Gir klassikere et nytt elektrisk liv

Lyst på helelektrisk Rolls-Royce Phantom V fra 1961?Eller en eldrevet Jaguar XK120 fra 1953? Ingen fare, det er mulig. Vi harbilder som beviser det.


Det var kanskje en flott dag, hva vet vi? Men for David
Lorenz var det en tung dag. Han sto nemlig parkert på veiskulderen og ventet på
at noen skulle komme og fikse bilen som hadde brutt sammen.

Der og da drømte han om en Jaguar 1953-modell han faktisk kunne bruke i hverdagen, og en aldri så liten idé ble tent. Hva med å ta gamle klassikere inn i den nye tiden?

Og da datteren ble født bestemte han seg.

‒ At Luna, datteren min, ikke kan kjøre en Mercedes-Benz
190SL når hun er gammel nok, er en tragedie. Uten Lunaz, ville dette vært
virkeligheten hennes, sier Lorenz.

I 2018 etablerte han selskapet som bygger om gamle klassikere,
og plassert seg midt i det britiske bilhjertet ‒ nemlig Silverstone.

Der er selskapet vegg-til-vegg med formel E-laget Virgin Racing og Ferrari-laget Corse Clienti, og han hanket også inn en levende legende innen formel 1 til å lede an.

Daglig leder er nemlig Jon Hilton, mannen som sto bak
motoren i Renaulten som Fernando Alonso tok to VM-titler med i formel 1, i
tillegg til at det ble rekruttert folk fra Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Volkswagen
og McLaren.

Disse skal altså puste nytt liv i gamle klassikere, slik at
de kan møte morgendagens utfordringer.

Lunaz starter med å skanne hele bilen, og deretter lager de
en digital 3D-versjon av den.

Så stripper de bilen helt ned til ramma, og bygger den opp
igjen helt fra grunnen av.

Dette inkluderer også at bilene får moderne utstyr som dagens
luksusbiler kan by på, inkludert teknologiske løsninger som antispinn og
cruise-kontroll.

Ikke minst gjelder dette drivverket.

Dette erstattet nemlig av et elektrisk et, og det er ikke småtterier gjengen monterer inn.

De driver for tiden på med tre biler. En 8-seters Rolls-Royce
Phantom V fra 1961, en Jaguar XK120 fra 1953 og en Rolls-Royce Cloud fra 1956.

XK120 får et batteri på 80 kWh, mens de i Phantom V har
montert inn et system med hele 120 kWh.

Jaguaren er tilnærmet ferdig, og denne kan by på nærmere 400
hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. En skikkelig sterk og sportslig
klassiker der altså.

Lunaz understreker at det elektriske drivverket er
topp-moderne, noe som betyr både god rekkevidde og rask lading. Og med Hilton med
lang erfaring fra hybridsystemet kalt KERS i formel 1 på laget, stoler vi på
akkurat det.

Men det koster.

Lunaz tar 350.000 pund for jobben, altså opp mot 4 millioner
kroner.

Om det er litt for dyrt kan du jo sjekke hos Jaguar selv.
For de gjør faktisk klassiske E-Type om til elbiler de også. Og Aston Martin er
ikke noe dårligere, og gjør det samme med DB6.

Dermed bør også framtidige generasjoner kunne ratte rundt de
perlene, uansett hva politikerne bestemmer seg for.

Her er flere bilder av de elektriske klassikerne som Lunaz
bygger:

Les også:

Les mer om:

Nyheter