Volkswagen ID. 3 avduket

Volkswagen har vist fram framtiden, nemlig elbilen ID. 3.Se bilder.


I 2015 var Volkswagen i skikkelig trøbbel. De hadde som flere andre jukset med programvaren i dieselbiler, og dette resulterte i et høyere utslipp enn det testene viste.

De hadde lurt verden.

Det har ført til tidenes oppvask, hvor en rekke ledere har
forsvunnet og bøtene for lengst har passert 100 milliarder-grensen.

Men den store skittentøyvasken bidro også til å skyve
Volkswagen over på en helt ny strategi som skal gi renere biler, og de satser
nå det aller meste på elbiler.

Volkswagen har altså lagt det meste av eggene i kurven, og flopper
elbil-satsingen har de potensielt et enda større problem enn dieselgate.

Så de har selvsagt kjørt opp tempen foran avdukingen av ID.
3, og det hele toppet seg mandag kveld da den første bilen i framtidens Volkswagen
endelig fikk sin premiere.

Det skjedde i forkant av Frankfurt Motor Show, og produsenten tar sats direkte og går likegodt for en folkebil-størrelse. Sjefene har allerede sagt at ID. 3 blir viktig som det Boblen og Golfen en gang var.

‒ ID. 3 er en allrounder som passer til dagligdags bruk, sa
salgsleder Silke Bagschik under premieren.

‒ Den er kompakt, og den kan manøvreres som en liten bil med
en kupéplass som en mellomstor bil. Den kombinerer et spennende design med
innovativ teknologi og en bra rekkevidde, la Bagschik til.

Men hvor klar verden er for en slik elbil er noe usikkert,
for de hadde ikke klart å runde 30.000 reserveringer før kun noen dager før
premieren. Til sammenligning solgte merket 489.000 biler bare i juli.

Typisk nok er det landene med incentiver som står for bookingen
av ID. 3, anført av Norge, Nederland, Sverige, Storbritannia og hjemlandet
Tyskland med sine drøyt 80 millioner innbyggere.

Men ettersom verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen,
nå girer om, vil også infrastrukturen rundt i verden få seg et løft. For det
hjelper lite å lage verdens beste biler, om de ikke fungerer i hverdagen.

ID. 3 har åpenbart potensiale til å bli elbilenes folkebil, og
Volkswagen kjører ut fra startblokken med tre rekkeviddeversjoner.

Den minste har et batteri på 45 kWh og en rekkevidde på 330
kilometer, mens den største har 77 kWh og skal rulle hele 550 kilometer.

Men produsenten forventer selv at den med 420 kilometers
rekkevidde og et batteri på 58 kWh blir «folke-modellen».

Det er denne som også kommer som 1ST Edition, som blir de
30.000 første bilene som blir produsert av ID. 3.

Den kan også lades på 100 kW, og vil da kunne få en
rekkevidde på rundt 290 kilometer ved å lade i 30 minutter.

At Volkswagen satser knallhardt med ID.-serien viser teknologien som den 3. største av den framtidige ID.-serien har.

Vi hører stadig om biler som har kunstig intelligens (AI),
men det tyske merket hever lista et hakk med debutversjonen kalt ID. 3 1St Max.

I denne byr de også på utvidet virkelighet (AR) via
navigasjonssystemet, og ellers er det mulig å få ID. 3 med stort sett det meste
av den nye teknologien de mest moderne elbilene nå byr på ‒ inkludert en rekke
førerassistenter.

Skal man lage en folkebil er selvsagt prisen svært viktig.

Og Volkswagen gjør denne ganske rimelig.

1ST-versjonen skal starte under 330.000 kroner her i Norge,
mens basismodellen vil bli enda billigere når den kommer. En vanlig Golf
starter nå på nærmere 400.000 kroner, mens den populære e-Golfen har en
startpris på 289.800 kroner.

Den nye elbilplattformen kalt MEB bidrar også til å skyve ut akselavstanden, og det åpner for en større kupé. Volkswagen kaller det for «Open Space», og ID. 3 blir altså den første modellen med dette konseptet.

Dette er altså en ganske kompakt modell, 4,262 meter lang, 1,809
meter bred og 1,552 meter høy, mens akselavstanden er på 2,765 meter.

På innsiden er det ingen midttunell, og de satser som for
eksempel Tesla Model 3 på et rent dashbord med få forstyrrende elementer.

Det utvendige designet er ganske så tidsriktig, og man ser raskt at dette er en moderne bil. Og, heldigvis, har Volkswagen designet denne som en «vanlig» bil, og ikke med en masse rare former som noen produsenter har en lei tendens til å gjøre.

I Norge har selvsagt Volkswagen enorme forventninger rundt
ID. 3, som altså blir den første av mange nye modeller i den nye ID.-serien.

‒ Vi er stolte av å kunne vise produksjonsklar versjon av
ID.3 1ST og ikke minst er vi glade for den store interessen ID.3 1ST har fått i
Norge. Endelige priser kommer senere i høst. Norge blir et av de viktigste
landene for av ID.3 1ST og vi har fortsatt biler tilgjengelig for
forhåndsbestilling, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Volkswagen Norge.

ID. 3 er nå klar for produksjon, og de første bilene blir levert norske kunder til sommeren.

Men det er ikke bare ID. 3 som viser at Volkswagen er på vei inn i en ny æra. På samme tid som de presenterte de også en helt ny logo, og slik ser den moderne versjonen av logoen ut:

Den skal altså signalisere at merket blir betydelig yngre,
mer digital og generelt mer moderne.

Altså litt som ID. 3.

Her er flere bilder av bilen som er startskuddet for en ny tidsepoke for Volkswagen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter