Dette er en kamuflert prototype av kommende Mercedes VLE, og det er all grunn til å vente spent på denne. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ nye elvarebil spiser kilometere

I 2026 kommer de første VAN.EA-bilene, og det tyske merket slår fast at dette er en ny æra. Det gir kommende Mercedes VLE et hint om.


Mercedes har på gang elektriske varebiler versjon 2.0, og disse skal baseres på en ny plattform kalt Van Electric Architecture. Og at dette er en ny æra har vi allerede fått et stort hint på. 

For de reiste like godt til Dubai for å vise fram en prototype kalt Vision V, og dette er en tidlig utgave av den kommende VLS. S’en viser at dette er flaggskipet i VL-serien, og altså en veldig luksuriøs sak som helt sikkert faller godt i smak over hos sjeikene. 

-->
Den litt mer folkelige heter VLE, og denne har de nå luftet litt mer på hjemmebane. De tok den nemlig fra Stuttgart og helt til selveste Roma. 

Dette er en rute på nærmere 1.100 kilometer, og for elektriske varebiler er dette en solid utfordring. De mindre aerodynamiske og ofte tyngre varebilene har normalt rekkevidder på drøyt 300 kilometer, selv om bestselgeren Volkswagen ID. Buzz kan skilte med godt over 400 kilometer for sine flerbruksutgaver. 

Så hvordan håndterte bilen som skal ta de elektriske varebilene inn i en ny æra?

Vel, til tross for at dette er en prototype som fortsatt utvikles klarte den seg kun med totalt en halv times ladepause, og det fordelt på to stopp på 15 minutter. Og det kunne vært enda kortere ladestopp. 

For dette er en rute med svingete og bratte veier over Alpene, det er lange strekninger på motorveier, travle landeveier og det må kjøres i trange gater. Så dette var virkelig en praktisk test som viser hverdagsbruk.

Og ja, så var det temperaturen. Det var kun 11 grader da de startet i Stuttgart, mens det var hele 33 grader da de ankom den evige staden. Innetempen i VLE ble satt til behagelige 22 grader, så ingen «juksing» her. 

Mercedes hadde fokus på drivverket og den praktiske kjøringen med denne testen, og bilen brukte rundt 13 timer på den 1.090 kilometer lange turen. 

Tyskerne melder at den bakre akselstyringen, for ja, VLE har dette, viste seg spesielt godt verdt på svingete passveier og i de trange gatene i italienske byer. De melder enkelt at dette vil sikre smidighet og dermed stressfri håndtering i hverdagen.

– Våre fremtidige MPVer (flerbruksbiler) har nok en gang imponerende demonstrert deres egnethet for hverdagsbruk på langdistanseveien, sier utviklingssjef Andreas Zygan. 

– Med bare to korte ladestopp fra Stuttgart til Alpene til Roma, demonstrerer den nye Mercedes-Benz VLE imponerende effektivitet gjennom den nye Van Electric Architecture. 

Det tyske stjernemerket sender kommende modeller på enorme testturer, og slik er det også når de utvikler nye varebiler. Faktisk har Norge allerede fått en smak på kommende VLE, for i fjor tok en prototyper veien helt fra Stuttgart til Nordkapp. Jepp. 

Tidligere i vinter gjennomgikk den også tøffe vintertester i Nord-Sverige, og i tillegg til alle kilometerne den tilbakelegger på veien går VLE og de andre gjennom en drøss med digitale valideringsprosesser i testsenteret i Stuttgart. 

Mercedes har meldt de første VAN-bilene inn i løpet av neste år, og disse er altså basert på en ny modulær og skalerbart varebilarkitektur som skal stake kursen for en helt ny epoke elektriske varebiler og flerbruksbiler. 

Med både en VLE og en VLS så skjønner vi at de allerede tenker bredt fra start av, og målet er da også å lage store elektriske biler som skal passe de flestes behov. 

Mercedes VLE blir for øvrig tilgjengelig med opptil åtte seter, mens VLS altså skal inn blant de virkelig luksuriøse limousinene. Faktisk har de så stor tro på disse at for første gang skal de også sende helelektriske mellomstore luksuriøse kjøretøyer til markeder som USA, Canada og Kina. Og da antar vi at de sender dem dit, for selv for en VLE blir det vel langt å kjøre. 

Her flere bilder fra turen fra Stuttgart til Roma:

Les også:

Hva tenker du

Les også