Maserati planlegger elektriske og selvkjørende biler

Ja, vi vet, italienske bilprodusentene er av detkonservative slaget, men nå skal Maserati satse for fullt på framtidensteknologi.


Nå er det ikke bare Maserati selv eller eierne FCA som sørger
for at bilene deres blir mer moderne, for det er et par ting som gjør at framtidige
biler må bruke mindre drivstoff og bli enda sikrere.

EU strammer som kjent skruen rundt utslippene, og neste år senkes
grensen for 95 prosent av produsentenes totale bilpark fra 120 g/km ned til 95
g/km for snittutslippet rundt CO2.

De som ikke klarer kravene må ut med saftige bøter.

Euro NCAP er Europas vaktbikkje når det kommer til sikkerhet,
og i fjor hevet de listen ytterligere med å forlange automatiske nødbremssystemer
om bilene skal få 5 stjerner.

Til neste år kommer det ytterligere krav om slike bremsesystemer,
så modeller uten førerassistenter kan bare glemme toppscoren i kollisjonstesten.

I kombinasjon gir disse to tingene nye biler som bruker
mindre drivstoff, blir mer elektrifiserte og får flere førerassistenter som skal
hindre trafikkulykker.

Så uansett hvor lite lyst bilprodusentene har til å forandre
seg, har de rett og slett ikke noe valg. De må.

Maserati er altså blant de mer konservative, og dette har de
nå fått svi for.

I 2. kvartal solgte de kun 13.500 biler, og målet de satte seg
i fjor sommer på 100.000 biler innen 2022 virker svært langt ut i horisonten.

De må altså ta grep, noe de nå har tenkt å gjøre.

Maserati har nemlig bestemt seg for tre ting.

De skal kun lage biler i Italia, de skal elektrifisere seg og
de skal utvikle selvkjørende teknologi.

Maserati sier at bilene nå skal bli 100 prosent «italienske»,
og det skal satses på både hybridsystemer og rene elbiler i framtiden.

Når det kommer til selvkjøring starter de på nivå 2 med motorveiassistent, for deretter å komme med nivå 3 som også lar førerne ta hendene av rattet i nærheten av fullstendig selvkjøring. Her skal bilene kunne svinge av motorveien og parkere seg selv om føreren ikke klarer å gjenoppta kontrollen.

Det første resultatet vil vi se allerede til neste år, for da kommer merkets aller første hybrid ‒ en ny utgave av Maserati Ghibli. Denne skal produseres i Torino.

Den første helt nye modellen blir en sportsbil som,
selvsagt, blir satt sammen i Modena. Denne skal få en masse ny teknologi, men på
samme tid «ta vare på Maseratis tradisjonelle verdier», som de selv sier.

Så kommer den kanskje mest spennende modellen sett ut fra
salgspotensialet, nemlig en SUV. Maserati har investert opp mot 8 milliarder
kroner i en ny produksjonslinje, og de første preproduksjonsbilene er ventet i 2021.

De vil også satse videre på GranTurismo og GranCabrio, og
disse skal føre Maserati inn i den helelektriske alderen.

På toppen av dette vil også Maserati satse videre på Levante,
Quattroporte og Ghibli, og de skal også introdusere et nytt program som åpner
for at kundene kan gjøre sine biler helt unike med diverse tilleggsvalg.

Fiat Chrysler Automotive (FCA) nye 2019-2021-plan for de italienske
merkene inkluderer 13 nye eller ganske så oppdaterte modeller, og 12 elektrifiserte
versjoner.

Det inkluderer en helt ny helelektrisk Fiat 500 og en ny modell
fra Alfa Romeo.

Det er altså nye tider, også i Italia.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter