Lambo hedrer avdød sjef

Lamborghini hadde ikke vært det merket vi kjenner i dagom det ikke hadde vært for Ferdinand Piëch, som døde i august. Nå skal historiensraskeste Lambo bære hans initialer.


En av de aller viktigste personene innen bilindustrien er udiskutabelt Ferdinand Porsche. Dette var mannen som presenterte sin første elbil i 1898 og en hybrid i 1901, og det er noe å tenke på nå som den elektrifiserte bølgen skyller over bilindustrien.

Ferdinand Porsche var også mannen bak Volkswagen Boble, og selvsagt også Porsche ‒ merket som bærer hans navn.

En som fulgte i hjulsporene til Porsche delte også navnet
til den legendariske personen, men da fornavnet.

Ferdinand Piëch var sønnen til Louise Porsche, senere Piëch, og som var datter av Ferdinand Porsche.

Piëch jobbet i Porsche på 60-tallet, og gikk deretter til Audi
og Volkswagen, og i 1993 ble han styreleder for Volkswagen-gruppen.

Og, muligens inspirert av bestefaren, dundret Piëch av gårde
som VW-leder. Det inkluderte oppkjøp av merker som Bugatti, Bentley, MAN og Scania.

I 1998, etter å ha sikret seg franske Bugatti, hadde Piëch
sett seg ut en italiensk okse.

Han beordret Audi, en del av Volkswagen-gruppen, til å kjøpe
merket, og dermed begynte en helt ny tid for Lamborghini.

Piëchs gener kom godt til syne hos det italienske sportsbilmerket,
for var det en ting han var svært fornøyd med var det V12-motoren som
Lamborghini utviklet.

En slik motor får også tidenes raskeste Lambo, Sián.

Og, passende nok, snakker vi om en hybrid.

I ren Ferdinand Porsche-stil har Lamborghini utviklet en ny løsning for Sián som inkluderer en e-motor med 34 hestekrefter, og denne er bygd inn i girkassen. For første gang er en mildhybrid koblet direkte mellom girkassen og hjulene, og begge blad Ferdinand ville nok nikket anerkjennende til den smarte løsningen.

V12-motoreren byr på 785 hestekrefter ved 8.500 r/min, og
kombinert med e-motoren har altså Sián 819 hk.

Dette gjør den til historiens raskeste serieproduserte Lambo.

Den klarer 0-100 km/t under 2,8 sekunder, mens den mellom 30- og 60 km/t i 3. gir er 0,2 sekund raskere enn Aventador SVJ.

Fra 70- til 120 km/t går det hele 1,2 sekundere raskere enn den lynraske Aventador SVJ, mens toppfarten er en plass over 350 km/t.

Italienerne avduket denne tidligere i måneden, og den het
altså Sián.

Nå har Lamborghini bestemt seg for å kalle den Sián FKP 37, en hyllest til Ferdinand Karl Piëch som ble født i 1937.

‒ Professor dr. Piëch forsto umiddelbart potensialet i Lamborghini, og sørget for at den italienske supersportsbilen beholdt sin særegenhet og ingeniørmessige DNA da det ble implementert i Volkswagen-gruppen, sier styreleder Stefano Domenicali i Lamborghini.

‒ Sián FKP 37 gir en passende anerkjennelse av rollen som Piëch,
og Volkswagen-gruppen, spilte for å gjøre oss til det blomstrende merket vi er,
og ikke minst med tanke på Lamborghinis innovative rute inn i framtiden.

Vi hedrer Piëch og Lamborghini med denne videoen av
hyperbilen Sián FKP 37.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene