De svenske prisene for kommende Volkswagen Golf R er klare. (Fotos: Volkswagen)

Så mye koster tidenes sterkeste Golf i Sverige

Vi i Norge blir snytt for den nye Volkswagen Golf, og det er synd ‒ for det er på vei en helt ny versting. Så vi trøster oss med svenske priser.


Ja, du husker vel Volkswagen Golf? Ja, selvsagt husker du Golfen, men det er altså full stopp for den folkekjære modellen her i Norge.

Her skal alt nå handle om Volkswagens elbiler, og dermed får populære modeller som Passat, Tiguan og ikke minst Golf seile sin egen sjø. Og de klarer seg helt sikkert uten norsk drahjelp.

-->
For Golfen har nå fått en ny sjef i form av en ny R-versjon som også er tilgjengelig som stasjonsvogn, og her snakker vi altså om tidenes sterkeste masseproduserte Golf.

Nå sprenger ikke akkurat nye Golf R nye grenser med voldsom kraft, for effekten har kun gått opp med 10 kW/14 hk. Totalt byr dermed den nye sjefen på 245 kW/333 hk, og toppfarten er satt til 250 km/t. Her kan man dog bestille en R-Performance-pakke som tar toppfarten opp til 270 km/t, noe som sikkert er kjekt for de som har autobahnen som nabo.

Videre sendes de 333 hestene ned til asfalten gjennom en 7-trins DSG-kasse og 4Motion-løsning, og firehjulsdriften har også R-Performance Torque Vectoring som fordeler dreiemomentet som er på maks 420 Nm.

Og sjefen har også et par litt mer spesielle og morsomme kjøremoduser.

Drift er selvforklarende og bør åpne for mye moro, og en som heter Spesial stiller bilen inn for en rask runde rundt racerbanen som jo alltid er gøy.

Og ja, det er også en GPS som tar rundetiden og et G-meter – og begge vises i Digital Cockpit Pro.

Når vi først er på den digitale cockpiten ‒ den inkluderer ChatGPT ‒ denne kunstige intelligensen som også har funnet veien inn i tidligere nevnte Passat og Tiguan.

Over i Sverige har ikke Volkswagens importør tatt et så drastisk grep som å forby biler med forbrenningsmotor, så der popper også den nye og sterke Golf R opp på menyen. Og dermed har vi også de svenske prisene.

Den nye Golf GTI Clubsport, den sterkeste GTI’en noensinne, har 221 kW/300 hk som sendes til forhjulene, starter på 444.900 kronor. Det er faktisk rundt 25.000 kronor under forgjengeren, så godt jobbet der, Volkswagen Sverige.

Og så har vi selveste Golf R, og her er startprisen på 529.900 kronor for den vanlige og 541.900 kronor for den som svenskene kaller Golf Sportscombi R.

I tillegg er det mulig å gå for en Black Edition som sender prisene opp med 55.900 kronor, og er handler det selvsagt om mørke effekter i tillegg til at R-Performance-pakken er inkludert og det er en større takspoiler.

Men det er mer.

Volkswagen lokker også med et Akrapovic-anlegg til alle tre utgavene, og denne i titan skal lage enda mer brumming i eksosanlegget. Dette koster svenskene 49.600 kronor, og de som gjerne vil ha krok bakerst må ut med 10.200 kronor.

De første bilene er ventet i løpet av høsten, så de enda litt mer hissige Golf-utgavene bør ikke være altfor langt unna ‒ vel, om du ikke bor i Norge da. 

Les også:

Debatt