Nordmenn har pest og svettet stort sett over hele landet, for endelig er varmen som har herjet nedover Europa ankommet. Muligens litt forsinket etter ankomsttiden, men den som venter på noe godt...
Men så har vi denne greia med en mellomting.
Avinor kan fortelle at det ikke er en enkel oppgave å skulle vanne manøveringsområdet en tidlig ettermiddag. Det nærmer seg rushtid for antall flybevegelser i løpet av dagen og det er ikke bare å kjøre fritt rundt. Med mye trafikk på området og man må belage seg på litt ventetid mens flyene takser ut og inn ved gatene, forklarer de.
Over hos de store brannbilene er det mulig å lagre 12.000 liter vann, og her brukes altså rundt 9.000 på vanningsoppdraget. Gjøres det grundig nok kan man vente noen timer til neste runde, og da er det jo også greit at man har vann lett tilgjengelig. For under Oslo lufthavn ligger Norges største grunnvannsmagasin.
– Vi henter grunnvann fra området under jernbanekulverten som går under terminalen, forklarer Ole Christoffer Tronbøl, vaktsjef i plasstjenesten ved Oslo lufthavn.
For brannmannskapet på Gardermoen er sommervarmen litt mer svett enn for oss andre som likevel klager litt i støytene, men trøsten for dem er at det faktisk er noen som har hakket enda varmere sommerjobb.
Sommerhalvåret er nemlig også høysesong for asfaltering, og denne jobben gjøres i hovedsak fra august og utover høsten. I år er planen at det skal legges 600.000 tonn med asfalt, og vi tipper de som svetter rundt den glohete asfalten drømmer spesielt om en ting.
Nemlig å få en gedigen vanndusj spylt over seg, som for eksempel den som asfalten på Oslo lufthavn får når heten er på sitt verste. En megadusj som dette kjøler nemlig det aller meste:
- Sjekk forløperen til Bentleys første elbil
- En liten sniktitt på Changan Deepal S05
- En liten sniktitt på Honda 0 SUV