Nå er det på tide at de som styrer roer seg litt ned når det kommer til bompenger, for i en tid der politikerne selv hevder at de tar ansvar for å holde utgiftene nede er det provoserende å se hvordan bilistene må blø stadig mer.
For ja, vi der fortsatt i en dyrtid, og mange sliter med å få endene til å møtes. Og da hjelper det fint lite å være en bilist i Norge, for i 13 av 15 fylker økte månedsavgiftene første halvår – i noen av disse også veldig mye.
Høyest månedlig økning i første halvdel av 2025 var faktisk på 47,5 prosent!
Det viser tall fra AutoSync, Norges største AutoPass-utsteder, for de har nå analysert norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2025.
Selskapet sier at lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og prisjusteringer gir endringer i bompengestatistikken.
– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync.
– Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler.
Om man bruker tallene på en kreativ måte kan man faktisk hevde at elbilene nå betaler mer enn fossilbilene, og vi kan jo bruke Trondheim som et eksempel på dette.
For selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere.
Dermed blir regnskapet at elbilistene har en månedlig regning på 617 kroner, mens fossilbilistene betaler 583 kroner – altså 34 kroner mer. Men grunnen er altså at det rett og slett har blitt så mange elbiler i den trønderske storbyen at de passerer bommene langt flere ganger enn fossilbilene.
Uansett bakgrunn så viser tallene at bilistene blør stadig mer i bommene rundt i landet, og østfoldingene har fått det største sjokket i år. For de betalte 351 kroner per måned første halvår, mens de i fjor betalte 267 kroner. Opp solide 31,5 prosent.
Ser vi på de store byene er det sarpingene som kommer verst ut, der har bompengeutgiftene økt med 47,5 prosent, mens nabobyen Fredrikstad står med +40,7 prosent. Grunnen er en ny bompengebetaling i Nedre Glomma som åpnet 20. mars.
Det er neppe noe trøst for disse bilistene at de fortsatt har langt opp til verstingen i storby-Norge, som ja, ikke overraskende er Oslo. I snitt betalte bilister inn og ut av hovedstaden formidable 658 kroner per måned, 63 kroner mer enn i 2024.
Heller ikke noe trøst for de som kjører i Oslo finnes det bilister som har det enda verre. Over i Rogaland finner vi den berømte Ryfast-forbindelsen, og i Strand kommune blødde bilistene nærmest uvirkelige 847 kroner per måned første halvår.
– Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned er nok Ryfast ute av topp 10-listen neste år, sier Skovly.
Av 15 fylker på oversikten har 13 fått en økning i betalingen, og de to som går mot strømmen har kun fått utgiftene redusert med rundt en prosent.
Det er heller ikke bedre stilt med de 20 største byene, hvor bilistene som kjører i 17 av disse har fått høyere månedsavgifter. I likhet med fylkene er det også minimale reduseringer i de tre byene hvor månedsavgiftene faktisk har gått ned, noe de lite hyggelige tallene under jo viser.
Fylkesoversikt:

Norges 20 største byer:

Topp 10 kommuner:
Les også: