Annonse
Hjem Elbiler Smart blir enda smartere

Smart blir enda smartere

Tesla-sjef Elon Musk gikk med bleier da Smart planla sin første elbil. Nå blir de små elbilene enda smartere, men rekkevidden gjør at de forblir «by-biler».

Tesla er ansett som en pioner i bilindustrien, med sine smarte og intuitive elbiler.

Men de var langt fra først med denne «nye» drivlinjen i moderne tid.

Faktisk var Elon Musk, nåværende Tesla-sjef, kun ett år da Mercedes kom med de første planene for en bil som ikke skulle forurense lokalt.

På begynnelsen av 1970-tallet var det uro i oljebransjen, og dette skulle til slutt ende med en oljekrise og et faktisk kjøreforbud i 1973.

Saken fortsetter under Annonsen

Hos Mercedes hadde noen folk i en prosjektavdeling sett hvor dette bar, og kom opp med et helt nytt konsept som skulle «redde» framtidens transportbehov; en kompakt bybil.

Mannen som tok ansvaret for dette prosjektet het Johann Tomforde, og 6. oktober 1972 fyrte han av gårde et brev til en av Daimler-sjefene som het Werner Breitschwerdt.

Der skrev Tomforde at de daværende bilene ikke var bærekraftig for framtidens urbane strøk, og at de måtte fokusere på kjørekomfort, sikkerhet og klimavennlige løsninger.

Prosjektavdelingen hadde til og med laget en konseptbil.

Den var 2,5 meter lang og med en akselavstand på 1,7 meter, altså ganske så lik dagens Smart.

Tegningene viste også noe ganske så oppsiktsvekkende.

De kompakte bilene skulle ikke drives av forbrenningsmotorer, men av et elektrisk system hvor man lagret energien under setene. Jepp, dette tenkte Mercedes i 1972!

Det som tok knekken på prosjektet var faktisk ikke det elektriske drivverket de skulle utvikle, men sikkerheten. Mercedes-sjefene følte at de ikke kunne gjøre bilene sikre nok, og skrotet planene.

Nå forsvant heldigvis ikke prosjektet helt, og Tomforde og gjengen viste blant annet fram et nytt konsept i 1981.

Men det var ikke før i 1993 at det vi kjenner som Smart ble en realitet.

Mercedes drev og testet kompakte biler i USA da sjefen for Swatch, ja de med klokkene, banket på døra. Nicolas Hayek hadde et mangeårig prosjekt som innebar små bybiler, men var avhengig av en partner for å komme videre.

Hayek hadde, som Tomforde i 1972, sett muligheten til å lage disse elektriske, så elbiler var en viktig del av planene.

I 1994 resulterte dette i et samarbeid, og et nytt bilmerke.

Navnet ble ganske enkelt satt sammen av navnene til de to partnerne, Swatch Mercedes Art. Altså Smart.

I 2007 kunne de endelig vise fram det første konseptet basert på visjonen til Tomforde og Hayek, nemlig en elektrisk versjon.

Siden har Smart satset på elbiler i hver generasjon de har kommet med, og merket blir det første i verden som tar steget fra forbrenningsmotorer og over til elektriske drivverk for samtlige biler.

Nå blir bilene også enda smartere, og får i tillegg en raskere om bord-lader.

Smart satser ikke overraskende på de digitale kundene, og åpner opp for enda mer interaksjon mellom mobiltelefonene og infotainmentsystemet i bilen. De har også utviklet en ny app, hvor eierne for eksempel kan finne parkeringsplasser og sjekke ladestatus.

Det er også mulig å få Smart med en 22 kW lader, og bilene kan dermed lades fra 10-80 prosent på 40 minutter.

Det er det muligens behov for, ettersom dette er biler som ikke ruller altfor langt før de må lades.

Smart EQ Fortwo har en rekkevidde opp mot 159 kilometer, Smart EQ Fortwo cabrio har en rekkevidde på 157 kilometer og Smart EQ Forfour kan rulle i 153 kilometer før kabelen må plugges i.

De oppgarderte modellene har en toppfart på 130 km/t, og Fortwo-modellene klarer 0-100 km/t på under 12 sekunder mens Forfour gjør sprinten på 12,7 sekunder.

Den nye generasjonen har også blitt ny både utvendig og innvendig, så sjekk ut hvordan 2020-modellene ser ut i denne bildeserien:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,953FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker