

En inspirasjon er altså de tidligere Bugatti-bilene, en annen er klokker. Jepp, århundre gamle ur som er i bruk selv i deg, og kabinen til Tourbillon er definert av en autentisk unik analog opplevelse.

‒ Opplevelsen ‒ det er det vi skreddersydde Tourbillon for å fremkalle. Det handler om hvordan du har det når du sitter i førersetet, berøring av aluminiumsbryterutstyr. hvor vektet urskivene er når du dreier på dem. lukten av skinn. støyen fra den naturlig aspirerte V16-motoren med 9.000 r/min. Det høres veldig emosjonelt ut, sier Heyl.

‒ Designet til Tourbillon kan sees på som en evolusjonær tilnærming. Imidlertid er radikaliteten og ekstremiteten i gjennomføringen av dette konseptet ulikt noe vi noen gang har gjort før, sier designsjefen.

‒ Vi tror gjennom denne tilnærmingen, opplevelsen av å kjøre, eie og leve med en Bugatti er uforlignelig. Du må bare oppleve det.

Vi tror Frank Heyl, men så spørs det hvor mange som faktisk får oppleve det. Men vi kan jo alltids leve i håpet at vi en vakker dag også sitter bak rattet på en Bugatti Tourbillon.

Her er flere bilder av den neste mesterverket signert det franske supermerket, og her får du se mange av detaljene og tankene bak designet:

Les også:

Debatt