Porsche fyller på med tre nye 911-utgaver som har firehjulsdrift. (Fotos: Porsche)

Tre nye 911 med firehjulsdrift

Porsche dundrer på med sin ikoniske 911-serie, og fyller nå på med tre nye utgaver som trekker på alle hjulene.


Som ekte journalister har vi gjort litt undersøkende arbeid, for vi har besøkt Porsche norske nettside og telt opp antall 911-biler du kan bestille. Og det er ikke få!

Totalt tilbys det nå vanvittige 17 utgaver, og vi trenger vel ikke å understreke at samtlige en bensindrevne. De som heller vi gå for elektrisk kan jo titte på Taycan-modellen, som er eksakt like mange. Jepp, 17 forskjellige slike også. 

-->
Men bare en av disse to modellene er et ikon, og det er selvsagt 911 som dukket opp allerede i 1964. 61 år senere lever den altså i aller beste velgående. 

Faktisk er den så potent at Porsche nå fyller på med tre nye utgaver med tallet fire i seg, den nye Carrera 4S både som coupé og kabriolet samt en Targa 4S. Trioen retter seg selvsagt inn i segmentet rett under de litt sterkere GTS-utgavene, men det er faktisk ikke store forskjellen her. For i rene krefter er det kun 5 små hestekrefter som skiller de. 

Det tar antall Porsche 911 med firehjulsdrift opp i seks eksemplarer, noe som jo er godt nytt her hjemme hvor vi også sliter med glatte vinterveier. 

Porsche sier at halvparten av de som går for S-utgavene velger firehjulsdrift, og da spesielt i de områdene hvor bilene møter litt røffere forhold. Og ingen fare, og de firehjulsdrift har fortsatt fokus på bakhjulsdrevet kjøredynamikk. 

Forskjellen er når grepet sliter sender Porsche Traction Management (PTM)-systemet mer dreiemoment til forakselen, og øker dermed veigrepet og kjørestabiliteten. Den utgaven med Targa-karosseriet kommer forøvrig som vanlig kun med firehjulsdrift.

De tre nye utgavene skiller seg ellers ikke veldig mye fra de som allerede er på plass, og her har de løftet drivverket fra Carrera S. Det betyr en boksermotor på 3 liter og med seks sylindre som genererer 353 kW/480 hk, noe som er opp 22 kW/30 hk i forhold til forgjengeren. De ekstra kreftene kommer blant annet fra et delvis optimalisert intercooler-system inspirert av selveste 911 Turbo.

Kreftene sendes videre via en 8-trinns Porsche dobbelclutchgirkasse (PDK), og resultatet er at 911 Carrera 4S Coupé akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder med Sport Chrono-pakke og har en toppfart på 308 km/t.

I september er det faktisk 60 år siden Porsche introduserte den første 911 Targa, og dette var et svar på de amerikanske myndighetenes bekymringer knyttet til sikkerheten for de toppløse kabrioletutgavene. 

Her har Porsche løftet den brede veltebøylen fra motorsporten, og med et avtakbart tak og en sammenleggbar bakrute kunne man kjøre en toppløs bil på en enda mer sikker måte. Porsche hentet navnet Targa fra det berømte sicilianske langdistanseløpet Targa Florio. 

Targa-versjonen har blitt en liten legende i seg selv, og i 1993 fikk den et skikkelig løft med 993-generasjonen 911 Targa. Da var det nemlig ikke lenger behov for å fjerne taket manuelt, og siden 2006 har 911 Targa vært tilgjengelig eksklusivt med firehjulsdrift.

Fra 2014 er det et helautomatisk tak som gjelder, og på 19 sekunder forvandles den coupélignende sportsbilen til en åpen bil i en nøye koreografert sekvens hvor glassbakruten foldes bakover og taket foldes elegant. 

Fortsatt er den brede veltebøylen på plass, og i dag er takmodulen tilgjengelig i fire farger – svart, blå, rød og brun.

Nye Carrera S har også fått flere løft, inkludert nye 20/21-tommers Carrera S-felger, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) og et sportseksosanlegg med en særegen lyd som skal være typisk for 911.

Den har også fått bremsesystemet fra GTS-modellene som standard, med røde bremsekalipere og 408 mm skiver foran og 380 mm bak. 911 Targa 4S har bakhjulsstyring som standard. 

Mens Cabriolet og Targa er utstyrt med bakseter, leverer Porsche coupéen som 2-seter som standard. Et baksetesystem kan dog legges til uten ekstra kostnad, opplyser tyskerne. 

På innsiden kommer bilen med firehjulsdrift med en skinnpakke, og her er det også ting som Matrix LED-frontlykter og trådløs smarttelefonlading inkludert som standard.

Pris? Vel, en Carrera 4S starter på knapt 2,4 millioner, mens Targa 4S starter på drøyt 2,6 millioner. Så det koster å kjøre disse nye firehjulsdrevne legendene. 

Les også:

Hva tenker du

Les også