Audi e-tron ble den første elbilen til å få full score i den amerikanske krasjtesten, og nå har Tesla Model 3 fulgt etter.
I august ble Audi e-tron den første elbilen som Top Safety Pick+ i den amerikanske kollisjonstesten som gjennomføres av IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), noe også hydrogenbilen Hyundai Nexo oppnådde.
Nå har IIHS avsluttet testene av Tesla Model 3 og Chevrolet Bolt, to andre elbiler.
Ikke overraskende oppnådde den rimeligste av Tesla-modellene toppscoren, ettersom Model 3 tidligere har imponert stort under det europeiske krasjtesten gjennomført av Euro NCAP.
Der var bilen så solid at den faktisk overgikk Audi e-tron i alle de fire hovedkategoriene, og begge de to elbilmodellene ble belønnet med 5 stjerner.
Og de er altså tilnærmet like solid som standardutgaver i amerikansk utgaver også.
‒ Det er ingen grunn til at bytte bort sikkerhet for et lavere karbonavtrykk, sier David Zuby hos IIHS.
Her testes Model 3:
Det gikk altså ikke like godt for Chevrolet Bolt, som er mer kompakt enn Model 3.
Bolt, søstermodellen til Opel Amerpa-e, var ifølge IIHS ganske så solid den og, men rippet først og fremst på frontlysene som blendet motgående trafikk. Der endte den like godt opp med bunnscoren Poor ‒ dårlig.
Her i Europa har også flere av elbilene som har kommet de to siste årene gått gjennom Euro NCAP-testen, og imponert.
Det inkluderer altså både e-tron og Model 3, samt Mercedes EQC, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf, alle med 5 stjerner, noe også hydrogenbilen Nexo har oppnådd.
Les også: