Annonse
Hjem Elbiler Ble historisk da de erstattet drivstoffpumper med ladestolper

Ble historisk da de erstattet drivstoffpumper med ladestolper

Mest sannsynlig ble en bensinstasjon i Oslo den første i verden som erstattet drivstoffpumper med ladestolper.

Circle K er en av partnere i Ionity, denne europeiske satsingen på et hurtigladenettverk for elbiler gjennom hele Vest-Europa, og de bygger også ladenettverk sammen med både Tesla og Grønn kontakt.

Men for å møte framtidens etterspørsel setter også Circle K opp egne ladestasjoner, og nå har det for første gang gått utover den tradisjonelle drivstoffpumpen.

På Alexander Kiellands plass i Oslo har de nemlig ryddet unna slike pumper til fordel for ladestolper, og ble med det mest sannsynlig historisk.

– Vi kjenner ikke til at et bytte fra pumpe til lader er gjort andre steder i verden, for oss er det en veldig tydelig markering av hvilken endringstid vi er inne i når vi bryter denne barrieren, kommenterer norgessjef Sverre Rosén.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Det er moro å være pioner for hele verden på denne måten, legger han til.

I Norge har vi for lengst rundet 200.000 elbiler, og dette har skjedd før den virkelige revolusjonen tar til.

Fram til nå har kun en håndfull bilmerker dratt salget, men nå kommer flere av de store tradisjonelle bilmerkene med sine rene elbilmodeller.

Den største er Volkswagen, og de har som kjent klar ID. 3 ‒ en elbilmodell på størrelse med Golfen.

‒ Vi er inne i en ny æra. Det er en historisk milepæl at bensinstasjonskjedene erstatter drivstoffpumper med hurtigladere. Vi gratulerer Circle K som satser skikkelig på elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Inntoget av elbiler og det faktum at de fortsatt bruker ganske lang tid på å lade seg har gitt elbilistene en ny utfordring på store utfartsdager, nemlig store køer ved populære ladestasjoner.

‒ Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss.  Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst, sier Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K.

‒ Vi er i gang med et program for å doble antall stasjoner med ladetilbud, firedoble antall ladere og tidoble ladeeffekten. Vi passerer nå 350 hurtigladere i Norge, så vi er på god vei til å nå målet om 500 ladere innen sommeren 2020.

Elbiler har til nå vært et storby-fenomen, og da vi rundet 200.000 elbiler tidligere i år var det over 40.000 i Akershus, rundt 36.000 i Oslo og knapt 30.000 i Hordaland, ifølge SSB. Det er over halvparten av samtlige elbiler.

Til sammenligning var det 280 elbiler i Finnmark, og den ujevne dekning kom til syne under årets Arctic Race på sykkel.

Hyundai sørger for biler til dette store sykkelrittet, og de ville satse på elbiler i år. Dermed måtte flere nordnorske kraftselskap gå sammen om å sette opp slike, og kanskje typisk nok valgte de å gå for mobile løsninger.

Dermed ble det ikke satt opp nye og permanente ladestasjoner rundt løypa som strakk seg fra Å i Lofoten til Narvik.

At utkanten og distriktene blir nedprioritert bekrefter også Circle K.

‒ Vår ambisjon er å tilby den beste ladeopplevelsen langs de mest trafikkerte veiene i Norge og rundt de største byene. Dette gjør vi med egne ladere og i partnerskap med Ionity, Tesla og Grønn kontakt, sier Stiksrud.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker