Ok, det er litt uoversiktelig når det kommer til eierforholdene i bilverden, noe Bentley er et bevis på. De er nemlig styrt av Audi, som på sin side er eid av Volkswagen-gruppen. Det betyr at Bentley er godt plassert i et konsern som har voldsomt elbilfokus.
Og det britiske merket har da også sin elektriske plan, en strategi kalt Beyond100+ som fokuserer på elektrisk kraft.
Den gamle er spesielt kjent for Woolf Barnatos legendariske kappløp mot «Blue Train» fra Cannes til Calais, og EXP 15 skal tolke denne med en moderne, fremtidsrettet tilnærming. Så ja, her blandes klassiske designelementer med banebrytende teknologi og bærekraftige materialer.
Den største visuelle endringen for elbiler er grillen, for uten en tradisjonell motor trenger ikke bilene å sluke en masse luft for å kjøle ned motorrommet. Men Bentley roter det ikke altfor mye til, for dette er tross alt en “Iconic Grille”.
– Griller pleide å handle om å få luft til forbrenningsmotoren gjennom fronten av bilen, sier designdirektør Robin Page.
- Oppreist eleganse: Frontsilhuetten har en svakt buet vertikal linje som fremkaller holdningen til en fullblodshest.
- Ikonisk grill: Bentleys signaturgrill er beholdt, nå forbedret med moderne LED-belysning som etterligner diamantmønsteret og tilpasser seg elektrifiserte drivlinjer.
- Endeløs panserlinje: En kontinuerlig linje fra panseret til bakstolpen, med overskuddsplass under panseret omgjort til elegante oppbevaringsløsninger inspirert av Gurney Nutting coupés hengslede motordeksler.
- Hvilende beist: Muskuløse bakpartier formidler kraft, balansert av en avslappet, horisontal holdning for ideelle proporsjoner.
- Prestisjefylt skjold: En ren, ekspansiv bakflate innrammet av diamantmønstrede lys, med det nye vingeformede Bentley-emblemet.
Innsiden er ikke ille, den heller. For dette er ganske sjuke greier, og til tross for størrelsen er dette faktisk en 3-seters bil! Jepp. Her kan man skyve passasjersetet i alle retninger, ja, til og med dreie det 45 grader, og som du skal få se av bildene snakker vi om luksus fra øverste hylle. Bentley sier at de har gått for et slags kokongdesign, og her er det moduser som «Co-pilot», «Standard» eller «Relax».
- Wing Gesture: Et dashbord formet som Bentleys fjærkledde emblem.
- Fet Gravitas: Generøs bruk av luksuriøse materialer som tre, metall og stein for autentisitet.
- Cocooning Haven: Omsluttende seter, spesielt passasjersetet med en privat baldakin.
- Ikoniske detaljer: Signaturelementer som bullseye-ventiler og diamantvatterte seter.
- Magical Fusion: En blanding av fysisk og digitalt, med et dynamisk dashbord som veksler mellom infotainment og finert treverk, og et «Mechanical Marvel»-display for navigasjon og ladestatus.
Når det gjelder brukeropplevelser kjører Bentley på med flere vanskelige begreper, som «on-demand»- og «melt away»-teknologi, og alt dette skal ikke bare hjelpe til under kjøringen, men faktisk også forutse førerens behov.
Her er det også en miks av fysiske og digitale løsninger, og blant annet et oppgradert «roterende dashbord» som kan vise en infotainmentskjerm på et tidspunkt og deretter rotere tilbake til en solid dashbordoverflate når skjermen ikke lenger er nødvendig.
Bak skjermen er det også en klokkelignende enhet med flere bevegelige og opplyste fingre – kalt «mekanisk vidunder» – som kan indikere bilens kjøreretning, ladetilstand og mye mer – eller bare være et herlig midtpunkt å se på.
– Vi tror folk kommer til å bli lei av en heldigital opplevelse og lengter etter fysiske mekaniske elementer også, sier Robin Page.
– Ved å kombinere de to kan du få det beste fra begge verdener. Det er nesten som å ha en vakker mekanisk klokke på det ene håndleddet og en digital klokke på det andre. Se for deg den magiske opplevelsen du ville fått hvis det mekaniske og det digitale legges over hverandre.
EXP 15 er altså tenkt som et helelektrisk firehjulsdrevet kjøretøy, og med en slik Grand Tourer skal man sluke mil på landeveien.
Og når man ser bildene er det bare å glede seg til å se hva Bentley får til når de skal lage sin aller første elbil, for selv om det ikke blir en variant av EXP 15 skal den altså høste løsninger fra konseptet.
Les også:
- Mercedes’ nye elvarebil spiser kilometere
- Halvsvensk trio med full pott og 5 stjerner
- Vi har rundet 10.000 hurtigladere