Dette er en sikker halvsvensk trio, Lynk & Co 02, Zeekr 7X og Polestar 4. (Fotos: Euro NCAP)

Halvsvensk trio med full pott og 5 stjerner

Ikke alle scorer 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester, for 4 av 9 biler nå testet oppnådde ikke toppscore. Men Polestar, Zeekr og Lynk & Co besto med bravur.


Euro NCAP håper at alle bilene de tester blir tildelt 5 stjerner. For de er ikke ute etter å ta noen, men vil kun at alle lager sikrest mulig biler. De viser med all klarhet den siste testrunden.

En ny kinesisk storprodusent er nå på vei til Norge, og de heter Chery. Vi skal ærlig innrømme at det ikke er så greit å få oversikten over dette svære selskapet, for her lanseres det både nye merker og nye modeller over en lav sko. 

-->
Det som iallfall virker ganske klart er at de to Chery-merkene Omoda og Exlantix skal til Norge, og i så fall dukker det kanskje opp en Omoda 7. Dette er muligens en nær søster av en annen Chery-modell, Tiggo 7, og denne skal iallfall til Europa. 

For den har Euro NCAP nå testet sammen med Tiggo 8, som er en utgave med tre seterader. Og det gikk, tja, sånn passe. 

For da Tiggo 7 ble sendt gjennom de krevende testene oppdaget Euro NCAP at gardinputen som skal sørge for at de bak ikke slår hodet i sidevinduet ikke fungerte som det skulle. Problemet var at gardinputen ikke ble utsløst korrekt. 

Euro NCAP kontaktet Chery, og ga de muligheten til å fikse dette slik at også Tiggo 7 og 8 fikk 5 stjerner. 

Men da Euro NCAP kjørte en ny test var det et annet problem med gardinputen, for under den nye testen løsnet kollisjonsputen fra skråskinnen. 

Resultatet er «kun» 4 stjerner, og Euro NCAP har bedt Chery om å revurdere systemets design.

En spennende bil som vi vet kommer til Norge, Hyundai Inster som allerede har fått norske priser, fikk et annet problem under kollisjonstesten. I sidekollisjonstesten viste det seg nemlig at førerdøren var ulåst etter testen, og det betyr at den potensielt kan åpne seg. Dette er forhåpentligvis noe Hyundai kan fikse ganske greit, men det betyr også at Inster er avspist med 4 stjerner. 

Den fjerde bilen med fire stjerner er en som Euro NCAP har testet før, nemlig Ford Tourneo Courier. Denne flerbruksbilen ble testet i fjor og her ble beskyttelsen av baksetepassasjerens hode vurdert som dårlig. Det var såpass alvorlig at bilen kun fikk 3 stjerner. 

Ford fikk tilbakemelding, og ja muligheten til å forbedre dette. 

Nå ble en oppgradert 2025-modell med en bedre løsning for de i baksetet testet, og selv om det ikke ble 5 stjerner på Tourneo Courier gikk den iallfall opp til en 4 stjerners bil. 

Ok, det var de som ikke løste kollisjonstestene godt nok til en toppscore, men det var også noen som løste dette ganske så prikkfritt. 

Det inkluderer en halvsvensk trio med litt Volvo-gener, og når det kommer til sikkerhet bør jo ikke det være en ulempe. 

Og både Polestar 4, en coupé-SUV, Zeekr 7X, en litt mer kompakt SUV, og Lynk & Co 02, en crossover-SUV, var sikre som banken, og alle tre fikk full pott og 5 stjerner. 

Vi har allerede nevnt Chery-merket Omoda, og de fikk testet sin mellomklasse-SUV Omoda 9, og i motsetning til de to Tiggo-bilene oppnådde denne 5 stjerner. 

Og gledelig nok nå som MG har på gang en elektrisk pickup, en slags søster av Maxus eTerron 9, av MG kalt P9, oppnådde også 5 stjerner. 

Og siden mange nok lurer på hva en MG P9 er for noe, så skal vi spandere krasjvideoen til Euro NCAP av denne. Her har du den kommende pickupen:

Fem av de ni bilene Euro NCAP nå testet oppnådde altså toppscore, og de fire andre ganske så ok 4 stjerner. 

– Siden Euro NCAP startet arbeidet sitt i 1997, har bilprodusenter forbedret sikkerheten til produktene sine dramatisk. Men etter covid-19-pandemien, og deretter overgangen til elbiler, har de økonomiske forholdene bilindustrien står overfor vært utfordrende og er fortsatt tøffe, sier Aled Williams, programleder Euro NCAP.

– Likevel er reduksjonen av ulykker og skader på Europas veier fortsatt et presserende problem for industrien, og sikkerhet har fortsatt en betydelig innflytelse på forbrukerne når de velger sin neste bil. Vi vet at det er en utfordring å oppnå en 5 stjerner Euro NCAP-vurdering for en ny bil, men det er fortsatt en utfordring verdt å møte, ettersom fordelene går så mye lenger enn å beskytte de som sitter i kjøretøyet. Tryggere biler bidrar også til å beskytte andre trafikanter og kan redusere belastningen på nasjonenes nødetater og helsetjenester.

Her er resultatene fra siste omgang med testing av Euro NCAP:

  • Lynk & Co 02: 5 stjerner
  • MG P9 EV: 5 stjerner
  • Omoda 9: 5 stjerner
  • Polestar 4: 5 stjerner
  • Zeekr 7X: 5 stjerner
  • Chery Tiggo 7: 4 stjerner
  • Chery Tiggo 8: 4 stjerner
  • Ford Tourneo Courier & E-Tourneo Courier: 4 stjerner
  • Hyundai Inster: 4 stjerner
I tillegg ble Ford Puma fra 2022 testet på nytt, og det ble 4 stjerner på denne. 

Les også:

Hva tenker du

Les også