- Annonse -
HjemElbilerSmart blir enda smartere

Smart blir enda smartere

Tesla-sjef Elon Musk gikk med bleier da Smart planla sin første elbil. Nå blir de små elbilene enda smartere, men rekkevidden gjør at de forblir «by-biler».

Tesla er ansett som en pioner i bilindustrien, med sine smarte og intuitive elbiler.

- Annonse -

Men de var langt fra først med denne «nye» drivlinjen i moderne tid.

Faktisk var Elon Musk, nåværende Tesla-sjef, kun ett år da Mercedes kom med de første planene for en bil som ikke skulle forurense lokalt.

På begynnelsen av 1970-tallet var det uro i oljebransjen, og dette skulle til slutt ende med en oljekrise og et faktisk kjøreforbud i 1973.

Hos Mercedes hadde noen folk i en prosjektavdeling sett hvor dette bar, og kom opp med et helt nytt konsept som skulle «redde» framtidens transportbehov; en kompakt bybil.

- Annonse -

Mannen som tok ansvaret for dette prosjektet het Johann Tomforde, og 6. oktober 1972 fyrte han av gårde et brev til en av Daimler-sjefene som het Werner Breitschwerdt.

Der skrev Tomforde at de daværende bilene ikke var bærekraftig for framtidens urbane strøk, og at de måtte fokusere på kjørekomfort, sikkerhet og klimavennlige løsninger.

Prosjektavdelingen hadde til og med laget en konseptbil.

Den var 2,5 meter lang og med en akselavstand på 1,7 meter, altså ganske så lik dagens Smart.

- Annonse -

Tegningene viste også noe ganske så oppsiktsvekkende.

De kompakte bilene skulle ikke drives av forbrenningsmotorer, men av et elektrisk system hvor man lagret energien under setene. Jepp, dette tenkte Mercedes i 1972!

Det som tok knekken på prosjektet var faktisk ikke det elektriske drivverket de skulle utvikle, men sikkerheten. Mercedes-sjefene følte at de ikke kunne gjøre bilene sikre nok, og skrotet planene.

Nå forsvant heldigvis ikke prosjektet helt, og Tomforde og gjengen viste blant annet fram et nytt konsept i 1981.

Men det var ikke før i 1993 at det vi kjenner som Smart ble en realitet.

Mercedes drev og testet kompakte biler i USA da sjefen for Swatch, ja de med klokkene, banket på døra. Nicolas Hayek hadde et mangeårig prosjekt som innebar små bybiler, men var avhengig av en partner for å komme videre.

Hayek hadde, som Tomforde i 1972, sett muligheten til å lage disse elektriske, så elbiler var en viktig del av planene.

I 1994 resulterte dette i et samarbeid, og et nytt bilmerke.

Navnet ble ganske enkelt satt sammen av navnene til de to partnerne, Swatch Mercedes Art. Altså Smart.

I 2007 kunne de endelig vise fram det første konseptet basert på visjonen til Tomforde og Hayek, nemlig en elektrisk versjon.

Siden har Smart satset på elbiler i hver generasjon de har kommet med, og merket blir det første i verden som tar steget fra forbrenningsmotorer og over til elektriske drivverk for samtlige biler.

Nå blir bilene også enda smartere, og får i tillegg en raskere om bord-lader.

Smart satser ikke overraskende på de digitale kundene, og åpner opp for enda mer interaksjon mellom mobiltelefonene og infotainmentsystemet i bilen. De har også utviklet en ny app, hvor eierne for eksempel kan finne parkeringsplasser og sjekke ladestatus.

Det er også mulig å få Smart med en 22 kW lader, og bilene kan dermed lades fra 10-80 prosent på 40 minutter.

Det er det muligens behov for, ettersom dette er biler som ikke ruller altfor langt før de må lades.

Smart EQ Fortwo har en rekkevidde opp mot 159 kilometer, Smart EQ Fortwo cabrio har en rekkevidde på 157 kilometer og Smart EQ Forfour kan rulle i 153 kilometer før kabelen må plugges i.

De oppgarderte modellene har en toppfart på 130 km/t, og Fortwo-modellene klarer 0-100 km/t på under 12 sekunder mens Forfour gjør sprinten på 12,7 sekunder.

Den nye generasjonen har også blitt ny både utvendig og innvendig, så sjekk ut hvordan 2020-modellene ser ut i denne bildeserien:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her