Det kommer også en Shooting Brake av nye og elektriske CLA, noe som betyr en stasjonsvogn. (Fotos: Mercedes)

En stasjonsvogn av CLA med særs lang rekkevidde

Mercedes har vist fram en ny CLA med imponerende spesifikasjoner, men de nøyer seg ikke med det. Nå viser de en linjelekker søster.


Fire måneder etter at Mercedes viste fram en ny og elektrisk CLA med ganske så aerodynamiske linjer, dukker det opp en ny versjon kalt CLA Shooting Brake. Oversatt til vanlig språk betyr dette en stasjonsvogn. Jepp. 

Det betyr mer plass. Denne har vokst fra 4,69 meter for forrige generasjon til nå 4,72 meter, og kommer til å bli en favoritt. Ja, det er vi ganske så sikre på. 

-->
For her er rett og slett det aller meste på plass, og bilen basert på MMA-plattformen (Mercedes-Benz Modular Architecture) haker av det aller meste.

Historiens aller første elektriske shooting brake, og ja, dermed den første elektriske stasjonsvognen, signert Mercedes har selvsagt sportslige linjer, den er romslig, har et bagasjerom som starter på 455 liter, en enorm frunk på 101 liter, kan ta taklast inntil 75 kilo og åpner for hengervekt på 1.800 kilo. Og da er vi ikke en gang på det aller mest imponerende.

For linjelekre CLA 250+ Shooting Brake har et forbruk på 12,7-15,2 kWh/100 km, noe som åpner for en oppgitt rekkevidde på formidable 761 kilometer via et batteri med 85 kWh. Og ja, den sluker 310 kilometer rekkevidde på kun 10 minutter ved ladestolpen via 320 kW ladeeffekt. 

Nå må vi legge til at 761 kilometer faktisk er litt mindre enn den vanlige nye CLA, for denne i form av 250+ har en oppgitt rekkevidde på 792 kilometer.

 

Nye Shooting Brake kommer også med 4Matic, men selv med to elmotorer er forbruket oppgitt til kun 13,2-15,7 kW/100 km og WLTP-rekkevidden lyder på 730 kilometer. 

Firehjulstrekkeren har 260 kW/354 hk og 515 Nm, og klarer 0-100 km/t på 5,0 sekunder. 250+-versjonen har 200 kW/272 hk og 335 Nm og klarer sprinten på 6,8 sekunder. 

– Den nye CLA Shooting Brake er designet for de som setter pris på dynamikken i et sporty kjøretøy, men som ikke ønsker å gå på kompromiss med plass og praktiske egenskaper i hverdagen, sier Mathias Geisen, styremedlem i Mercedes-Benz Group.

– Den kombinerer intelligent teknologi og effektivitet for å gi en frisk og engasjerende kjøreopplevelse. For kundene våre betyr dette mer plass til individualitet, reising og deres egen personlige livsstil.

Shooting brake-utgaven skiller seg naturligvis ikke veldig fra den vanlige kommende CLA-modellen, den er faktisk helt lik til B-stolpen, men her tar de altså de sportslige proporsjonene til en firedørs coupé og kobler de med mer bagasjerom og en stor bakluke og løfter det hele inn i den elektriske tidsalderen. Dette er et konsept som debuterte med CLS Shooting Brake i 2012, og dette ble fulgt opp med den første CLA Shooting Brake i 2015.

Etter B-stolpen strekker taklinjen på CLA Shooting Brake seg lenger bakover med et mer gradvis fall, og det er et svært panoramaglasstak helt fra frontruten til bakenden. Spoileren er lakkert svart på innsiden og i bilens farge på utsiden, noe som skal gi et inntrykk av at glasstaket går over i bakruten. 

Og ja, panoramaglasstaket kommer med justerbar transparens og 158 opplyste stjerner skaper en unik opplevelse.

Alt det andre som også den vanlige CLA kommer med er selvsagt på plass i CLA Shooting Brake, en modell som skal være få sin europeiske markedslansering i mars neste år.

I mellomtiden kan du jo kose deg med noen bilder av en potensiell ny favoritt her hjemme, en helt ny og elektrisk Mercedes CLA Shooting Brake:

Les også: 

Hva tenker du

Les også