Annonse
Hjem Nyheter Piffet opp familie-raceren RS 4

Piffet opp familie-raceren RS 4

Audi dundrer videre med fornyelsen av sine hissige RS-modeller, og nå har også familie-raceren RS 4 fått nye linjer.

Uttrykket «ulv i fåreklær» skal visstnok stamme fra bibelen, men kunne like gjerne hatt sin opprinnelse fra Audi.

For i begynnelsen av 1990-tallet bestemte det tyske merket seg for å lage en lynrask utgave av de «kjedelige» stasjonsvognene, og i 1994 kunne de presentere en familiebil med fem dører, fem seter og et digert bagasjerom og en nesten like stor turbomotor på 315 hestekrefter.

Den ble raskt en legende helt utenom det vanlig.

Dette var nemlig RS 2 Avant, og ved hjelp av Porsche hadde de omformet en Audi 80 Avant om til en skikkelig ulv i fåreklær.

Saken fortsetter under Annonsen

Den klarte 0-100 km/t på 5,4 sekund, mens toppfarten var på 262 km/t.

RS 2 Avant forsvant dessverre året etter, men i 1999 kunne Audi presentere en ny forkledd familieracer, RS 4.

Nå handlet det om den legendariske 2.7-liters V6 med 381 hk under panseret, og datidens sportsbiler måtte virkelig slite om de skulle holde følge med denne potente stasjonsvognen.

Audi kom med en ny generasjon av familieraceren i 2005, og antall hestekrefter hadde da skutt opp til 420 hk.

Sju år senere presenterte tyskerne enda en ny generasjon, og denne gang bød motoren på formidable 450 hk.

Så kom den nåværende versjonen i 2017.

Denne slår nå følge med blant andre de oppgarderte RS 6 Avant og RS 7 Sportback, og det betyr et røffere uttrykk på utsiden og mer teknologi på innsiden.

Sjekk denne videoen:

Som de to storesøstrene betyr det blant annet en ny front med en bredere integrert grill i støtfangeren og noen digre luftinntak, og Audi har også satt på nye LED-lykter.

På siden har skjermene est ut med 30 mm på hver side, og bak finner man en ny RS-spesifikk takspoiler og diffusor samt RS-eksos med forkrommede enderør.

På innsiden er den store nyheten åpenbart det nye MMI-berøringsskjermen på 10,1 tommer sentralt plassert og vinklet mot føreren.

Her er det mulig å få kontroll på en rekke RS-spesifiserte ting, som temperaturen til sentrale komponenter, maksimale g-krefter, akselerasjonsmålinger, rundetider, dreiemoment og trykk og temperatur i dekkene.

Nye RS 4 Avant er også tilgjengelig med over 30 førerassistenter, og Audi har fordelt mange av disse i pakkene «tour» og «city».

Dette er altså kun en oppgradering av RS 4 Avant, og ikke en ny generasjon.

Dermed forblir drivverket uendret, noe som betyr en 2.9-liters TFSI-motor med 450 hk som sender den opp i 100 km/t på 4,1 sekunder.

Men det burde holde til å kjøre ungene til barnehagen og likevel rekke jobben.

Så 2020-utgaven av RS 4 Avant er fortsatt en ulv i fåreklær, og bærer den 25 år lange arven fra RS 2 videre.

Her er flere bilder av den potente stasjonsvognen:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker