Råsterk Audi-coupé

Hva kommer etter 6? Ja, 7, så det skulle nesten bare mangleat Audi fulgte opp RS 6 med en RS 7.


I sommer hadde Audi en god nyhet til alle familiene som har
gått lei daffe stasjonsvogner, for de kunne by på en bredere, lavere og mer
potent versjon av A6 ‒ nemlig selveste RS 6.

Den nye generasjonen av RS 6 byr også på det nye og røffere uttrykket
som Audi har gitt de nye RS-modellene, og under panseret finner vi en twinturbo
4.0-liters V8 TSFI med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm samt et mildhybridsystem.

Dette gjør at den sprinter opp til 100 km/t på 3,6 sekunder,
og skal du helt opp til 200 km/t går dette unna på 12 sekunder. Toppfarten er
som vanlig satt til 250 km/t.

Nå har turen kommet til A7 Sportback, en 5-dørs coupé-GT. Denne
kan selvsagt ikke være dårligere enn av familiestasjonsvogn, så Audi har også sendt
den på en RS-kur.

Ut har det kommet en lavere og bredere versjon, akkurat som
det skjedde med RS 6.

Den arver enkelt og greit det aller meste av spesifikke designelementer,
teknologi, løsninger og utstyr fra den nye RS 6, inkludert det som befinner seg
under panseret.

Det er altså det samme drivverket kombinert med et mildhybridsystem,
noe som gjør at den kun bruker strøm i korte spesifikke situasjoner.

Den har også i likhet med RS 6 sylinderkutt i gitte
situasjoner, noe som er kalt cylinder on demand (COD).

Når motoren jobber uanstrengt, for eksempel når du cruiser på landeveien i 80 km/t, vil sylindrene 2, 3, 5 og 8 kutte ut. Dermed vil den gå fra en V8 til en 4-sylindret bil, og om gassen røres vil de fire sovende sylindrene våkne til liv umiddelbart.

Både mildhybrid og sylinderkutt vil selvsagt dempe drivstoffutgiftene, og det er en god ting.

For kjører man en RS 7 kan man raskt bli fristet til å være
litt vel tung på høyrefoten.

Den kommer med en 8-trinns tiptronic-kasse og en ny start-kontroll
(Launch Control), som sender kreftene lynraskt ned til quattro-systemet.

0-100 km/t går dermed unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten
som vanlig er begrenset til 250 km/t. Men det er mulig å kjøpe seg til en
større toppfart, men da bør man i så fall helst bo i nærheten av autobahnen. Med
Dynamic-pakken øker denne til 280 km/t, og med Dynamic plus er den på solide
305 km/t.

En litt kul greie med den nye RS 7 er at bakspoileren våkner til liv ved 100 km/t, og dukker da opp fra bakluken. Det kan du selv se i videoen under.

For har du kommet deg så langt ned i denne saken, så har du
sikkert også lyst til å se en video. Og ikke minst høre lyden, for her er det
altså en V8 hvor det faktisk er mulig å velge ditt eget lydbilde gjennom noe
som kalles «Audi drive select». Kult.

RS 7 er også spekket med teknologi og kjøremoduser,
inkludert en egen RS-mode med en knapp på rattet.

Som med RS 6 kommer også RS 7 i 13 forskjellige farger, og
det er mer enn 30 assistentsystemer tilgjengelig ‒ inkludert «adaptive cruise
assist», «intersection assist», «lane change warning», «curb warning», og
kamerasystem med 360-graders visning.

Den nye Audi RS 7 er ventet på markedet mot slutten av året,
mens prisen fortsatt ikke er offentliggjort.

Her er flere bilder av den nye kruttønna til Audi:

Les også:

Les mer om:

Nyheter