Nå skal kobolt-utvinningen bli bærekraftig

Den skitne baksiden til elbilene er hvordan kobolt utvinnes, dette nøkkelmaterialet i batteriene. Nå skal BWM forsøke å gjøre noe med det.


I desember delte elbillandet Norge ut fredsprisen til blant andre
kongolesiske Denis Mukwege, og onkelen til Tromsøs Mushaga Bakenga brukte deler
av pressekonferansen til å sette søkelyset på noe få elbilglade politikere vil snakke
om.

Nemlig kobolt.

Mukwege sa at vi må sette fokus på utvinningen av kobolt, og
at blant annet elbilracet nå fører til at Kongo blir plyndret og at de
menneskelige kostandene i landet er enorme.

Ingen norske politikere tok opp denne tråden i etterkant.

Politikerne generelt har ignorert de mange nedslående rapportene
om gruvedriften i Kongo i mange år, for det er lenge siden Amnesty slo alarm
rundt gruvedriften i Kongo ‒ landet med godt over halvparten av all verdens
kobolt.

Menneskerettighets-organisasjonen varslet om at det foregikk
barnearbeid i gruvene, og at arbeidere ble grovt utnyttet. Dette gjaldt også
fattige som kom til gruveområdene, og som ofte jobbet 24 timer i strekk langt nede
i mørket ‒ kun med nevene som redskap.

Ingen så ut til å bry seg nevneverdig, helt til det dukket opp
en meget usannsynlig helt ‒ nemlig en børs!

Til slutt fikk London Metal Exchange (LME), verdens største
markedet når det kommer til langtidskontrakter innen metaller, nok, og truet
rett og slett med å kaste ut selskaper som ikke ville følge de nye
retningslinjene de holdt på å lage for å få slutt på barnearbeidet.

Bilprodusentene våknet til slutt de også, og tar nå stadig
større grep.

Volkswagen-gruppen, som nå innleder en gedigen satsing på
elbiler, har introdusert en teknologi som kryptovalutaen bruker ‒ blokkjeder.

Dette skal gjøre hele forsyningskjeden blir mer gjennomsiktig,
slik at det blir mulig å oppdage om for eksempel noen utnyttes i forbindelse
med kobolt-utvinning.

BMW-gruppen bærer også sitt ansvar, ettersom de var en av produsentene
som førte an med elbilen i3. BMW-gruppen gjør seg i likhet med Volkswagen-gruppen
klar til en enorm elbilstasting, og vil komme med en rekke nye elektriske modeller
de kommende årene.

BMW-gruppen forsker nå på hvordan de kan få ned bruken av
kobolt, og har også en avtale med det svenske selskapet Northvolt som skal
produsere «grønne» batterier (Volkswagen-gruppen kjøpte seg nylig inn i Northvolt).

BMW har også inngått en avtale med belgiske Umicore som har
spesialisert seg på å resirkulere batterier.

Men tyskerne nøyer seg ikke med dette, og innleder nå et
pilotprosjekt kalt «Cobalt for Development» i Kongo sammen med BASF SE, Samsung
SDI og Samsung Electronics.

Og nå handler det ikke lenger kun om vakre fraser rundt styrebordet, men dette prosjektet fører faktisk til at BMW er på plass i Kongo.

Her skal de og resten av partnere bygge opp en bærekraftig plan
for både de som jobber i gruvene og samfunnet rundt.

Pilotprosjektet er rundt en kobolt-gruve i Kolwezi, og skal strekke
seg over tre år og er i samarbeid med lokale myndigheter.

‒ Bærekraft er et viktig aspekt for vår forretningsstrategi,
og spiller en nøkkelrolle når elektro-mobilitet vokser. Vi er fullt klar over
vårt ansvar: Kobolt og andre råstoff må utvinnes og behandles under etisk
ansvarlige forhold, sier Andreas Wendt, styremedlem i BMW.

‒ Om prosjektet er en suksess, kan dette overføres til andre
små, ikke-industrielle gruver på lenger sikt.

BASF lager som kjent ikke biler, men de leverer en rekke
løsninger som bilene bruker ‒ også elbiler.

‒ BASF har forpliktet seg til en ansvarlig og bærekraftig global forsyningskjede for kobolt. Selv om BASF ikke anskaffer kobolt fra slike gruver, støtter vi aktivt «Cobalt for Development» ettersom den ser etter nye måter å forbedre bærekraften i forsyningskjeden, sier Hans-Ulrich Engel i selskapet.

‒ Dette prosjektet bidrar også til målene til Global Battery
Alliance som BASF var med å etablere. Samarbeid med partnere langs verdikjeden
driver endringer og øker effekten i alle ledd i produksjonen.

De første månedene skal prosjektet kartlegge og analysere
både levevilkår og naturkonsekvenser rundt gruven, og i nærområdene skal det
fokuseres på å forbedre utdanningsmulighetene og de økonomiske mulighetene
beboerne har.

Prisen på kobolt, et viktig grunnstoff i batterier som blant
annet brukes i elbiler, smarttelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner, steg
voldsomt fra 2016 til 2018.

For tre år siden lå den på i overkant av 20.000 dollar, men
passerte 90.000 dollar utover 2018.

Men så langt i 2019 har prisene falt 33 prosent, selv om de
nå er på vei opp igjen. Den er nå på 36.500 dollar.

Denne oppgangen kom etter at gigantgruven i Mutanda i Kongo
stengte midlertidig, offisielt for å gjøre «oppgraderinger».

Gruven er eid av gigantene Glencore, som også eier Nikkelverk
som blant annet utvinner kobolt i Kristiansand-området.

Flere tror dog årsaken til driftstansen er knyttet til
myndighetene i Kongo og nye skatter innført i fjor sommer. Siden da har den
tidligere «gruvedrift-vennlige» Joseph Kabila blitt erstattet som president, og
siden januar heter den nye presidenten Felix Tshisekedi.

Kongo har gjort det vanskeligere for internasjonale gruveselskaper
å hente ut enorme gevinster, og spesielt en ny toppskatt på 50 prosent som slår
inn når gruven tjener mer enn 25 prosent av det som originalt var ventet
irriterer store internasjonale selskaper.

Dette rammer altså også Glencore, som har klaget på denne
nye toppskatten. Men de lider neppe noe nød.

For etterspørselen for kobolt er ventet øke voldsomt i årene
som kommer.  

I 2018 endte salget av batteribiler (elbiler og ladbare
hybrider) på rundt 2 millioner, og dette kan øke til så mye som 30 millioner
allerede i 2030.

Så om det ikke kommer nye løsninger som kan erstatte dagens
litium-ion-batterier vil gruvedriften i Kongo få enda mer fart med årene, men
forhåpentlig klarer BMW, Volkswagen og de andre å gjøre også denne utvinningen
bærekraftig.

I Norge har vi allerede bikket 200.000 rene elbiler, og i
august utgjorde elbilene 39 prosent av nybilsalget.

Internasjonalt er Tesla markedsleder så langt i 2019 med 17
prosent av salget av batteribiler, etterfulgt av kinesiske BYD med 13 prosent
og med BMW og Beijing Auto på plassen bak med 5 prosent.

Norge er fortsatt det landet i verden med prosentvis klart
flest elbiler, men den mørke baksiden er det få eller ingen norske politikere som
er villig til å snakke om.

Bare spør fredsprisvinneren.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter