Bøter ja. Ikke bare Norge de laveste fartsgrensene i Europa, vi har også de høyeste bøtene. Ja, snakk om kombo!
For de mange som nå setter kurs for norske destinasjoner, og det er mange, så må man rett og slett holde gassfoten i sjakk. Ellers risikerer man at store deler av feriebudsjettet går til staten, og det må man selvsagt unngå. For regjeringen har nok en gang økt bøtesatsene, og hør på dette.
Om du kjører 91 km/t i 80-sonen, altså en ganske så uskyldig fartsovertredelse, og blir tatt, blir du utrolige 5.200 kroner fattigere. 11 km/t over 60-grensen koster deg hele 5.800 kroner, så ja, det er ganske så ellevilt.
Så følg disse skiltene:

Ringer mobilen og du ikke tenker deg om og svarer den kan det koste deg nesten hele feriebudsjettet, for blir du tatt for ulovlig mobilbruk er boten enda villere. Politiet hilser nemlig med en lapp der det står 10.450 kroner. Jepp, en slik bot burde i seg selv vært ulovlig, spesielt med tanke på at alle nye biler har svære infoskjermer som «alle» trykker på.
Og ja, du får i tillegg tre prikker på førerkortet om du blir tatt. Så ta det pent og følg reglene, for straffen svir fryktelig.
– De aller fleste i sommertrafikken tar hensyn og følger trafikkreglene. Et ekstra ris bak speilet er at bøtene nå er på et skyhøyt nivå, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Andre utfordringer på ferieturen kan være er ukjente steder og til dels mye trafikk.
– De viktigste rådene er å være oppmerksom, ligge unna mobilen og holde deg til fartsgrensene. Du sparer lite tid på å øke farten, og med det bøtenivået vi har nå vil det svi i feriebudsjettet, sier Handagard.
De som finner veien ut av Norge treffer også på høyere fartsgrenser på de større veiene, men også i utlandet er det flere utfordringer. Ikke minst har flere land oblater for motorveier eller byområder. Og blir du stoppet uten riktig oblat, kan bøtene også her være høye, advarer NAF.
– Du bør sjekke om landene du skal reise gjennom krever oblat for motorveier eller miljømerker for å kjøre inn i byer, sier Handagard.
NAF sier at populære danske feriebyer som København, Ålborg, Århus og Odense alle har lavutslippsoner som du må ta høyde for.
Du tenker kanskje at det blir litt av en utfordring å finne ut av dette oblat-kjøret, men ingen fare – her er det nettsider som hjelper deg. På norsk på
miljømerke.com og på engelsk på
green-zones.eu.
I tillegg til i Danmark finner du miljø- eller lavutslippsoner blant annet i Tyskland, Belgia, Italia og Frankrike. Skal du kjøre motorveier i land som Østerrike, Sveits, Slovenia eller Tsjekkia trenger du motorveioblat, opplyser NAF.
– I mange land kan du kjøpe oblat på grensen eller på bensinstasjoner, men det er også mulig å gjøre det på forhånd, sier Handagard.
– Vær også oppmerksom på skilting inn til byer, spesielt i Italia hvor trafikk er begrenset mange gamlebyene mange steder.

Og så har vi Autobahn.
Mange kjører gjennom store Tyskland, og her er det selvsagt fristende å trykke litt ekstra på gasspedalen slik at kilometerne slukes enda litt raskere. Men NAF advarer de som kjører fortere enn 130 km/t.
– Anbefalt fartsgrense er faktisk 130 kilometer i timen, sier Handagard.
– Det er det mange som ikke kjenner til. Kjører du fortere enn dette, kan du ende opp med å få ansvaret hvis en ulykke skulle skje.
Uansett hvor du kjører og hvor høy fart du marsjer i, vær oppmerksom og hold fokus. For det er faktisk en grunn til at mobilboten er skyhøy, for bare et øyeblikks blikk bort fra trafikken kan i verste fall få fatale konsekvenser.
God tur og kjør pent!
Les også: