Det raskest voksende bilsegmentet er de litt mer høyreiste bilene i C-kategorien som er rundt 4,5 meter lange. Dessverre for Kia har de ingen slike som er helelektriske.
Kia EV3 er riktignok en SUV, men måler kun 4,3 meter, EV6 er ikke en SUV, mens EV9 som har høyden på sin side er over 5 meter lang. Kommende EV4 er heller ikke en SUV.
Dermed lander ansvaret på den kommende EV5, for denne befinner seg godt plantet i C-segmentet. Den er 4,61 meter lang, 1,68 meter høy og 1,88 meter bred, og har en akselavstand på 2,75 meter.
EV5 er selvsagt satt sammen på Kias dedikerte elbilplattform kalt E-GMP (Electric-Global Modular Platform) og benytter seg av 400V-teknologi, noe som betyr at denne ikke har lynraskt lading i motsetning til for eksempel EV6.
Men som du skal få se går det ikke så veldig tregt med ladingen, og Kia understreker at EV5 er utviklet her i Europa for å møte forventningene og livsstilen til europeiske kunder.

– EV5 er en hjørnestein i Kias vekststrategi for Europa, sier Sjoerd Knipping, Chief Operating Officer i Kia Europe.
– Vi går inn i Europas mest konkurranseutsatte elbilsegment med en modell som kombinerer vårt ikoniske «Opposites United»-design, praktisk hverdagsbruk og innovasjon forankret i elektrisk mobilitet. Dette er vårt bevis på forpliktelsen til bærekraftig mobilitet, skreddersydd for måten europeere lever, jobber og kjører på.
Kias elbiler skiller seg ut fra mengden, og EV5 er ikke noe unntak. Den har en mer firkantet silhuett, en markant D-søyle og Kias «Star Map»-lyssignatur foran og bak.
Her er det mulig å få bilen med 18- og 19-tommers hjul, og når EV5 GT også dukker opp senere også 20-tommere.
Kia er også opptatt av praktisk bruk, og i EV5 er det mulig å legge baksetene flatt og det åpnes dermed for hele to meter lastelengde og totalt 1.650 liter bagasjeplass. Med seteryggene oppreist er det 566 liters bagasjerom, og det er også en frunk med 44 liter.
Det praktiske følges opp med blant annet en skuffeformet midtkonsoll, og EV5 har også toveis lading via V2L og er klargjort for V2G som gjør at bilen kan levere strøm til griden.

Det praktiske inkluderer i høyeste grad rekkevidden, og EV5 er utstyrt med en batteripakke på 81,4 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 530 kilometer. Ladingen går ikke så unna som med 800V-baserte EV6, men er også ok med 150 kW og 10-80 prosent lading på 30 minutter.
En annen praktisk ting er 1-pedal, hvor bilen bremser av seg selv når gasspedalen slippes, og EV5 har selvsagt dette. Her benytter faktisk systemet seg av navigasjonsdata for å automatisk justere bremsing og hastighet ved for eksempel veikryss.
EV5 har også en ny generasjons varme- og kjølesystem som ikke bare skal gjøre oppvarmingen av kupeen mer effektiv, men også opprettholde rekkevidden selv når det kaldt.
Også komforten er tatt hånd om, og det er blant annet «komfortorienterte» seter som Kia sier som inkluderer massasjefunksjon for føreren, fireveis korsryggstøtte, oppvarming og ventilasjon.

– Vi utviklet EV5 med europeiske kunder i tankene, sier Pablo Martínez Masip, visepresident for produkt og markedsføring.
– Fra fleksible seteløsninger og batteriytelse året rundt, til robust SUV-design og avansert ccNC – hver detalj gjenspeiler de unike forventningene til europeiske førere som vil ha både funksjon og stil.
Så ja, hva i alle dager er ccNC?
Vel, det er en forkortelse av Connected Car Navigation Cockpit, og fordelen her er blant annet ganske så oppdaterte kartdata. Dashbordet inkluderer også et 12,3-tommers instrumentpanel, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en 5,3-tommers klimaskjerm.
Klima ja. EV5 har også tre klimasoner, og kommer også med funksjoner som Digital Key, fingeravtrykksgjenkjenning og Harman Kardon Premium Audio – det svarer til europeiske kunders ønske om intuitiv og eksklusiv teknologi, melder det koreanske merket.

Videre kan de fortelle at bilen er utstyrt med sju kollisjonsputer og den nyeste pakken med Kias avanserte førerassistentsystemer forkortet ADAS. EV5 blir også en av Kias første modeller med den nyeste versjonen av Intelligent Speed Limit Assist, og lyden for varsler er forbedret etter tilbakemeldinger fra kunder.
Det er også en cruisekontroll som følger opp navnet sitt, for 2. generasjon av Smart Cruise Control kan i nødstilfeller stoppe bilen helt dersom føreren ikke responderer.
Parkeringssystemet bruker sensorer og kameraer for å forhindre kollisjoner foran, bak og på sidene, og det er også en funksjon som heter Remote Smart Parking Assist hvor føreren kan parkere bilen fra utsiden.
EV5 blir altså en viktig elbil for Kia, og er en som er bygd for at den elektriske mobiliteten i Europa skal ta nok et skritt. Og som du kan se av bildene under har den også noen smarte løsninger:
Les også: