Annonse
Hjem Elbiler En selvladende bil du ikke har sett maken til

En selvladende bil du ikke har sett maken til

Roland Gumpert Nathalie er en elektrisk bil du ikke trenger å lade.

Vi vet ikke helt hvor vi skal begynne med, for det er mye interessant rundt Roland Gumpert Nathalie. Men la oss like godt starte med personen bak denne elektriske sportsbilen.

Roland Gumpert er en legende innen motorsport, og var en av sjefene hos Audi Sport da de hadde en av sine storhetstider.

Gumpert trakk i trådene da Audi sikret seg hele 25 rallytitler og fire VM-titler, og visste åpenbart hva som skulle til for å gå helt til topps.

For rundt 20 år siden hadde Volkswagen og Audi et fellesforetak for salg i Kina hvor Gumpert satt i styret, og der møtte han kinesiske Fu Qiang. Sammen utviklet de prosjekter, og et vennskap. Hva det betydde kommer vi tilbake til.

Saken fortsetter under Annonsen

Gumpert hadde ambisjoner som strakk utover det å heve lønn hos den store Volkswagen-gruppen, og i 2005 stiftet han Gumpert Apollo.

Ut av dette kom det en usedvanlig imponerende sportsbil kalt Apollo Sport, og med sine 850 hestekrefter dundret bilen rundt Nordschleife på 7:11 minutter i 2009 ‒ den dag i dag en svært så imponerende tid.

Uheldigvis for Gumpert gikk den generelle driften dårlig, og i 2013 ble selskapet slått konkurs.

Så skjedde det som nå har ført til den til særs imponerende Nathalie.

I 2017 opprettet Qiang og en person kalt Gu Feng et helt nytt bilmerke kalt Aiways, og Qiangs gamle venn Gumpert ble raskt kontaktet.

Ut av dette kom Gumpert Aiways, selskapet som står bak bilen som nå er vist fram.

Allerede i fjor viste de fram en prototype, og den produksjonsklare modellen er ganske lik. Men Gumpert har justert litt på designet og dørene, slik at den ser enda mer sportslig ut.

Resultatet er dette:

Som med mange andre nye elbiler er det lettmaterialer og bærekraft som står i fokus også med Gumpert Nathalie, men det som gjør at denne virkelig stikker seg ut er rekkevidden. Her kommer til og med Tesla for kort, bokstavelig talt.

Gumpert Nathalie er nemlig en hybrid, men ikke på den måten vi tenker. Den har ikke en forbrenningsmotor, og den er heller ikke en hybrid mellom batterier og hydrogen som vi har sett eksempler på.

Nei, denne får ekstra god rekkevidde takket være metanol. Ja, det som er kjent som tresprit og som i hovedsak brukes som drivstoff av skip.

Dette er ikke noe nytt, og blant annet har Daimler forsket på løsningen som nå Gumpert har kommet opp med for flere tiår siden.

Det hele handler om en 15 kWh brenselcelle som bruker metanol som drivstoff som deretter produserer hydrogen, og dette konverteres om til elektrisitet som driver bilen.

Det er også et batteri som elbiler også har, men dette skal kun brukes som en buffer og til ting som oppstart og akselerasjon.

Metanoltanken er på 65 liter, og kan fylles på tre minutter.

Deretter har man ifølge Gumpert en rekkevidde på formidable 820 kilometer.

Dette er en sportscoupé som måler 4,37 meter, er firehjulsdrevet og klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder med en toppfart på 300 km/t. Og ja, den har to 2-trinns girkasser.

Den spesielle hybriden er utviklet sammen med Aiways, dette kinesiske merket som skal satse hardt mot Europa de kommende årene. Les mer om en helt ny modell de har på gang i en av lenkene nederst.

Nathalie som også skal komme som en ren racerbil skal kun produseres i 500 eksemplarer, inkludert «First Edition» som vi har bilder av.

Prisen er ganske så stram, og starter på 407.000 euro. Men da spanderer Gumpert metanolen det første året, så det er jo noe.

Her er flere bilder av den spesielle bilen, og sjekk ut Aiways U6ion i en av lenkene under etter du har bladd deg gjennom bildeserien.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,812FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker