Slik har lyset forandret seg

Lys på og for biler har eksistert like lenge som bilene selv, men de har gått gjennom voldsomme forandringer.


De fleste er enige om at Mercedes kom med den aller første
praktiske bilen, noe som skjedde så langt tilbake som i 1886.

Bilens gudfar heter Carl Benz, og da han tok patent på den
første automobilen hadde den ikke bare fire hjul, en motor og et ratt.

Nei, godeste Benz tenkte også på lys, så han monterte på en
lanterne hvor stearinlys sørget for lyset.

Siden den gang har Mercedes tenkt ganske så mye også på
lysene, og det hele har virkelig tatt av de siste årene med en voldsom
utvikling på lysfeltet.

Nå er det et eget fagområde, og enkelte lykter og lys er så avanserte at de kan forme symboler på veien.

Og vi er faktisk bare i startgropa, noe du skjønner når du
leser deg nedover saken.

For skal man lære å løpe, så må man først krype og deretter gå.

Og nå spurter lysene.

1886:

Benz kjørte altså på med stearinlys i lanterne, og lyseffekten
kan selvsagt ikke ha vært rare greiene. Og det hjelper heller ikke på at bygatene
den gang var ganske så mye mørkere om kvelden og natten enn de er i dag.

Gatebelysning som vi kjenner i dag var fortsatt ikke kommet,
og karbidlamper og andre typer gassdrevne lamper fungerte den gang som utelys
på bygninger.

Slike løsninger fant også veien til bilene etter hvert, men
fortsatt var det ikke mye lys å skryte av.

Så det må ha vært en nervepirrende øvelse å kjøre automobil i
den mørke natten, for å ikke snakke om å være fotgjenger.

Å komme sjanglende hjem fra en nattlig bytur må vel ha fortonet
seg som den reneste nær-døden-opplevelsen.

Men rundt 1910 kom de første elektriske batteridrevne lysene
også til bilene, og dette ble mer utbredt utover 1920-tallet.

Mer avanserte versjoner kunne til og med svitsje mellom
hovedlys og mer dempet lys, noe de før dette måtte gjøre manuelt ved å justere
en mekanisk ring rundt lyktene.

1934:

Mercedes introduserte da Bilux-lys i modellen 500 K (W29),
som kombinerte fjernlys og nærlys via en reflektor. Dette betydde også at
bilene kom med to lyspærer med forskjellig styrke, og de var plassert på
forskjellige plasser i reflektoren.

1971:

Mercedes SL (R107) markerte starten for H4-pærene i bilene.
De var de første pærene som hadde halogen-teknologi for både fjernlys og
nærlys, og umiddelbart ble sikten doblet.

1995:

Xenon med dynamisk lengdekontroll ble introdusert med
E-klassen (W120). Slike pærer som inneholder en gass som lyser var rett og
slett geniale.

I ordets rette forstand.

De tredoblet lyset i forhold til halogen, de varte lengre,
brukte mindre kraft og produserte til og med en lys farge som er mer likt
dagslyset som gjorde kjøringen om natten mindre anstrengende.

De var også mindre blendende for møtende trafikk ettersom de
hadde dynamisk lengdekontroll.

1999:

Mercedes CL (C215) kunne by på bi-xenon-teknologi, noe som
betyr at også hovedlyset også hadde en slik gassteknologi for første gang.

2003:

Bi-xenon-lyktene ble forsterket av aktiv lysfunksjon i
E-klasse (W211).

2006:

Mercedes avduket sitt Intelligent Light System (ILS) i
E-klassen (W211), hvor en adaptiv lykt med variabel lysfordeling som automatisk
tilpasset været, lyset og kjøreforholdene.

2010:

De aller første dynamiske LED-lyktene kom i CLS (C219). Som med bi-xenon hadde også denne ILS-systemet, som hadde fem lysfunksjoner konfigurert for typisk vær- og kjørefohold: Landevei, motorvei, utvidet tåkelys, aktiv lysfunksjon og hjørnelys.

Mercedes klarte også for første gang å kombinere LED-teknologi
med Adaptive Highbeam Assist, noe som gjorde nattkjøringen enda sikrere.

2013:

Litt over 100 år etter introduksjonen av elektriske lys, ble
den nåværende S-klassen (W 222) verdens første bil helt uten pærer. Det betyr
at den var først med kun LED-lys som standard.

En annen verdensnyhet var at baklyktene bød på bremselys og
blinkelys som dimmet om natten eller når bilen sto stille i et lyskryss.

2014:

CLS (218-serien) markerte debuten for Multibeam-LED. Når det
kommer til antall piksler betyr flere bedre, akkurat som oppløsningen på LED-skjermer.
Et større antall gir også bedre dynamikk i displayet, og for lys betyr dette en
klar økning i presisjon og glans. Og nå var det 24 LED per hovedlykt.

Fire kontrollenheter kalkulerte det ideelle lysmønsteret 100
ganger i sekundet, og aktiverte LED individuelt, dimmebart i 255 trinn.

