Det er på vei en oppdatert Toyota bZ4X, og denne er forbedret på mange områder. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt nye Toyota bZ4X

Vi har luftet en førproduksjonsmodell av nye Toyota bZ4X, med AWD og med 2WD og ellers topp utstyrsnivå.


Les gjerne saken fra Kenshiki Forum der vi fikk se nye bZ4X for første gang.

Selv om bilene var merket med «prototype» så er det nok langt mer korrekt å bruke begrepet førproduksjonsmodell om bilene vi fikk kjøre, for prototype er på et langt tidligere stadium i utviklingsprosessen.

-->
Før lunsj kjørte vi Toyota Urban Cruiser og etter lunsj var det tid for bZ4X, så det var relativt tett program i Madrid før flyet skulle gå tilbake til Norge på kvelden.

Her er prisene:

  • FWD 57,7 kWh 123kW/268NM WLTP: 442km Active fra 416.000 kroner
  • FWD 73,1 kWh 165kW/268NM WLTP: 589km Active Tech fra 466.600 kroner
  • FWD 73,1 kWh 165kW/268NM Executive fra 504.300 kroner
  • FWD 73,1 kWh 165kW/268NM Executive Bitone fra 520.500 kroner
Hengervekt for FWD: 750 kilo.

  • AWD 73,1 kWh 252kW/438NM WLTP: 506 km Active Tech fra 494.800 kroner
  • AWD 73,1 kWh 252kW/438NM Executive fra 533.600 kroner
  • AWD 73,1 kWh 252kW/438NM Executive Bitone fra 549.800
Hengervekt for AWD: 1 500kilo.

Lyktene har fått «Hammerhead design», oppkalt etter haien, og plasten ved hjulbuene er nå lakkert i sort, som kanskje ser litt mindre billig ut enn den matte plasten man har på dagens bZ4X. Vi fikk se en sort bZ4X og da ble det jo ganske så lekkert.

Her har vi også forrige bZ4X i grått litt lenger bak. Det man ikke nødvendigvis kan se er at det er gjort en del forbedringer av bilens aerodynamikk, som nytt design på sidespeil og front, jevnere underside av bilen og nye hjul.

Toyota har også utstyrt bilen med to nye eAxel motorer om du velger AWD og en ny eAxel motor om du har FWD. Her er effektiviteten økt, noe som får ned forbruket, og man får også mer krefter ut av motoren(e) nå enn før faktisk +57 prosent på AWD-utgaven.

AWD-egenskapene på dagens Toyota bZ4X er svært gode, men også her har Toyota funnet rom for forbedringer i den nye bZ4X.

Toyota Norge har sendt ut en pressemelding der også bZ4X med liten batteripakke er tatt med, så da skal nok den også importeres til Norge. 

I utganspunktet tenkte de bare å ta inn 2WD og AWD med 73,1kWt batteripakke, men det er jo lov å forandre mening også hos Toyota Norge.

  • 57,7 kWh batteri og FWD, WLTP 442 kilometer, 123kW/167hk, 268Nm og 0-100 km/t på 8,6 sekunder.
  • 73,1 kWh batteri og FWD, WLTP 569 kilometer, 165kW/224hk, 258Nm og 0-100 km/t på 7,4 sekunder.
  • 73,1 kWh batteri og AWD, WLTP 506 kilometer, 252kW/343hk, 428,6Nm og 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

Infotainmentskjermen er ikke alltid like gira på å samarbeide med kameraer i forhold til at hele skjermen vises som den egentlig er, men det kommer flere bilder av den.

Når et bilmerke kommer med en facelift, så er det ikke så vanlig at mye er forbedret, men bZ4X er på kanten til en ny utgave av seg selv, for her er det som nevnt nye motorer, ny batteripakke, nytt fjes og nytt innvendig design, forvarming før lading, forbedrede kjøreegenskaper og forbedret AWD-system. 

Det er så mange forbedringer at jeg garantert har glemt å ta med en god del av dem.

I videoklippet får du se en del plansjer og tall og grafer som viser en del av forbedringene, som også handler om handling, effektivitet, mer krefter, forbedret AWD-system, og ikke bare mye raskere lading om vinteren på grunn av forvarming som kan skje enten manuelt eller via navigasjonen.

(Foto: Toyota)

Her er infotainmentskjermen vist med Google Maps, men jeg mistenker at mange vil ønske å bruke bilens egen navigasjon som forteller hvilken batteriprosent man kan forvente å komme fram med.

I skjermen bakom rattet vil man få mer informasjon under hurtiglading, og der vil man også kunne hente opp status for batterihelsen.

(Foto: Toyota)

Min opplevelse av interiøret i nye Toyota bZ4X er mer eleganse og ro, med klare horisontale linjer og færre vegger og annet som dukker opp foran skjermen bakom rattet.

Midtkonsollen med to ladeplater og ikke noe pianolakk er etter min mening en stor forbedring i tillegg til den klare gode 14 tommer store infotainmentskjermen.

Det var rett og slett et sted det var blitt enda triveligere å oppholde seg enn før, og det var jo bra fra før, med gode seter og godt ratt.

(Foto: Toyota)

Forsetene er fortsatt gode, men når temperaturen utendørs kryper opp mot 30 varmegrader kunne jeg ønske meg seteventilasjon som var noe mer «kjølende»… her virket det som om ventilasjonen skapte en slags «arbeidsvarme», og det blir jo litt motsatt effekt enn den kjøling man ønsker seg.

Når det er sagt så sitter man godt, og selv om jeg i denne omgang ikke testet baksetene, så har Toyota jobbet med å forbedre komforten for de som sitter der også.

Vi får komme tilbake til en test av baksetet når vi har dagens modell ved siden av denne nye, det tror jeg er eneste mulighet til å kjenne på hva som er forandret med baksetekomforten. Hvorfor? Fordi jeg sitter nesten alltid i førersetet, kun korte kjappe besøk i baksetet for å se om det er plass der, og da husker man ikke «opplevelsen» av baksetet.

(Foto: Toyota)

Bagasjerommet er i grunnen som før, men bak er det likevel en endring om du velger AWD-utgaven av bZ4X, for den kan nå dra med seg en tilhenger på inntil 1.500 kilo. En dobling fra forrige bZ4X. 2WD-utgaven har fortsatt hengervekt på 750 kilo.

Støydempingen i bZ4X er også forbedret, så etter lunsjen da vi hadde kjørt Urban Cruiser forventet vi en stor forbedring av støynivået i bZ4X’en.

Den våkne leser ser kanskje at bilen på bildet over her har 20 tommer felger/dekk, og det merker du veistøy fra i 120 km/t, så vi ble nesten litt småskuffa over støynivået som vi syntes var et hakk høyere enn i Urban Cruiseren, men det var før vi fikk prøve 2WD-ugaven med 18 tommer felger/dekk, for da ble det skikkelig stille i bZ4X’en, langt stillere enn i Urban Cruiseren.

Den hvite var 2WD med 18 tommer felger/dekk. og vi koste oss med komforten og det lave støynivået her, så husk på det før du bestiller de største felgene du kan, det gir mer støy og kortere rekkevidde å ta et slikt valg.

Toyota bZ4X har fått mye mer enn en liten facelift, her er det store forbedringer på de fleste områder i bilen, og det som har vært en av de mest solgte elbilene i Norge har blitt betydelig mye bedre.

De nye bilene kan forventes til landet i november/desember.

Jeg gleder meg til å få teste den nye bZ4X i Norge etterhvert, lade om vinteren fra 10-80 prosent på under en halvtime takket være forvarming. og mest sannsynlig også komme lenger enn før om vinteren.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også