Annonse
Hjem Elbiler Dette er, tro det eller ei, en elektrisk Bulli

Dette er, tro det eller ei, en elektrisk Bulli

Dette er kult. Volkswagen presenterer en helt ny helelektrisk varebil i form av en ikonisk en fra 1966.

En gang på midten av 1960-tallet rullet det ut en 1. generasjons (T1) Volkswagen Type 2 fra fabrikken, og denne endte til slutt opp hos noen heldige eiere i California.

Dette var de glade 60-årene hvor en gryende flower power-tid var i emning, så varebilen har nok skapt mange gode stunder for de som har hatt denne som følgesvenn til de mange strendene i den solfylte staten.

Men de drømte nok ikke om at bilen, mer eksakt en T1 Samba Bus, skulle få et helt nytt liv i 2020. Garantert ikke. Men det har den gjort.

Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) fikk nemlig en idé om å plassere en gammel Bulli på en ny elektrisk plattform, og deretter presentere mesterverket under messen Techno Classica 2020.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne er som mange andre utsatt, men det stopper ikke VWCV fra å vise fram resultatet.

Og de kan med rette være stolte, for denne ser jo svært så flott ut:

Nyttekjøretøy-avdeling kunne selvsagt ikke gjøre denne jobben alene, så de tok kontakt med drivlinje-ekspertene hos Volkswagen Group Components og partnerne eClassics, disse to som tidligere har laget en elektrisk Boble av den klassiske Bobla.

Volkswagen har også en elektrisk varebil som blant annet er vist fram i Norge på gang, ID. Buzz. Det gjorde også ting enklere.

Den originale varebilen hadde en boxer på 44 hestekrefter under panseret, så bilen passet nok best til å brukes til og fra strendene og andre småoppdrag, men nå funker 1966-modellen nesten som en moderne varebil.

VWCV har nemlig satt inn et elektrisk drivverk med en motor på 83 hk, og ikke minst har dreiemomentet fått seg en skikkelig oppsving. Det lyder nå på 212 Nm, og som vi har lært har elbiler tilnærmet all kraft tilgjengelig helt fra null av.

Og som den gamle Bulli sendes også kreftene til e-Bulli til bakhjulene. Ja, det skulle nesten bare mangle

Den nye, men akk så gamle e-Bulli har som de fleste andre elbilene kun ett gir, og er elektronisk begrenset til en toppfart på 130 km/t. Den gamle klarte 105 km/t, og da måtte den nok ha medvind, nedoverbakke og en dose hjemlengsel.

Den elektriske varebilen er også utstyrt med CSS-kontakt og klargjort for hurtiglading opp mot 50 kW, og kan fylle batteriet til 80 prosent på rundt 40 minutter.

Batteriet, som befinner seg under gulvet, er stort nok til at e-Bulli klarer å rulle en plass rundt 200 kilometer før ladekabelen må plugges i.

Fra utsiden er det ikke så godt å se at dette faktisk er en elbil, og VWCV har også beholdt den gamle stilen på innsiden.

Selvsagt er alt 100 prosent på stell også inne i bilen, og de husker T1 drar helt klart kjensel på modellen også om de klyver inn i e-Bulli. Men det meste er diskret modernisert, og den har til og med et lydanlegg med en skjult subwoofer!

Og det beste er at de som drømmer om en e-Bulli faktisk kan få drømmen realisert. eClassic tilbyr nemlig å bygge om T1 til utslippsfrie alternativer (i tillegg til T2 og T3), og det koster 64.900 euro. Hva det betyr i norske kroner tør vi ikke si, for valutakursen er som kjent på ville veier i disse dager.

Så det er bare å ta kontakt med eClassic, så blir kanskje din T1 slik som denne herlige doningen her:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker