- Annonse -
HjemElbilerVolkswagen ID. 3 avduket

Volkswagen ID. 3 avduket

Volkswagen har vist fram framtiden, nemlig elbilen ID. 3. Se bilder.

I 2015 var Volkswagen i skikkelig trøbbel. De hadde som flere andre jukset med programvaren i dieselbiler, og dette resulterte i et høyere utslipp enn det testene viste.

- Annonse -

De hadde lurt verden.

Det har ført til tidenes oppvask, hvor en rekke ledere har forsvunnet og bøtene for lengst har passert 100 milliarder-grensen.

Men den store skittentøyvasken bidro også til å skyve Volkswagen over på en helt ny strategi som skal gi renere biler, og de satser nå det aller meste på elbiler.

Volkswagen har altså lagt det meste av eggene i kurven, og flopper elbil-satsingen har de potensielt et enda større problem enn dieselgate.

- Annonse -

Så de har selvsagt kjørt opp tempen foran avdukingen av ID. 3, og det hele toppet seg mandag kveld da den første bilen i framtidens Volkswagen endelig fikk sin premiere.

Det skjedde i forkant av Frankfurt Motor Show, og produsenten tar sats direkte og går likegodt for en folkebil-størrelse. Sjefene har allerede sagt at ID. 3 blir viktig som det Boblen og Golfen en gang var.

‒ ID. 3 er en allrounder som passer til dagligdags bruk, sa salgsleder Silke Bagschik under premieren.

‒ Den er kompakt, og den kan manøvreres som en liten bil med en kupéplass som en mellomstor bil. Den kombinerer et spennende design med innovativ teknologi og en bra rekkevidde, la Bagschik til.

- Annonse -

Men hvor klar verden er for en slik elbil er noe usikkert, for de hadde ikke klart å runde 30.000 reserveringer før kun noen dager før premieren. Til sammenligning solgte merket 489.000 biler bare i juli.

Typisk nok er det landene med incentiver som står for bookingen av ID. 3, anført av Norge, Nederland, Sverige, Storbritannia og hjemlandet Tyskland med sine drøyt 80 millioner innbyggere.

Men ettersom verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen, nå girer om, vil også infrastrukturen rundt i verden få seg et løft. For det hjelper lite å lage verdens beste biler, om de ikke fungerer i hverdagen.

ID. 3 har åpenbart potensiale til å bli elbilenes folkebil, og Volkswagen kjører ut fra startblokken med tre rekkeviddeversjoner.

Den minste har et batteri på 45 kWh og en rekkevidde på 330 kilometer, mens den største har 77 kWh og skal rulle hele 550 kilometer.

Men produsenten forventer selv at den med 420 kilometers rekkevidde og et batteri på 58 kWh blir «folke-modellen».

Det er denne som også kommer som 1ST Edition, som blir de 30.000 første bilene som blir produsert av ID. 3.

Den kan også lades på 100 kW, og vil da kunne få en rekkevidde på rundt 290 kilometer ved å lade i 30 minutter.

At Volkswagen satser knallhardt med ID.-serien viser teknologien som den 3. største av den framtidige ID.-serien har.

Vi hører stadig om biler som har kunstig intelligens (AI), men det tyske merket hever lista et hakk med debutversjonen kalt ID. 3 1St Max.

I denne byr de også på utvidet virkelighet (AR) via navigasjonssystemet, og ellers er det mulig å få ID. 3 med stort sett det meste av den nye teknologien de mest moderne elbilene nå byr på ‒ inkludert en rekke førerassistenter.

Skal man lage en folkebil er selvsagt prisen svært viktig.

Og Volkswagen gjør denne ganske rimelig.

1ST-versjonen skal starte under 330.000 kroner her i Norge, mens basismodellen vil bli enda billigere når den kommer. En vanlig Golf starter nå på nærmere 400.000 kroner, mens den populære e-Golfen har en startpris på 289.800 kroner.

Den nye elbilplattformen kalt MEB bidrar også til å skyve ut akselavstanden, og det åpner for en større kupé. Volkswagen kaller det for «Open Space», og ID. 3 blir altså den første modellen med dette konseptet.

Dette er altså en ganske kompakt modell, 4,262 meter lang, 1,809 meter bred og 1,552 meter høy, mens akselavstanden er på 2,765 meter.

På innsiden er det ingen midttunell, og de satser som for eksempel Tesla Model 3 på et rent dashbord med få forstyrrende elementer.

Det utvendige designet er ganske så tidsriktig, og man ser raskt at dette er en moderne bil. Og, heldigvis, har Volkswagen designet denne som en «vanlig» bil, og ikke med en masse rare former som noen produsenter har en lei tendens til å gjøre.

I Norge har selvsagt Volkswagen enorme forventninger rundt ID. 3, som altså blir den første av mange nye modeller i den nye ID.-serien.

‒ Vi er stolte av å kunne vise produksjonsklar versjon av ID.3 1ST og ikke minst er vi glade for den store interessen ID.3 1ST har fått i Norge. Endelige priser kommer senere i høst. Norge blir et av de viktigste landene for av ID.3 1ST og vi har fortsatt biler tilgjengelig for forhåndsbestilling, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Volkswagen Norge.

ID. 3 er nå klar for produksjon, og de første bilene blir levert norske kunder til sommeren.

Men det er ikke bare ID. 3 som viser at Volkswagen er på vei inn i en ny æra. På samme tid som de presenterte de også en helt ny logo, og slik ser den moderne versjonen av logoen ut:

Den skal altså signalisere at merket blir betydelig yngre, mer digital og generelt mer moderne.

Altså litt som ID. 3.

Her er flere bilder av bilen som er startskuddet for en ny tidsepoke for Volkswagen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her