Selv med en slik kapasitet var lyktmodulen så kompakt at den
faktisk fikk plass i en hånd, ettersom hver chip ikke var større enn
tverrsnittet av et riskorn.

2015:

Utviklingsbilen Mercedes F 015 Luxury in Motion ga oss
en sniktitt på framtidens selvkjørende biler, og den kommuniserte aktivt med omgivelsene
rundt.  Målet var selvsagt at de i nærheten
var klar over hva bilen hadde tenkt å gjøre.

Displayene foran og bak har hadde en kommunikasjonsmatrise
som besto av tredimensjonale, barformede LED-moduler, sammen med to ytre
blokker av store LED-stenger.

En slank LED-lyslist over bakdisplayet ble brukt til å
visualisere kjørespesifikke funksjoner som bremsing, blinking og gjeldende
kjøremodus.

I tillegg til at bilen kunne indikere hva den hadde tenkt å
gjøre, brukte den også farger på lysene for å indikere hvilken kjøremodus den
for øyeblikket var i ‒ blått sto for autonomt og hvitt for manuell.

2016:

Nå hadde Mulitbeam LED-lykter med 84 piksler debut i E-Class
(W 213). Hver lykt hadde 84 individuelle kontrallbare LED i stedet for 24, og
ble dermed enda mer skarp og presis.

Denne tok lyset foran bilen til nye høyder, uten å blende
andre på veien.

2016:

I samme år demonstrerte Mercedes framtidens hovedlykter gjennom
Digital Light. Dette er blendefrie HD-lys, og åpner for banebrytende førerassistanse
og kommunikasjon med andre trafikanter.

Nå snakker vi altså om lysene som kan forme symboler på
veibanen.

I hver hovedlykt var det brikker med over en million
mikroreflektorer, det vil si totalt over to millioner per bil.

Sporvalg kunne bli projisert på veibanen, utvidet merking for
fotgjengere og utvidet avstandsmerking gjorde det lettere å navigere gjennom
vanskelige kjøresituasjoner som ved veiarbeid, når fotgjengere nærmet seg,
eller hvis avstanden til kjøretøyet foran var for kort.

2018:

Nå ble 360-graders lys introdusert med framtidens S-klasse. Som
et selvkjørende kjøretøy hadde denne lys som skulle vise omgivelsene hva den
hadde tenkt å gjøre, akkurat som F 015 gjorde.

Kontinuerlig lys viste at kjøretøyet var i automatisert
kjøremodus, enten den var i bevegelse eller sto stille.

Sakte blinking betydde at bilen bremset, og raskt blinkende
indikerte at bilen snart skulle bevege seg.

2019:

Modellen ESF 2019 viste oss smarte sikkerhetsløsninger som biler
i framtiden kan komme med, og ga kontinuerlig signaler til omverden via lysene
akkurat som bilister gir signaler til medtrafikanter.

ESF 2019 brukte klart synlige lyssignaler i turkis for dette, noe som skulle innby til mer informasjon og dermed mer tillit. Kommunikasjon foregikk via det store frontpanelet, lysdioder på taket, i speilhusene og et tredje bremselys på bakvinduet.

Advarsler og meldinger sendes ved hjelp av animasjoner og
symboler.

2019:

Vi har tidligere skrevet om EQS, et konsept av en framtidig helelektriske
S-klasse lansert under Frankfurt Motor Show.

Dette er virkelig en imponerende bil.

Da skrev vi følgende om lysene:

«Denne bilen ser ut som at den er fra framtiden, og det er
den virkelig også.

Mercedes har satt på og inn så mye rar og ny teknologi, at
det nesten ikke er mulig å beskrive alt.

Men vi kan jo for eksempel nevne at lysene også fungerer som
hologrammer, og at det er så mange lys rundt og i bilen at den norske julegrana
i London blir totalt overskygget.

Foran er det 188 individuelle LED-lys som kan gjøre at
stjernen, ikke i toppen av et tre, men den midt på grillen, popper fram som
julestjerna selv.

Bak har Mercedes like godt knallet til med 229 lysende
LED-stjerner som danner et stjernebelte uten sidestykke, og alle disse lysene
kan danne diverse former og gi all slags beskjeder til medtrafikanter.

På innsiden, som også er fylt opp av LED-lys, har tyskerne
videreutviklet MBUX-systemet til noe de kaller Advanced MBUX.»

EQS bød på morgendagens Digital Lights med totalt 940 individuelle
LED i et 3-dimensjonalt rom, og kan kommunisere med omgivelsene på en
fabelaktig måte via to hologram-linser.

Det er litt av steg fra stearinlysene til Benz i 1886, og hvor
dette skal ende kan kun tiden vises oss.

Og vi skjønner at du nå har lyst til å se bilder av konseptet EQS, toppmodellen til Mercedes i den elektriske EQ-serien.

Så vi avslutter det hele med en bildeserie av den, og med en slik ser vi iallfall lyset:

Les også:

Les mer om:

Nyheter