BMW iX3 ‒ mindre batteri og større rekkevidde

BMW har på gang femte generasjon av sitt elektriske drivverk, og resultatet av denne kan vi se i iX3 ‒ en mer effektiv drivlinje.


Det tyske premiumsmerket var tidlig ute med elbiler, og kunne
allerede i 2013 presentere den lille og helelektriske i3.

Minstemann skulle altså vise den helelektriske veien, noe
den også gjør.

Neste ut blir SUV-modellen iX3 til neste år, og deretter skal
i4 og iNext følge i 2021.

Denne trioen kan høste frukter fra i3, nemlig et
videreutviklet elektrisk drivverk.

BMW har nå kommet til femte generasjonen av dette, og det
blir enda mer effektivt.

Forholdet mellom motoreffekt og systemvekt blir forbedret med
rundt 30 prosent, og de har selvsagt tatt høyde for de mange forskjellige
elbilmodellene de skal komme med utover 2020-tallet.

Dermed er både batteriet og drivlinje-komponentene skalerbare,
noe som gjør at både motoreffekten og energikapasiteten kan tilpasses modellene
i de ulike segmentene.

Dette gir den kommende iX3 en stor fordel mot for eksempel
i3. Energitettheten i battericellene er nemlig økt med rundt 20 prosent.

På vanlig norsk betyr dette at den kan benytte et mindre
batteri for å nå den samme rekkevidden som fjerde generasjonen ville gitt.

Batteriet i iX3 har 74 kWh nettokapasitet, og dette gir en oppgitt rekkevidde på over 440 kilometer.

Elmotoren yter 286 hestekrefter med et dreiemoment på 400
Nm, og BMW har også videreutviklet teknologien som fordeler kraften til hjulene.

Dette skal gi en mer effektiv drivlinje, og BMW opplyser at
forbruket for iX3 skal bli godt under 20 kWh/100 km.

Den er også klar for hurtiglading på 150 kW, og tyskerne har
selvsagt plassert batteriet under gulvet slik at det ikke skal gå utover
plassen i forhold til X3 med forbrenningsmotor.

BMW er også opptatt av bærekraft, og understreker at
elmotoren i iX3 er konstruert uten bruk av sjeldne mineraler.

De har også redusert andel kobolt i batteriet med to
tredeler sammenlignet med forrige generasjon, og BMW kjøper selv råmaterialene
kobolt og litium.

Det tyske merket har også en strategi om å kunne tilby flest
mulig av modellene på de fleste markedene, noe som betyr at de vil lage flere drivverk-versjoner
av hver modell.

Den kommende X3 er et godt eksempel på dette, for modellen
blir den aller første fra BMW som kommer både som bensin- og diesel, ladbar hybrid
og elbil.

BMW har altså tre nye elbilmodeller på gang, og inn i 2023
skal det totale antallet av ladbare biler være 25 ‒ hvor minst halvparten skal
være rene elbiler.

Den første nye blir altså iX3 til neste år, etterfulgt av i4 og iNext i 2021.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter