Du gjenkjenner kanskje ikke Europas aller mest populære nybil. (Fotos: Dacia)

Elbilene sliter i Europa

Glem Volkswagen Golf og Tesla Model Y, den aller mest populære nybilen her i Europa kommer fra Romania ‒ og er ikke en gang tilgjengelig i Norge.


Her hjemme handler det som kjent mest om elbiler, og foruten Toyota finner vi stort sett bare elbiler på topplisten rundt de mest populære nybilene.

Men slik er det ikke i resten av Europa, ifølge topplistene til analysebyrået Jato Dynamics. De fører statistikk over 28 europeiske land, og har nå klar tallene for første halvår av 2024.

Totalt ble det registrert 6,85 millioner nye biler i Europa de første seks månedene, noe som er opp 4 prosent målt mot samme periode i fjor. Men de som forventer en begynnende elbil-boom blir nok skuffet, for Jato kan melde at elbilene faktisk har mistet momentum.

De to viktigste på dette området, Volkswagen-gruppen og Tesla, har nemlig gått på en liten smell. Den tyske gruppens elbiler falt med 14 prosent, mens Teslas salg gikk fra 184.000 til 161.600 det første halvåret.

Tesla Model Y, den aller mest populære elbilen, hadde en nedgang på 26 prosent, og totalt var den kun den 8. mest populære nybilen i Europa første halvår.

Den nest mest populære elbilen, Tesla Model 3, solgte til og med for lite til å komme inn på topp 25. Tesla 3 endte på 58.400 registreringer, mens den 25. mest populære bilen i Europa fra januar og ut juni var Volkswagen T-Cross som endte på 62.225.

Så ja, kun en elbil blant de 25 mest populære bilene.

Den aller mest populære er nok svært overraskende for de fleste nordmenn, for det er en som ikke er å se her i Norge. En fra lille Dacia, og merkets store styrke er utgangsprisen. En Dacia Sandero starter for eksempel på 13.795 pund over på balløya, og når Dacia slenger på ok med utstyr lar folket seg friste.

Det kom til 143.596 nye Sandero-biler med europeiske skilt, ifølge Jato, og dermed presset den folkefavoritten Volkswagen Golf ned til 2. plass med et salg på 126.993 biler.

Her er topp 5 nye biler i Europa, ifølge Jato:

  1. Dacia Sandero: 143.596 registreringer
  2. Volkswagen Golf: 126.993
  3. Renault Clio: 114.623
  4. Volkswagen T-Roc: 111.381
  5. Peugeot 208: 107.097
Det er for øvrig ingen kinesiske biler inn på topp 25, noe som ikke er så overraskende ettersom elbilene sliter ute i Europa. Men ikke misforstå, kineserne kommer, og inkluderer man merker som Volvo, Polestar og Lotus gikk det elektriske salget opp med 52 prosent.

Dermed solgte kinesiske OEM-biler mer enn Hyundai-Kia, Mercedes og Renault-gruppen, mye takket være Volvo EX30 ‒ den 3. mest populære elbilen med et salg på 36.980 biler.

Hardtsatsende BYD registrerte 17.000 biler H1 2024, noe som er hele 14.000 mer enn samme periode i fjor, og parkerte etablerte merker som Nissan, Smart, Toyota, Polestar, Citroën, Dacia, Ford, Mini, Porsche og Mazda, melder Jato.

BYD er nå Europas 16. mestselgende merke når det kommer til elbiler, mens MG som også har base i Kina er på 8. plass.

Totalt ble det registrert 949.981 nye elbiler i først halvår av 2024 her i Europa.

Når det gjelder merkene kan Volkswagen trøste seg med et at de faktisk er det mest populære, og endte første halvår på topp med 706.265 biler. Det var klart foran Toyota på 2. plass, for det japanske merket skuflet ut 482.275 biler.

Her er topp 5 merker i Europa, ifølge Jato:

  1. Volkswagen: 706.265
  2. Toyota: 482.275
  3. BMW: 397.896
  4. Skoda: 376.894
  5. Renault: 363.771
Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker Nybilsalget Jato