Denne terrengbilen har en toppfart på 280 km/t

Lyst til å suse gjennom terrenget som ingen andre? Her erbilen for deg.


I 1968 kom det et svært vakkert smykke fra Maranello som
skulle ta opp konkurransen med datidens superbil, Lamborghini Miura.

Bilen var en Ferrari 365 GTB/4, også kjent som Ferrari
Daytona.

Under panseret på denne vakre sportsbilen satt det en
4.4-liters V12 som vridde ut 352 hestekrefter, og bilen gikk fortere enn noen
andre serieproduserte biler ‒ noensinne.

Mens Miura klarte 275 km/t, presset Daytona seg opp i solide
280 km/t.

Dette er veldig fort også i dag, spesielt for en diger
terrengbil som ikke har noen aerodynamiske linjer og som veier solide 2.660
kilo.

Og ja, det finnes faktisk en slik.

Det er det tyske tuningsselskapet Brabus som nå har sprengt
sprø-skalaen med god margin.

Under Genève Motor Show i 2004 presenterte Brabus en ellevill
Mercedes G-klasse med en V12-motor, og siden har de ikke sett seg tilbake.

Det har kommet en rekke G-klasser med krefter som
superbilene, og senest Brabus Black OPS 800 og Brabus Shadow 800 basert på G 63
AMG. Brabus legger også numre på sine modeller, og de står for antall
hestekrefter. Så de to 800-modellene har altså 800 hk.

Dette er ganske så sprøtt, men ingenting i forhold til den
helsprøe modellen de nå har satt sammen.

Brabus G V12 900.

Som navnet sier sitter det altså en V12 under panseret, mer
eksakt et 6.3-liters beist som vanligvis er å finne i en Mercedes S 600 L.

Da byr den på 530 hk, og til tross for bilens størrelse bør
en S 600 L røre på seg ganske så kjapt.

Men Brabus har ikke nøyd med seg med det, som også
modellnavnet til den elleville terrengbilen røper.

I S 600 L er motoren på 6.0-liter, og for å oppnå 900 hk har
Brabus borret opp sylindrene og økt kubikken.

De har også tatt flere andre grep, og blant annet gitt den større turboer og et nytt eksosanlegg, noe man kan se på de stussene som kommer ut på siden.

De har også økt luftinntaket til motoren, og gitt den
spesielle filtre som skal gjøre sitt til at motoren kan håndtere de voldsomme
kreftene.

Til slutt har de også programmert motoren på nytt, slik at V12’eren
jobber på en best mulig måte.

Resultatet er 900 hk på et så lavt turtall som 5.500 r/min,
mens dreiemomentet er på 1.500 Nm ved 4.200 r/min. Men dette er rett og slett
for sterkt, så Brabus har elektronisk begrenset dreiemomentet til 1.200 Nm ‒
har du hørt på maken!?

Alt dette gir den digre terrengbilen som altså veier tunge 2.660
kilo sportsbilegenskaper.

Det er ikke så veldig mange år siden at biler som klarte
0-100 km/t på under 4 sekunder var sportsbiler på øverst hylle, og der befinner
også Brabus G V12 900 seg.

Sprinten går nemlig unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten er
på uvirkelige 280 km/t ‒ også den elektronisk sperret. Jøje meg!

Tenkt å dundre forbi de splitter nye tyske sportsbilene som
er sperret til 250 km/t på autobhanen med denne. Det hadde vært noe!

Hjulene er mulig å få helt opp i 24 tommer, og felgene er
selvsagt spesiallaget for den nye G-klassen.

Foran er det dekk med dimensjonene 295/30 R 24, og bak 355/25
R 24 ‒ også det sportsbilverdig!

Brabus har selvsagt gjort diverse endringer både på utsiden
og innsiden, så denne bør både sitte godt på veien og være behagelig å sitte i.

Prisen vet vi ingenting om, men det er heller ikke så
farlig. For det skal kun lages 10 eksemplarer av Brabus G V12 900, og vi
aner vel at alle allerede er bortbestilt.

Og når vi tenker oss om, så hadde vi kanskje foretrukket en Ferrari Daytona framfor denne.

Men du verden for en bil dette terrengmonsteret er, og det er bare å sjekke ut flere bilder av den helsprøe terrengbilen her:

Les også:

Les mer om:

Nyheter