Her er framtidens Bugatti, en ny hyperbil kalt Tourbillon. (Fotos: Bugatti)

Her er nye Bugatti ‒ en Tourbillon med 1.800 hk

W16 har blitt til V16, og det er også tre(!) elmotorer. Navnet er også nytt, og går fra Chiron til det, tja, uvante Tourbillon. Bugatti viser nå fram framtiden. Se bilder.


Bugatti Chiron kom i 2016 og tok Bugatti inn i 2020-årene, men det har som kjent skjedd veldig mye i løpet av de siste åtte årene. 

For Bugattis del har de også fått en ny partner, nemlig Rimac, dette selskapet som lager elektriske hyperbiler med opp mot 2.000 hestekrefter. 

Og elektrisk er også grunnen til samarbeidet, for selv et supermerke beryktet for sin gedigne W16-motor må rette seg etter nye utslippskrav. Men det betyr ikke elbiler, iallfall ikke enda, men et hybrid drivverk. 

Neste generasjon blir drevet av en helt ny 8.3-liters naturlig aspirert V16-motor, konstruert med hjelp av Cosworth, som jobber sammen med en e-aksel foran med to elektriske motorer og en elektrisk motor montert på bakakselen. 

Så ja, Bugatti Tourbillon har fire motorer, og det gir selvsagt resultater når man summerer kraften. V16-motoren yter 1.000 hk, mens det elektriske systemet fyller på med ytterligere 800 hk. Totalt blir det dermed 1.800 hk.

Ikke at det er overraskede. Veyron, den første i den moderne Bugatti-historien, hadde 1.001 hk fra sin 8-liters motor med fire turboladere allerede for 20 år siden, men den nye V16-motoren klarer seg altså uten turbohjelp. Det holder også matchvekten nede, og til tross for størrelsen veier motoren kun 252 kilo.

Elmotorene åpner selvsagt for firehjulsdrift, og i tillegg er det full dreiemomentvektor som åpner for ultimat trekkraft og smidighet. Elmotorene snurrer opp mot voldsomme 24.000 r/min, mens rødstreken til selve Tourbillon kommer ved 9.000 r/min. 

Det 25 kWh store batteriet åpner også for helelektrisk kjøring, og i hverdagen kan den fungere som en stille elbil med en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer. 

Selve bilen er helt ny og laget med enda mer lette og sterke materialer, og sammenlignet med Chiron er den omtrent like lang men en del lavere. Alt det andre er også nytt, og Tourbillon er selvsagt en moderne bil med en masse digitale løsninger, eksklusive materialer og hjelpemidler, og selvsagt enda bedre aerodynamikk og kjøreegenskaper. Men som du kan se av de mange bildene er det også analoge løsninger, og det setter nok mange pris på. 

Hjul er alltid morsomt når det kommer til slike superbiler, og Tourbillon er skodd med 285/35 R20 foran og 345/30 R21 bak. 

Matteo Rimac er nå administrerende direktør for Bugatti, og tar Ettore Bugattis legendariske sitat bokstavelig ‒ 115 år etter det franske merket ble grunnlagt. «Om den kan sammenlignes med andre er det ikke lenger en Bugatti». 

‒ Ikoner som Type 57SC Atlantic, kjent som den vakreste bilen i verden, Type 35, den mest suksessrike racerbilen noensinne, og Type 41 Royale, en av de mest ambisiøse luksusbilene gjennom tidene, gir våre tre pilarer av inspirasjon. Skjønnhet, ytelse og luksus dannet planen for Tourbillon; en bil som var mer elegant, mer følelsesladet og mer luksuriøs enn noe før den. Ganske enkelt, uforlignelig. Og akkurat som de ikonene fra fortiden, ville det ikke bare være for nåtiden, eller til og med for fremtiden, men pour l'éternité ‒ for evigheten, sier Rimac.

Vi må selvsagt snakke om navnet. 

Tourbillon skal vise bilens karakter, og man trenger ikke å være en lingvist for å gjette at dette kommer fra en fransk ordbok. Navnet skal være en referanse til Bugattis franske arv, og klokkeekspertene nikker gjenkjennende.  

Det var nemlig en sveitser som riktignok bodde i Frankrike som kom opp med en løsning som skulle sørge for at klokkene ble mer nøyaktige, og løsningen motvirker tyngdekraften. Den ble kjent som tourbillon. 

Denne bokstavelige tidløse løsningen passer dermed også Bugatti, som i likhet med sveitsiske klokker lager sine biler med perfeksjonisme og med et vaktsomt øye for detaljer. Som du kan se av noen av bildene helt nederst ser også instrumentpanelet ut som en gedigen klokke. 

‒ I tillegg til de spektakulære analoge innovasjonene som har gått med til å skape et tidløst interiør som i Tourbillon, fokuserte vi på ektheten av materialer og perfeksjon i alle deler, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Uformelt sier vi at «det du ser er det du får», og beskriver det faktum at hvis du ser en del av det du tror er titan, så er det det det er. Eller hvis du ser karbonfiber, eller skinn, så vil det være akkurat det – og alltid best mulig. Med Tourbillon tar vi denne upåklagelige autentisiteten og håndverket til neste nivå. Vår helt nye Bugatti-plattform er designet i hver eneste detalj for å uttrykke streben etter ingeniørmessig fortreffelighet. Det er tydelig å se gjennom noen av Ettore Bugattis kreasjoner at hver komponent – ​​selv om den aldri blir sett – er et kunstverk, og det var også vår intensjon med Tourbillon. Den er fantastisk i hver detalj, gjenkjennelig Bugatti og også et mesterverk innen emballasje og ingeniørkunst.

Såpass store ord må det vel kanskje være når Bugatti nå presenterer arvtakeren til Chiron, og Tourbillon går nå inn i den avsluttende testfasen.

‒ Vi ser tilbake gjennom Bugatti-historien på skapelsen til Ettore og Jean (Bugatti), og du kan umiddelbart se at de nektet å inngå kompromisser. Mengden patenter Ettore hadde på navnet hans var utrolig, fordi han aldri ønsket den enkleste løsningen, han ønsket alltid den beste løsningen, selv om den ikke eksisterte ennå. Han ville gå bort og bygge den, teste den og foredle den til den var perfekt. Og så ville han gjøre det vakkert. Det er grunnen til at bilene er så æret i dag, og det er drivkraften bak alt vi har gjort med Tourbillon, sier Rimac.

‒ Så ja, det er galskap å bygge en ny V16-motor, integrere med en ny batteripakke og elektriske motorer og å ha en ekte sveitsisk-laget urmaker-instrumentklynge og 3D-printede fjæringsdeler og en midtkonsoll i krystallglass. Men det er det Ettore ville ha gjort, og det er det som gjør en Bugatti uforlignelig og tidløs. Uten den typen ambisjoner kan du kanskje lage en flott hypersportsbil, men du ville ikke laget et ikonisk pour l’éternité.

Planen videre er at de første bilene skal leveres ut i 2026, og om du lurer på startprisen så skal du få den også ‒ 3,8 millioner euro. Husk norske avgifter, så ja, det blir fort 50 millioner kroner. 

Totalt skal det bygges 250 Bugatti Tourbillon, og håndmonteringen begynner så snart de har fått ut de siste W16-drevne Bugatti-modellene, Bolide og W16 Mistral.

Her er en masse bilder av framtidens Bugatti:

Bildeserie
Debatt