En svensk elbil med tre seter

Den ser ut som noe Apple eller noen av de andre moderne mobilprodusentenekunne laget, og har sete-konfigurasjonen 1+2! Hils på Uniti One, en sværtkompakt elbil fra Sverige.


Sverige har mer enn Volvo og Polestar.

Nemlig et merke som heter Uniti, som ganske så
oppsiktsvekkende har sitt utspring fra et universitet.

Bilen startet nemlig som et prosjekt på universitet i Lund i
2015 for å bedre forstå både den sosiale og samfunnsmessige effekten av moderne
biler.

Åpenbart var dette prosjektet så spennende at det tidlig i
2016 levde videre som et uavhengig prosjekt i regi av Lewis Horne.

Han og de andre klarte ganske raskt å samle inn nok kapital
til å begynne med utviklingen, og presenterte i 2017 den første prototypen av
denne elektriske bybilen.

Konseptet het Uniti One og hadde to seter, men planen var
også å lage versjoner med både fire og fem seter. Umiddelbart reserverte flere
tusen bilen.

Planen var både å designe den og produsere den i Sverige,
men akkurat dette måtte de gi opp.

For når den nå er klar for produksjon skjer det i England,
og nå har den også fått tre seter. En foran og to bak.

Uniti One er en super-mini laget for urban trafikk, men
kommer likevel med en batteripakke på hele 300 kilometer med hurtiglading på 50
kW.

Bilens form og linjer er ganske unikt, og Uniti sier selv at de har gått for skandinaviske design ‒ karakteristisk men likevel minimalistisk og ryddig.

Målet har vært å gi de på innsiden en luftig og ren kupé,
noe som også et svært panoramatak bidrar til.

Som vi ser har de også gått for mye aluminium og andre
glinsende flater som får oss til å tenke på moderne smarttelefoner, og innsiden
er ikke noe unntak.

Infotainmentet er basert på Googles Android Automotive OS,
og har blant annet integrert kartnavigasjon. Man er selvfølgelig fullt
oppkoblet i denne, og bilen kan også oppdatere sin egen programvare trådløst.

Så ja, rent, pent og moderne her:

Som dere ser av bildet er pedalene og rattet plassert i
midten, og grunnen er altså at det kun er et forsete i bilen.

Dette har også gjort sitt til at de har designet dashbordet med
en bøyd layout, hvor instrumentene nærmest er svøpt rundt føreren.

De to andre setene er altså bak, og løsninger åpner også for
en svær lasteplass bak føreren.

Legges baksetene ned økes nemlig bagasjerommet fra originale
155 liter til formidable 760 liter, og i så fall bør du klare å frakte med deg
det meste bak i en Uniti One.

Fra start av blir den tilgjengelig med to batteripakker.

Den minste er på 12 kWh og skal ifølge Uniti ha en
rekkevidde på 150 kilometer, mens den doble størrelsen også dobler rekkevidden
til 300 kilometer.

Den kan hurtiglades med 50 kW, og fyller da 100 kilometer
med rekkevidde på 10 minutter. Å fylle det minste batteriet fra 20- til 80
prosent tar kun 9 minutter ved hurtiglading, mens om bord-laderen bruker litt
over en time.

Uniti One er selvsagt ikke noe lommerakett, men rører ok på
seg.

0-50 km/t går unna på 4,1 sekunder, og 0-100 km/t på 9,9
sekunder. Toppfarten er akkurat nok i Norge, nemlig 120 km/t.

Den kommer også med flere sikkerhetsassistenter, og har også
ting som blokkeringsfrie bremser (ABS), stabilitetskontroll (ESC) og dekktrykkmåler
(TPMS).

Dette er altså en super-mini, og hører hjemme i det aller
mest kompakte segmentet.

Den er 3,22 meter lang og 1,70 meter bred, litt kortere og
bredere enn for eksempel Smart Forfour.

Svenskene satser på å levere ut de første bilene til sommeren,
og først i Storbritannia og Sverige. Dette blir altså en av de ytterst få nye
elbilene som ikke blir prioritert for det norske markedet fra start av.

Norske priser er ikke kjent, men i Storbritannia starter Uniti One på 15.100 pund. Det bør bety en pris på rundt 150.000 kroner i Norge, og bør dermed friste også noen her hjemme.

‒ Dette er bare starten på vår reise mot en mer bærekraftig
framtid, sier Lewis Horne selv.

‒ Jeg er enormt stolt av hva teamet har oppnådd ved å bringe
denne innovative bilen på markedet på så kort tid. Men det er ikke nok å bare
utfordre det konvensjonelle. Vårt mål for Uniti One er at den skal bli en
katalysator for positive endringer i bransjen, og jeg er veldig glad for at vi
allerede har nådd ut til så mange mennesker rundt på kloden med denne visjonen.

Her er flere bilder av svenskene nye bil, Uniti One:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter