Det er ikke mange bilmerker som kan skryte av en historie som strekker seg 120 år tilbake, og iallfall ikke når det kommer til fabrikker som fortsatt holder koken.
Forløperen til Mercedes ville tilbake i 1904, dette er altså året før Norge klarte å komme seg ut av klørne til Sverige og bli helt selvstendige, fokusere mer på produksjon av motorer og komponenter, og fikk opp et anlegg i Untertürkheim.
Over tid utvidet selskapet lokasjonen til å inkludere flere anleggsseksjoner i regionen. I dag er Untertürkheim sentralt når det kommer til utvikling av drivlinjer, og årlig setter de sammen mer enn to millioner produkter ‒ motorer, girkasser, aksler, komponenter og batterier ‒ som forlater anlegget hvert år for å bli installert i et bredt utvalg av kjøretøy i produksjonsanlegg på tre kontinenter, forklarer Mercedes.
Untertürkheim utenfor Stuttgart er også viktig når det kommer til forskning og utvikling av drivteknologier, og det er også et nyåpnet Mercedes-Benz eCampus, et kompetansesenter for utvikling av celler og batterier for kommende elektriske kjøretøy.
Alt dette koster sier kroner, og Mercedes har lagt et tresifret antall millioner euro i potten for å gjøre den 120 år gamle plassen til et høyteknologisk anlegg for drivteknologier.
‒ Stuttgart-Untertürkheim og dets flotte team står for suksesshistorien til Mercedes-Benz. Med nye, bærekraftige høyteknologiske produkter er fabrikken klar til å fortsette denne historien. Untertürkheim vil også kjøre Mercedes-Benz i ordets sanneste betydning inn i den elektriske tidsalderen, og dermed forsterke sin rolle i det globale produksjonsnettverket for drivverk. Gratulerer til alle kolleger med dette spesielle jubileet, sier Jörg Burzer, medlem av styret i Mercedes-Benz Group AG, ansvarlig for produksjon, kvalitet og forsyningskjedestyring
Les også:
- Så fort blir det glohett i bilen
- Så mye koster tidenes sterkeste Golf i Sverige
- Verdens mest kjente kamuflerte bil