Annonse
Hjem Elbiler Maserati planlegger elektriske og selvkjørende biler

Maserati planlegger elektriske og selvkjørende biler

Ja, vi vet, italienske bilprodusentene er av det konservative slaget, men nå skal Maserati satse for fullt på framtidens teknologi.

Nå er det ikke bare Maserati selv eller eierne FCA som sørger for at bilene deres blir mer moderne, for det er et par ting som gjør at framtidige biler må bruke mindre drivstoff og bli enda sikrere.

EU strammer som kjent skruen rundt utslippene, og neste år senkes grensen for 95 prosent av produsentenes totale bilpark fra 120 g/km ned til 95 g/km for snittutslippet rundt CO2.

De som ikke klarer kravene må ut med saftige bøter.

Euro NCAP er Europas vaktbikkje når det kommer til sikkerhet, og i fjor hevet de listen ytterligere med å forlange automatiske nødbremssystemer om bilene skal få 5 stjerner.

Saken fortsetter under Annonsen

Til neste år kommer det ytterligere krav om slike bremsesystemer, så modeller uten førerassistenter kan bare glemme toppscoren i kollisjonstesten.

I kombinasjon gir disse to tingene nye biler som bruker mindre drivstoff, blir mer elektrifiserte og får flere førerassistenter som skal hindre trafikkulykker.

Så uansett hvor lite lyst bilprodusentene har til å forandre seg, har de rett og slett ikke noe valg. De må.

Maserati er altså blant de mer konservative, og dette har de nå fått svi for.

I 2. kvartal solgte de kun 13.500 biler, og målet de satte seg i fjor sommer på 100.000 biler innen 2022 virker svært langt ut i horisonten.

De må altså ta grep, noe de nå har tenkt å gjøre.

Maserati har nemlig bestemt seg for tre ting.

De skal kun lage biler i Italia, de skal elektrifisere seg og de skal utvikle selvkjørende teknologi.

Maserati sier at bilene nå skal bli 100 prosent «italienske», og det skal satses på både hybridsystemer og rene elbiler i framtiden.

Når det kommer til selvkjøring starter de på nivå 2 med motorveiassistent, for deretter å komme med nivå 3 som også lar førerne ta hendene av rattet i nærheten av fullstendig selvkjøring. Her skal bilene kunne svinge av motorveien og parkere seg selv om føreren ikke klarer å gjenoppta kontrollen.

Det første resultatet vil vi se allerede til neste år, for da kommer merkets aller første hybrid ‒ en ny utgave av Maserati Ghibli. Denne skal produseres i Torino.

Den første helt nye modellen blir en sportsbil som, selvsagt, blir satt sammen i Modena. Denne skal få en masse ny teknologi, men på samme tid «ta vare på Maseratis tradisjonelle verdier», som de selv sier.

Så kommer den kanskje mest spennende modellen sett ut fra salgspotensialet, nemlig en SUV. Maserati har investert opp mot 8 milliarder kroner i en ny produksjonslinje, og de første preproduksjonsbilene er ventet i 2021.

De vil også satse videre på GranTurismo og GranCabrio, og disse skal føre Maserati inn i den helelektriske alderen.

På toppen av dette vil også Maserati satse videre på Levante, Quattroporte og Ghibli, og de skal også introdusere et nytt program som åpner for at kundene kan gjøre sine biler helt unike med diverse tilleggsvalg.

Fiat Chrysler Automotive (FCA) nye 2019-2021-plan for de italienske merkene inkluderer 13 nye eller ganske så oppdaterte modeller, og 12 elektrifiserte versjoner.

Det inkluderer en helt ny helelektrisk Fiat 500 og en ny modell fra Alfa Romeo.

Det er altså nye tider, også i Italia.

Les også:

1 kommentar

  1. Italienske bilprodusenter er vel ikke konservative. de er innovative og mye avmoderene teknologi i biler har de vært først ute med. Alfa Romeo var først med Commonrail i Dieselmotor på personbil. Denne var utviklet av Fiat, men senere solgte de patentet til Bosch. Alfa romeo var først med variable ventiltider på personbil i 1980/81. De hadde modulmotorer som gikk på en eller tom sylindre i 1981. Vi kan jo også nevne Lancia . første personbil med V6-motor i serieproduksjon. Mye mer kannevnes.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker