Det er en drøy måned siden NAF kjørte sin ferskeste runde av El Prix, og her tester de alt av nye elbiler både når det kommer til praktisk rekkevidde og ladefart.
Av de 27 elbilene på startstreken så hadde 20 oppgitte rekkevidder over 500 kilometer, og av disse nådde åtte også 600 km-grensen. Det er bra og viser at utviklingen på rekkevidde fortsatt går raskt framover.
Den store favoritten før testen var Lucid Air, en bil med et oppgitt WLTP-tall på solide 960 kilometer. Nest høyest WLTP-tall hadde Tesla 3 med 702 kilometer, og tredje høyest hadde Polestar 3 med 695 kilometer.
Nå var ikke forholdene de beste under selve El Prix, det var fuktig og mellom 7 og 15 grader, men det ble likevel ny praktisk rekkevidderekord. Lucid Air stoppet ikke før den hadde rullet 832 kilometer, så imponerende, og nå har den også rullet seg inn i den berømte boken kalt Guinness World Records. Ja, den som samler en masse rare og imponerende rekorder.
I denne er det også en som går på rekkevidde for serieproduserte elbiler, og denne ble satt så sent som i forrige måned.
Det japanske bilmagasinet webCG ville nemlig se hvor langt de klarte å kjøre en Mercedes EQS 450+, og det var langt. Faktisk stoppet ikke bilen før de hadde rundet den største milepælen, 1.000 kilometer, og tripptelleren sto på 1.045 kilometer da bilen ga seg. Dermed slo de den tidligere rekorden som lød på 949 kilometer.
Dette skjedde et par uker etter at Lucid Air hadde satt ny El Prix-rekord, og det er mulig Guinness-jaktende Umit Sabanci fikk alt dette med seg. For mannen som allerede har en elbilrekord har kastet seg rundt.

Den London-baserte elbil-entusiasten skrev seg inn i rekordboken i fjor da han var innom hele ni land uten et eneste ladestopp, og det klarte han bak rattet på en Lucid Air Grand Touring.
Med samme bil satte han øynene på den ferske rekkevidderekorden, og denne gang nøyde seg han seg med å besøke to land. Starten gikk i sveitsiske St. Moritz, og navigasjonen ble plottet mot tyske München. Ingen enkel rute, for her møter man både fjellveier, motorveier og landeveier.
Likevel knuste han den ferske rekorden med hele 160 kilometer, for bilen stoppet ikke før tripptelleren viste 1.205 kilometer.

– Da jeg fullførte rekordturen gjennom ni land i 2024, var det bare begynnelsen, sier Sabanci, som altså har blitt en ekspert på utholdenhetskjøring med elbiler.
– Denne nye prestasjonen tar reisen et skritt videre. Jeg er stolt over å være en del av en bevegelse som beviser at elektrisk mobilitet ikke bare tilhører framtiden, den omdefinerer allerede hva som er mulig i dag.
Det amerikanske Lucid-merket har som mål å bryte grenser med sine elbiler, som enn så lenge kun er sedanen Air her hjemme. Den kommer i flere versjoner, og Grand Touring er som navnet hinter den som ruller aller lengst. Denne har et forbruk på snille 13,5 kWh/100 km, og kombinerer dette med lynrask lading hvor det er mulig å fylle på 400 kilometer med rekkevidde på bare 16 minutter.
Nå står det også svart på hvitt at dette er den elbilen som har lengst rekkevidde av de serieproduserte elbilene i verden.
– Denne rekkevidderekorden er en viktig milepæl, og et tydelig bevis på det teknologiske forspranget som definerer Lucid, sier Eric Bach, Senior Vice President of Product og Chief Engineer.
– Vi utvikler banebrytende elbilteknologi og produserer de mest avanserte motorene og drivverkene som finnes i dag. Når dette kombineres med vår anerkjente, racerinspirerte batteriteknologi med ultrahøy spenning, gjør det at en Lucid kan kjøre lengre med mindre batteri enn noen annen bil på markedet.

Motorsport ja. Air Grand Touring har 831 hk og klarer 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder, og den finnes også en Lucid Air Sapphire med voldsomme 1.251 hk som sprinter opp til 100 km/t på F1-lignende 2,0 sekunder.
Den nye rekkevidderekorden til Lucid Air lyder altså på 1.205 kilometer, men rekordboken har også en slik for ikke-serieproduserte elbiler. Tilbake i 2023 slettet noen studenter nettopp for München den tidligere rekorden på 1.608 kilometer med en svært så strømlinjeformet liten elbil, for med en luftmotstand-koeffisient på spinnville 0,159 rullet elbilen i vanvittige 99 timer. Da den stoppet sto tripptelleren på 2.573 kilometer, så ja, denne kunne kjørt hele Norge på langs uten et eneste ladestopp.
Når det gjelder Lucid så har de på gang sin andre bil, og dette blir en SUV som er kalt Gravity. For en mindre aerodynamisk stor bil, denne er mulig å få som 7-seter, har også denne imponerende rekkevidder, for her lokkes det med opp mot 700 kilometer uten et eneste ladestopp. Den hadde i så fall vært den bilen i El Prix-feltet med den tredje lengste oppgitte rekkevidden, bare slått av kongen selv – Lucid Air Grand Touring.
Den bilen er så langt i en klasse for seg selv.
Les også: