Honda kutter dieselen fra 2021

I Norge er det ikke lenger mulig å få en ny Honda med dieselmotor, og i 2021 kuttes det som et alternativ i hele Europa.


Til neste år strammer EU utslipps-skruen enda et hakk, og
produsentene må trimme ned CO2-snittutslippene for 95 prosent av parken ned fra
120 g/km til 95 g/km.

Det går utover dieselen, og nå blir Honda den siste i rekken
av produsenter som sier at de vil droppe denne type motor.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters setter Japans tredje største
bilprodusent sluttstrek i 2021, og dette vil dermed sammenfalle med stengningen
av den eneste britiske Honda-fabrikken som Honda annonserte tidligere i år.

Produsenten styrer nå etter en elektrifisert visjon i Europa,
og denne ble innledet med lanseringen av CR-V Hybrid.

Denne følges av en ren elbilmodell kalt Honda E, og en slik produksjonsklar modell ble vist fram for første gang under det pågående Frankfurt Motor Show.

Dette er altså bare starten, og i 2020 kommer det en ny versjon
av Honda Jazz som kun vil bli tilgjengelig som hybrid her i Europa.

Det litt mer langsiktige målet til den japanske produsenten
er at alt salg allerede i 2025 skal inkluderte elektrifiserte biler, enten som
rene elbiler eller som hybrider.

De er altså klar med sin første elbilmodell, og Honda sier selv at det er over 40.000 kjøpere som har vist interesse for den bedårende elbilen.

Norsk pris på standardutgaven er satt til 266.200 kroner, mens Advanced-utgaven starter på 294.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Nyheter