Den norrøne ulven

Arvtakeren til den ekstrem ville Lykan HyperSport heter Fenyr SuperSport, og er intet mindre enn en norrøn kjempeulv. Se bildeserie.


Gudene skal vite, og da mener vi de norrøne, at Fenris er et
dyr du ikke kødder altfor mye med.

Dette er nemlig sønnen til selveste Loke, og kjempeulven er faktisk
så sterk at da Odin og resten av gjengen skulle binde han fast måtte de smi seg
en spesiallenke.

De tok fiskens åndedrett, rappet skjegget fra kvinnene, tok fuglens
spytt, fjellets røtter, kattepotenes lyd og bjørnens sener, og lagde lenken som
kalles Gleipne.

Om du, mot formodning, har lurt på hvorfor de seks tingene
ikke lenger eksisterer, så har du altså svaret nå. De ble brukt til å smi en
lenke, så skyld på Odin.

Denne norrøne monsterulven lever videre i dag, og nå som en sportsbil.
Eller som til modellnavnet selv sier, en supersportsbil.

Fenyr SuperSport er den andre modellen til W Motors, en bilprodusent som holder til i Dubai.

W Motors simpelthen elsker myteomspunnet ulver.

Den første modellen het Lykan HyperSport, og ble verdenskjent
da den var stjernen i en ganske så vill bilscene i Furious 7. Les mer om det
i en av lenkene etter saken
.

Lykan er døpt etter en lykantrop, altså det vi kjenner som
varulv, og ble kun produsert i et antall av sju biler. Ja, varulver er jo sjeldne.

Til og med merket W Motors har en ulveklang. W står nemlig
for Wolf, engelsk for ulv.

Ulvemerket har altså fulgt opp den elleville Lykan med Fenyr, en sportsbil de skal bygge i 110 eksemplarer.

Denne ble lansert i 2017, og så langt har de klart å selge de
10 første Fenyr SuperSport Launch Editions, så det bør være mulig å få fatt i
en slik om du ha noen titalls millioner kroner på lur.

Og Fenyr er virkelig et beist.

Utsiden er selvsagt håndlaget og kledd i karbonfiber, og har
minst et nesten like aggressivt utseende som Fenris selv.

Bilen er 4,6 meter lang og 1,92 meter bred, men veier kun
1.350 kilo. Og den er skodd godt også.

Foran er det 19-tommere med dekkprofilen 265/35, mens bak
sitter det 20-tommere med dekkprofilen 345/30.

Motoren er levert av tyske Ruf Automobile, og er en 3.8-liters
twinturbo boxer med 800 hestekrefter og et dreiemoment på 980 Nm.

Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder, noe som
er 0,1 raskere enn Lykan. Dobles hastigheten til 200 km/t bruker Fenyr 9,4
sekunder, mens toppfarten er satt til runde og flotte 400 km/t.

På innsiden er den ganske så moderne, og de har blant annet
satt inn en harddisk(!), det er flere infortainmentskjermer og den har til og
med et ryggekamera. Hmmm.

W Motors skal altså lage 100 ordinære eksemplarer av den
norrøne ulven, og prisen starter rundt 12,5 millioner kroner før avgifter og
andre kostander.

Og det er jo rene røverkjøpet, ettersom Lykan (som riktignok
hadde diamanter i lyktene og gullsøm i setene) raskt nærmest 30 millioner
kroner.  

Så det er bare å bestille en, og i så fall vil du kjøre
rundt i en bil som selv Odin er redd for.

W Motors viste Fenyr SuperSport fram under Salon Privé i England
sist uke, og her er bildene fra det arrangementet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene