Annonse
Hjem Nyheter Dieselspøkelset hjemsøker Volkswagen

Dieselspøkelset hjemsøker Volkswagen

Tyske myndigheter har tatt ut tiltale med to styreledere og en tidligere toppleder hos Volkswagen. Grunnen er den fire år gamle dieselskandalen.

Volkswagen-gruppen (VAG) gjør nå det meste for å lede resten av bilindustrien inn i den elektriske tidsalderen, og har akkurat bestemt seg for å ansette nye 1.000 medarbeidere bare i jakt på ny batteriteknologi. Kun denne nye satsingen vil koste Volkswagen-gruppen over 10 milliarder kroner.

Og det er kanskje ikke så rart at de satser det de har.

For de har fått mye juling etter at de i 2015 innrømmet å ha jukset med diesel-utslippstallene, noe som har medført bøter i 100 milliarders-klassen og felt en rekke toppledere i konsernet.

I et forsøk på å legge tidligere synder bak seg satser det altså nå på å føre industrien inn i en grønn tid, men dieselspøkelset vil rett og slett ikke forsvinne.

Saken fortsetter under Annonsen

Tirsdag meldte påtalemyndighetene i Brunswick at de tar ut tiltale mot to av dagens toppledere samt en tidligere sjef. De mener at trioen holdt tilbake børssensitiv informasjon i 2015, og dermed manipulerte markedet.

Og det er altså noen skikkelige storfisker myndighetene nå jakter på.

Herbert Diess er nemlig Volkswagen-gruppens styreleder og dermed også toppsjef, mens Hans Dieter Pötsch er styreleder for representantskapet som bestemmer retningen konsernet skal ta.

VAG har selvsagt vært klar over at påtalemyndighetene har undersøkt disse påstandene, og stilte seg raskt bak de to sjefene.

«Representantskapet har undersøkt dette siden høsten 2015, og kan ikke se at kapitalmarkedet bevisst ikke ble informert. På bakgrunn av dette vil VAG fortsette det suksessfulle samarbeidet både med styreleder for representantskapet og styreleder», skriver de.

Onsdag var det et planlagt kvartalsvis allmennmøte i VAG, og på det møtet stilte også de over 10.000 arbeiderne som var på plass seg bak de to sjefene.

Den tredje som har kommet i myndighetens søkelys er den tidligere styrelederen Martin Winterkorn, som trakk seg bare dager etter dieselskandalen var et faktum i september 2015. Noen fotballfans vil også dra kjensel på navnet, ettersom han satt i styret til Bayern München fra 2003 og fram til i fjor.

Da bestemte påtalemyndigheter i USA å tiltale han for kriminelle handlinger i forbindelse med dieselgate, og tidligere i år fulgte tyske myndigheter opp med å gjøre det samme.

Nå anklager altså tyske påtalemyndigheter Winterkorn for å ha tilbakeholdt viktig børsinformasjon sammen med Diess og Pötsch.

En rekke ledere har falt i kjølvannet av dieselgate, deriblant tidligere Porsche-sjef Matthias Müller og Audi-sjef Rupert Stadler.

VAG innrømmet ganske raskt at de hadde jukset med utslippstallene rundt dieselmotorene fra 2007 til 2015, men de fleste av sjefene i den perioden har nektet kjennskap til at dette foregikk.

Dieselskandalen har altså resultert i bøter på flere 100 milliarder kroner, og gått hardt utover lederkabalen til verdens største bilprodusent.

Men det er ikke bare VAG som manipulerte utslippstallene for dieselbilene, og bare for noen dager siden godtok Daimler en gigantbot på over 8 milliarder kroner fra de tyske myndighetene på grunn av utslippsjuks.

Morselskapet til Mercedes satser nå tungt på elektrifiserte biler, og det tyske magasinet Auto Motor und Sport skrev nylig at det tyske merket vil droppe alle forbrenningsmotorene i framtiden.

Mercedes satser på en helt ny elbil-serie kalt EQ, og har allerede klar den første modellen kalt EQC.

I VAG-familien har blant andre Porsche droppet dieselmotoren, og har i likhet med konsernmedlemmene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat rene elbilmodeller på gang.

For når det kommer til akkurat dette er faktisk gresset grønnere på den andre siden ‒ bokstavelig talt.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker