Annonse
Hjem Nyheter Historisk og futurisk

Historisk og futurisk

Her er bilen som både hyller en 118 år gammel historie og framtiden vi er på vei inn i.

De tre personene bak Mercedes var som kjent Karl Benz, Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, så hvordan i alle dager endte bilene opp med å hete Mercedes? Ja, det kan man saktens lure på, og svaret skal du også få.

På slutten av 1800-tallet var det en diplomat og forretningsmann kalt Emil Jellinek som så en annonse fra DMG (Daimler Motoren Gesellschaft) grunnlagt av Daimler og Maybach, og den bilinteresserte karen ble svært så nysgjerrig.

I 1896 reiste han til Cannstatt i nærheten av Stuttgart for å sjekke dette ut nærmere, og prosjektet virket så lovende ut at han endte opp som en salgsrepresentant for dem.

DMG så raskt at veien til publisitet gikk gjennom motorsport, så de hanket inn noen ingeniører som skulle se om også de kunne og skulle kaste seg på dette fenomenet.

Saken fortsetter under Annonsen

En av disse, Wilhelm Bauer, var i overkant entusiastisk, så han bestemte seg plutselig for å delta på et løp i Nice i 1900. Det endte fatalt. I begynnelsen av løpet måtte svinge unna noen tilskuere, bilen traff en stein og han døde.

Konsekvensen var at DMG droppet motorsport-prosjektet.

Jellinek var dog svært så interessert i denne nye og fartsfylte greia, og tilbydde Wilhelm Maybach en anselig sum om han designet en sportsbil til han.

På denne tiden så bilene ut som hestevogner, men Maybach kom opp med et design ingen hadde sett før. Den ble laget på en helt ny arkitektur, og er i ettertid ansett som den første moderne bilen.

Løpet skulle kjøres fra Nice til La Turbie, midt i hjertet av det som i dag er det internasjonale designsenteret til Mercedes i Nice.

Ettersom bilen var spesiallaget for Jellinek, fikk han også bestemme navnet. Det ble Mercedes 35 PS, oppkalt etter datteren som het Mercedes. Dette ble altså navnet på den første «moderne» bilen fra DMG, og ble en mal på hva disse bilene skulle hete i etterkant.

På 1920-tallet var Tyskland lammet av en bilkrise, og allerede i 1919 foreslo Benz & Cie en sammenslåing med DMG for å overleve. Benz & Cie var altså selskapet som Karl Benz, bilens gudfar, stiftet tilbake i 1883.

En forverring av krisen i 1924 satte fart på samtalene, og i 1926 slo de to selskapene endelig seg sammen.

Navnet på selskapet ble Daimler-Benz AG, og de ble også enig om å bruke betegnelsen Mercedes-Benz på alle modellene.

Så slik ble altså bilene hetende Mercedes.

Den aller første Mercedes-bilen var altså en svært så viktig modell, ettersom den var langt mer framtidsrettet enn de motoriserte hestevognene som regjerte i 1901. Den satte altså en helt ny standard, og regjerte selvsagt både under løpet den ble bestilt til og i etterkant.

Siden den gang har Mercedes-Benz blitt en dominerende aktør innen motorsporten, men har også en svært så viktig genrell bilarv å ta vare på.

Så de har nå laget seg et konsept som hyller både ur-Mercedes og framtiden, og denne er kalt «Vision Mercedes Simplex».

Mercedes sier at den viderefører DNA’et som gjør at de kan «sette nye mobilitetsstandarder gang på gang, både i går, i dag og i morgen». Ja, det er deres ord.

Det er ikke så godt å beskrive bilen, foruten at den har fire frittstående hjul, et sete og ratt. Et par viktige ting mangler imidlertid, slik som frontrute og dører.

Så det er kanskje like greit at du ser den selv:

Framme hvor radiatoren normalt er finner vi navnet «Mercedes» innfelt i en gullramme, og alt innenfor rammen er faktisk et 3D-display. Det vil altså være mulig å vise viktig kjøreinfo der grillen er, for eksempel til myke trafikanter.

På innsiden sier Mercedes at de har latt seg inspirere av både «motorsykler og nautisk design», og måten infoen blir vist på er kalt «hyper analogt». Det vil si at infoen vises kun på rett tid, som for eksempel farten eller navigasjonen. Annen info blir kun vist når den aktuelle situasjonen tilsier dette, og et stort stjernemønstret panel kan vise alt dette.

Her er flere bilder av framtidsbilen som hedrer fortiden, hvor du også kan se hvordan den ser ut på innsiden:

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker