Porsche Cayenne Electric er en lynrask hverdagsbil som også kan slepe 3,5 tonn. (Fotos: Porsche)

Elektriske Porsche Cayenne er allerede en rekordbil

Historiens nest viktigste Porsche skal også bli elektrisk, og det er virkelig futt i en Cayenne Electric. Det har en prototype allerede vist.


Den aller viktigste Porsche-modellen er selvsagt 911, bilen som for alvor satte det tyske merket på bilkartet og brøytet vei for det sportslige merket for 60 år siden. 

Den neste viktigste er kanskje litt mer overraskende. På 1990-tallet slet Porsche fryktelig, tiden hadde billedlig talt kjørt fra tyskerne, og gode råd var dyre.

-->
På samme tid var de litt mer høyreiste bilene i ferd med å bygge seg moment, og da konsernkamerat Volkswagen planla en SUV slo de to fluer i et smekk. 

Volkswagen skulle få sin gjennom modellen Touareg og Porsche skulle gjøre noe uhørt for en sportsbilprodusent, de skulle lage en litt mer sportslig høyreist bil. 

Resultatet var Cayenne-modellen som ble presentert sammen med Touareg i 2002, og resten er historie. Porsche kom seg ut av krisen, og SUV-modellene har bare vokst i popularitet. Samarbeidet førte også til at Audi kom med sin variant kalt Q7 tre år senere. 

23 år senere er det en annen trend som rir bilverden, nemlig elektriske biler. Og Cayenne kjenner igjen sin besøkelsestid. Tyskerne har nemlig også på gang en helelektrisk utgave, selvsagt laget på PPE-plattformen de har sammen med Audi. Så det er bare å forvente seg noe helt i toppsjiktet når Cayenne Electric dukker opp. 

Det har Porsche allerede vist, for de har nå luftet en Cayenne Electric i forbindelse med et bakkeløp i Storbritannia. Og ja, de pirrer også den nye elbilen i form av en kort film med selveste Richard Hammond. 

Ja, dette er mannen som har vært en del av både Grand Tour og Top Gear, og som ble berømt også utenfor bilverden da han krasjet en rådyr prototype til Rimac under et bakkeløp i Sveits. Eller, han dro voldsomt av veien etter målpassering, og hele bilen brant opp. 

Hammond har luftet en protype av Cayenne Electric også i hverdagen, der dro han en over 100 år gammel klassiker bak, for Cayenne Electric kan dra hele 3,5 tonn. 

– Å dra mye vekt bak en elbil skaper mye varme for et elektrisk drivverk, så har Porsche lagt ned en masse jobb. Og helt ærlig, jeg merker ikke at jeg drar med meg noe svært der bak, sier Hammond i videoen.

Men det var ikke alt han skulle gjøre med prototypen, som under skallet nærmest er en produksjonsmodell. For skremmende nok, han skulle også delta i det britiske bakkeløpet med elbilen. Men da det grønne lyset blinket rullet Hammond rolig ut fra startstreken. 

– Vel, jeg skal ikke sette rekorden. De har proffe folk til det. Det ble bestemt at det nok ikke var den beste tingen for meg å gjøre dette, sier en glisende Hammond. 

Den proffe heter Gabriela Jílkova, og hun er blant annet en utviklingssjåfør for Porsches Formel E-lag. 

Utfordringen var bakkeløpet Shelsley Walsh kjørt siden 1905, og her var målet å ta rekorden for SUV-modeller. Og dette hadde kanskje blitt en vel tøff utfordring for Hammond. 

Her er det veier som kun er 3,5 meter brede på enkelte steder, det er en bratt stigning på opptil 16,7 prosent og totalt 914 heseblesende meter. Vel, Jílkova håndterte det perfekt, og allerede på første forsøk knuste hun rekorden med over fire sekunder. 

– Løypa er utfordrende og tilgir ikke feil, sa hun etterpå. 

– Det er ingen avkjøringssoner og lite rom for korrigering. Men den aktive fjæringen gir den nye Cayenne enorm stabilitet og presisjon. Jeg følte meg helt trygg hele tiden.

For Cayenne Electric blir også mulig å få med Porsche Active Ride, for dette er noe som de vil tilby også til SUV-modellen. Her er det et aktivt understell som holder karosseriet i vater til enhver tid, og i tillegg blir kreftene fordelt dynamisk til hjulene. 

– Porsche Active Ride utvider spekteret mellom kjøredynamikk og kjørekomfort betydelig i den nye Cayenne, sier Michael Schätzle, visepresident for produktlinjen Cayenne.

Den nye rekordtiden lyder på 31,28 sekunder, men det var ikke bare denne som skapte oppsikt. For Cayenne Electric passerte det første målepunktet 18,3 meter fra startstreken på lynraske 1,94 sekunder, og dette er det kun enseters racerbiler med umønstret slicks-dekk som klarer å matche. Den akselerer altså lynrask.

Schätzle forsikrer at den endelige tuningen av Cayenne Electric fortsatt er i full gang før markedslanseringen, «men drivkraften og utstyret til den rekordbrytende bilen var allerede på produksjonsnivå».

Men dette er altså en allrounder, noe Hammond viste da han slepte med seg sin gamle klassiker til bakkeløpet. 

– Kundene våre har alltid satt pris på den høye nytteverdien til Cayenne, sier Schätzle. 

– Derfor ønsket vi ikke å inngå noen kompromisser i utviklingen av den helelektriske modellen.

Porsche har allerede gjort sin litt mindre SUV kalt Macan elektrisk, men legger ikke alle eggene i den elektriske kurven når det kommer til Cayenne. 

– Kundene våre vil også ha kraftige og effektive forbrenningsmotorer og hybridmodeller til rådighet langt inn i det neste tiåret, og vi fortsetter å utvikle den nåværende modellgenerasjonen med store kostnader, sier Schätzle. 

– Vi kan imidlertid bare oppnå ytelsesnivået som ble offentlig demonstrert for første gang i England gjennom potensialet for elektrifisering. Cayenne Electric vil sette nye standarder – uten at det går på bekostning av hverdagsbruk og praktisk anvendelighet.

Neste stopp for den kamuflasjekledde Porsche Cayenne Electric blir passende nok under Goodwood Festival of Speed som foregår til helgen. 

Les også:

Hva tenker du

Les også