Nissan-pickupen vi blir snytt for

Nissan er japansk, ikke sant? Absolutt… ikke, om vi snakkerom erkeamerikanske Nissan Titan. Nå blir pickupen ny.


Det er mange ting vi kan være uenig om. Klima, innvandring,
bompenger, elbiler, fotballag, ja, det er til og med mulig å være uenig om Nissan
er japansk.

Faktisk er det på en måte også mulig å krangle om Nissan faktisk burde hete akkurat det, eller når merket faktisk ble etablert.

Ok, la oss ta en aldri så liten historietime.

Merket Nissan ble opprettet i 1933, men vi kan følge trådene
helt tilbake til 1911.

Da grunnlag Masujiro Hashimoto et selskap som het
Kaishinsha, og de presenterte den aller første bilen i 1914.

Bilens navn var Dat, og ja, det det lyder litt kjent, ikke
sant? Navnet var satt sammen av forbokstavene til de tre investorene Den,
Aoyama og Takeuchi.

Selskapet ble døpt om til DAT Jidosha & Co i 1925, før det
gjennomgikk flere navneforandringer i årene etter.

I 1931 kom de med en liten bil kalt Datson, som er satt
sammen av akronymet dat og ordet son (sønner). Men ettersom son også kan bety «tap»,
så valgte de å døpe den om til Datsun.

Men nå begynner ting for alvor å bli komplisert.

DAT inngikk på samme tid en avtale med bildelprodusenten
Tobata Casting, og grunnleggeren der het Yoshisuke Aikawa.

I 1928 hadde han etablert et holdingselskap som het Nihon
Sangyo som også Tobata var en del av. Da dette ble børsnotert ble de to første
bokstavene i Nihon og de tre første i Sangyo brukt som børsforkortelse. Altså
Nisan.

Dette selskapet ble etter hvert en finansgigant i Japan, og
hadde blant annet investeringer i Hitachi og en drøss med andre selskaper.

Tobata, altså bildelprodusenten, hadde fått egne ambisjoner,
og med de enorme økonomiske musklene til Nisan kjøpte de like godt opp DAT i
1933.

Dermed var bileventyret i gang.

I 1937 kom de første modellene med Nissan som navn, og den
første personbilen het Nissan Model 70. Dette var en større versjon av
personbilene som het Datsun, og derfor valgte man å gi de modellene et annet
navn.

I dag kan man hevde at Nissan også er litt europeisk, for
franske Renault eier faktisk 43,4 prosent av Nissan Motor.

Men dette skulle handle om den amerikanske pickupen Titan,
så vi får padle over Atlanteren.

USA er som kjent pickupens fødeland, og alle med slike
modeller satser selvsagt tungt på det markedet også.

Da Nissan introduserte den digre Titan XD i 2016 var det en
helamerikansk pickup.

Modellen ble planlagt i Tennessee, designet i California,
produsert i Michigan, testet i Arizona og satt sammen i Mississippi (stavet vi
alt det riktig?).

Ikke nok med det. De presenterte den like godt på den store messen
«State Fair of Texas» i Dallas, midt i pickuplandet.

Nå har Nissan klar en helt ny 2020-modell av Titan, og ja, den er designet av Nissan Design America (NDA) i California og lanseres på State Fair of Texas.

Vi vet at disse kjempe-pickupene skal være sterke som okser,
og nye Titan følger denne linjen med en 400 hk sterk V8-motor og en 9-trinns
automatkasse.

Den er mulig å få både som 4x2 or 4x4, og er selvsagt
moderne så det holder med berøringsskjermer og en drøss med førerassistenter.

Her er en video:

Her hjemme må vi se langt etter en Nissan Titan, akkurat som
vi må med en Ford F-150. Skal du ha en pickup fra Nissan må du nøye deg med
Navara.

Nå er også denne et arbeidsjern som kommer som
firehjulstrekk, men 190 hk diesel klinger jo ikke helt som de 400 hk for Titan.
Den amerikanske Titan.

Her er flere bilder av pickupmonsteret vi må til USA for å
kjøre:

Les også:

Les mer om:

Nyheter