Bugatti Chiron kom i 2016 og tok Bugatti inn i 2020-årene, men det har som kjent skjedd veldig mye i løpet av de siste åtte årene.
For Bugattis del har de også fått en ny partner, nemlig Rimac, dette selskapet som lager elektriske hyperbiler med opp mot 2.000 hestekrefter.
Vi må selvsagt snakke om navnet.
Tourbillon skal vise bilens karakter, og man trenger ikke å være en lingvist for å gjette at dette kommer fra en fransk ordbok. Navnet skal være en referanse til Bugattis franske arv, og klokkeekspertene nikker gjenkjennende.
‒ I tillegg til de spektakulære analoge innovasjonene som har gått med til å skape et tidløst interiør som i Tourbillon, fokuserte vi på ektheten av materialer og perfeksjon i alle deler, sier Bugatti-president Christophe Piochon.
‒ Uformelt sier vi at «det du ser er det du får», og beskriver det faktum at hvis du ser en del av det du tror er titan, så er det det det er. Eller hvis du ser karbonfiber, eller skinn, så vil det være akkurat det – og alltid best mulig. Med Tourbillon tar vi denne upåklagelige autentisiteten og håndverket til neste nivå. Vår helt nye Bugatti-plattform er designet i hver eneste detalj for å uttrykke streben etter ingeniørmessig fortreffelighet. Det er tydelig å se gjennom noen av Ettore Bugattis kreasjoner at hver komponent – selv om den aldri blir sett – er et kunstverk, og det var også vår intensjon med Tourbillon. Den er fantastisk i hver detalj, gjenkjennelig Bugatti og også et mesterverk innen emballasje og ingeniørkunst.
Såpass store ord må det vel kanskje være når Bugatti nå presenterer arvtakeren til Chiron, og Tourbillon går nå inn i den avsluttende testfasen.
‒ Vi ser tilbake gjennom Bugatti-historien på skapelsen til Ettore og Jean (Bugatti), og du kan umiddelbart se at de nektet å inngå kompromisser. Mengden patenter Ettore hadde på navnet hans var utrolig, fordi han aldri ønsket den enkleste løsningen, han ønsket alltid den beste løsningen, selv om den ikke eksisterte ennå. Han ville gå bort og bygge den, teste den og foredle den til den var perfekt. Og så ville han gjøre det vakkert. Det er grunnen til at bilene er så æret i dag, og det er drivkraften bak alt vi har gjort med Tourbillon, sier Rimac.
‒ Så ja, det er galskap å bygge en ny V16-motor, integrere med en ny batteripakke og elektriske motorer og å ha en ekte sveitsisk-laget urmaker-instrumentklynge og 3D-printede fjæringsdeler og en midtkonsoll i krystallglass. Men det er det Ettore ville ha gjort, og det er det som gjør en Bugatti uforlignelig og tidløs. Uten den typen ambisjoner kan du kanskje lage en flott hypersportsbil, men du ville ikke laget et ikonisk pour l’éternité.
Planen videre er at de første bilene skal leveres ut i 2026, og om du lurer på startprisen så skal du få den også ‒ 3,8 millioner euro. Husk norske avgifter, så ja, det blir fort 50 millioner kroner.
Totalt skal det bygges 250 Bugatti Tourbillon, og håndmonteringen begynner så snart de har fått ut de siste W16-drevne Bugatti-modellene, Bolide og W16 Mistral.
Her er en masse bilder av framtidens Bugatti: