BMW har gitt X5 og X6 voldsomme krefter

X-familien til BMW er åpenbart på treningsleir, for nå kommer det to nye M-modeller som hver kommer i to versjoner. Se videoer og bildeserier.


Et drøyt halvår etter at BMW presenterte X3 M og X4 M er det
på tide med et par nye høyreiste modeller med M-logoen bak.

Eller som kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge sier:

«Festen er ikke over, det er kake igjen».

For det er alt annet enn smuler tyskerne nå byr på ‒ nemlig nye
BMW X5 M og BMW X6 M. Og det er ikke bare to vanlige M-versjoner de nå byr på,
men også på en enda sterkere Competition-utgave for begge modellene

En M-modell handler selvsagt mye om ytelse, og det er
voldsomme greier BMW har puttet under panseret til X5 M og X6 M.

Hjertet er en 4.4-liters V8 bensinmotor M TwinPower
turboteknologi, og denne yter helt opp mot 625 hestekrefter med et dreiemoment
på 750 Nm i Competition-utgavene.

Dermed klarer disse 0-100 km/t på 3,8 sekunder, noe som er 0,4
sekunder raskere enn forrige generasjon.

Standardutgavene X5 M og X6 M kommer med 600 hk under
panseret, og bruker kun ett fattig tiendedel mer på sprintdistansen enn
konkurranseutgaven ‒ altså 3,9 sekunder opp til 100 km/t.

Som vanlig er toppfarten begrenset til 250 km/t, men også som vanlig er det mulig å krysse av for «M Driver’s Package» som gjør at toppfarten økes til 290 km/t.  

Kreftene fordeles til de fire hjulene via den etter hvert kjente
8-trinns M Steptronic-kassen og M xDrive-firehjulsdrift. Sistnevnte har en unik
egenskap som prioriterer bakhjulene i kombinasjon med firehjulsdriften, og det
er også to moduser for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen.

I tillegg til litt flere krefter kommer også Competition med
særegne tekniske løsninger som skal spisse kjøreegenskapene ytterligere, de har
litt mer standardutstyr og designelementer som skiller de litt fra de rene
M-versjonene. Og selvsagt økt pris.

En M-modell skal selvsagt skille seg fra de ordinære modellene rent utseendemessig også, og de nye X5 M og X6 M gjør selvsagt det.

Det er store luftinntak fremme, egne sidespeil, egen spoiler
og diffuser bak, og takspoiler for X5 M og en bakspoiler for X6 M.

Og ja, for å ikke glemme 21-tommerne som de er skodd med.

Også på innsiden er det mulig å skille M-modellene fra de
originale, med M-instrumentering og et ratt med de røde M-knappene som lar
føreren bestemme bilens oppsett.

De kommer også med en spesiell girspake og elektrisk
justerbare sportsseter i M-design, så også innsiden er sprekere enn en vanlig
X5 og X6.

Om du har hengt med helt ned hit har du helt sikkert lyst til
å se videoer av X5 M og X6 M, så her har du de to. Og heng med videre etter
videoene også.

BMW X5 M:

BMW X6 M:

https://youtu.be/X1ydNGz4rPM

Den billigste versjonen av den nye BMW X6 kalt 30d xDrive starter
på rett over millionen, og denne prisen dobles om du vil ha en ha X6 M. For ja,
de bikker 2 millioner kroner alle fire.

BMW X5 M Fra 2.119.500 kr
BMW X5 M Competition Fra 2.253.500 kr
BMW X6 M Fra 2.121.300 kr
BMW X6 M Competition Fra 2.255.300 kr

Både nye
X5 M og X6 M får premie på bilutstillingen i Los Angeles i november, og
lanseres til våren.

Her er flere bilder av de nye og sterke X-medlemmene.

BMW X5 M:

BMW X6 M:

Les også:

Les mer om:

Nyheter