Annonse
Hjem Nyheter Nå gjør Ferrari noe helt spesielt

Nå gjør Ferrari noe helt spesielt

I 1948 slo Ferrari til med en bil som senere skulle få ikonstatus, og nå følger en ny modell i hjulsporene på den berømte 166 MM.

På slutten av 1940-tallet prøvde fortsatt Europa å komme seg i normalt gjenge etter 2. verdenskrig, og det gjaldt også Ferrari.

Det italienske merket hadde ikke truffet særlig godt på timingen, ettersom krigen brøt ut nesten umiddelbart etter at Enzo Ferrari grunnla selskapet i 1939.

Åtte år senere kunne de imidlertid feire den første modellen med Ferrari-merket på panseret, 125 S.

Hjertet til Enzo Ferrari banket for motorsport, så den aller første modellen var da også en ren racerbil.

Saken fortsetter under Annonsen

En annen slik kom ett år senere, og navnet viser hva Enzo tenkte med denne.

Modellen het 166 MM, en videreutviklet versjon av 166 S, og de to bokstavene sto for Mille Miglia. Dette var et meget berømt billøp, og det var åpenbart målet for modellen.

Og 166 MM banet også vei for motorsport-suksessen som har fulgt siden, og den tok blant annet en berømt dobbel ved å vinne både Mille Miglia og 24-timersløpet Le Mans i 1949.

166 MM hadde en frontmontert V12-motor og var en såkalt spider ‒ altså kom den uten tak.

Deretter fulgte flere lignende modeller, før Ferrari brått stanset utviklingen av slike biler med 365 GTS4 i 1969. Denne modellen er også kjent som Daytona Spider.

Siden har den frontmonterte V12-arkitekturen kun dukket opp hos noen spesialversjoner. 550 Barchetta Pininfarina i 2000, Superamerica i 2005, SA Aperta i 2010, og sist F60 America i kun 10 eksemplarer som ble lansert i forbindelse med Ferraris 60-årsjubileum i Amerika i 2014.

Men nå gjør V12 spider et solid comeback eksakt 50 år etter den forrige, og slik ser 812 GTS ut.

Dette er en kabriolet med en sammentrekkbart hard-topp (RHT) med en V12 med 800 hestekrefter under panseret. Taket kan trekke seg inn på 14 sekunder i hastigheter opp mot 45 km/t, og ifølge Ferrari stjeler heller ikke toppen noe av plassen i kupeen.

Noen kjenner igjen navnet 812, for Ferrari presenterte modellen 812 Superfast tilbake i 2017. Bilen har fått navn etter sine 800 hk og 12 sylindre, og er som den modellen så fint sier superrask.

0-100 km/t klokkes inn under 3 sekunder, mens toppfarten er en plass over 340 km/t.

Og som Superfast klarer også 812 GTS begge disse delene, og gjør også unna 0-200 km/t på 8,3 sekunder.

Så vi snakker om en svært så sprek kabriolet, så det er bare å holde på hatten om du kjører en slik en.

Den nye modellen er altså ganske så lik Superfast, men det gjelder ikke taket og bakenden.

Ferrari har redesignet dette for 812 GTS, både for å få plass til taket og for å gjøre den mer balansert og aerodynamisk ettersom kjøreegenskaper selvsagt forandres når taket kappes.

Italienerne sier nemlig at de har vært svært opptatt av at både spider- og coupé-versjonen skal ha like kjøreegenskaper, og dermed måtte de ta noen grep slik at marktrykket forble det samme også for den toppløse av de to vakre modellene.

Ferrari sier heldigvis ikke noe om prisen for en 812 GTS, men den kommer i hvert fall med en 7-års garanti ‒ ikke verst.

Her er flere bilder av 812 GTS:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker