Her er den helelektriske Mustang Mach-E

55 år etter at den originale Mustangen fikk folk til åbeinfly til næreste Ford-forhandler, tar den ikoniske modellen steget inn iframtiden med elbilversjonen Mustang Mach-E.


I 1964 knallet Ford til med noe helt nytt og oppsiktsvekkende under verdensutstillingen i New York. De stilte nemlig ut en ny modell kalt Mustang, og besøkende falt umiddelbart for den flotte bilen.

Resultatet var at folk nærmest beinfløy fra utstillingen og
til nærmeste Ford-forhandler, og i løpet av en dag bestilte 22.000 kunder seg
en Ford Mustang.

Og resten er som kjent historie.

Mustang er blitt et ikon og en av de mest gjenkjennelige
modellene som finnes, og når Ford tar sats og hopper inn i den elektriske
framtiden gjør de nettopp det med denne legenden.

Eller iallfall med navnet, for nå snakker vi om en SUV som kanskje ikke minne så mye om muskelbilen.

Men navnet forplikter, så her har den amerikanske
produsenten gått seriøst til verks.

Det gir utslag når det både kommer til pris, rekkevidde,
ladehastighet og utstyr, for her har de tenkt å være konkurransedyktig så det
holder.

Mustang Mach-E har fått en estimert startpris på 412.000
kroner, og den med lengst rekkevidde skal rulle i 600 kilometer.

Det åpnes for lading med 150 kW, og den kommer med neste
generasjon SYNC infotainment-system som byr på en berøringsskjerm på hele 15,5
tommer som også åpner for styring gjennom sveipe- eller klypebevegelser.

Selvsagt må en Mustang også forflytte seg relativt greit, og
Ford opplyser at 0-100 km/t klokkes inn en plass under 4 sekunder for GT-versjonen.
Det er solid.

Mustang Mach-E kommer i flere versjoner, mer eksakt i fem foreløpige
varianter. De med standard rekkevidde har et batteri på 75,7 kWh, mens de med
lang rekkevidde har et batteri på 98,8 kWh.  

Alle disse fem er ventet mot slutten av neste år.

  • Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) med 258 hk som starter fra 412.000 kroner.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer med 285 hk starter fra 463.400 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) long range byr på 540 kilometers rekkevidde med 337 hk starter fra 544.400 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) standard range med opptil 420 kilometer rekkevidde og 258 hk og en startpris på 482.000 kroner.
  • Og til slutt den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde, firehjulstrekk og 337 hk. Denne kommer i et begrenset antall og koster 589.000 kroner. Førsteutgaven kommer også med Grabber Blue, en farge som kun kan velges for denne.

Det kommer også en GT-versjon i 2021, og denne er selvsagt
utstyrt med det største batteriet på 98,8 kWh som gir den en estimert rekkevidde
på 500 kilometer. Denne byr på hele 465 hk og et dreiemoment på 830 Nm, og
kommer kun som firehjulstrekk.

Ford Norge har selvsagt store forventninger til Mustang
Mach-E, og ser fram til å åpne for forhåndsbestilling i nær framtid:

‒ Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser,
alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr, sier administrerende
direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

‒ Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, men for å øke sjansen for å sette deg bak rattet i en helelektrisk Mustang-SUV mot slutten av neste år er det smart å være rask med forhåndsbestillingen. Spesielt den eksklusive First Edition-varianten ‒ som bare produseres i et begrenset antall ‒ kan det fort bli rift om, legger han til.

Ford har utviklet tre kjøremoduser for den elektriske
SUV-modellen, stille, aktiv og utemmet. Dermed kan kjøredynamikken og bilens
understell tilpasses kjørestilen, og ting som styringen, lysene i kupeen, lyden
og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du
velger.

Mustang Mach-E byr altså på en ny generasjon SYNC, og denne har
ifølge Ford dobbelt så stor datakraft som den nåværende versjonen. Den åpner
også for skylagring og trådløse oppdateringer, og produsenten lover at ting som
å koble smarttelefonen til anlegget vil gå raskere og er enklere enn i dag.

Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og
AppLink apper fra smarttelefoner og andre mobile enheter, og skreddersyr seg
automatisk for deg.

‒ Neste generasjon SYNC begynner aktivt å tilpasse seg til
deg fra første gangen du bruker den, sier Fords globale direktør for Battery
Electric Vehicle Product Development, Darren Palmer.

‒ Den lærer seg raskt preferansene dine, og kommer med sine
personlige tips. Den kan foreslå at du bør trene på en mandag hvis det er noe
du vanligvis gjør på mandager eller tipse deg om å ringe hjem etter jobb hvis
det er noe du pleier å gjøre. Resultatet er en skytilkoblet assistent med et
brukergrensesnitt som er intuitivt, lekkert og alltid klart for framtiden ‒
takket være raske oppdateringer via nettet.

Mach-E er altså en SUV som har fått noen designmessig linjer
vi kjenner fra den originale Mustangen, og er 4,71 meter og 1,88 meter bred med
en akselavstand på 2,98 meter.

Dette bør gi grei innvendig plass, og bagasjerommet er på
402 liter. Det er også en såkalt frunk, et bagasjerom, under panseret foran, og
totalt byr disse to på lagringsplass over 500 liter. Slåes baksetene ned byr
Mustang Mach-E på hele 1420 liter med plass bak forsetene.

Mustang Mach-E kan også fås med et panoramatak, og her er
det brukt et spesielt belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolette
stråler.

Dette gjør at det er kaldere i kupeen om sommeren og varmere
om vinteren ‒ smart.

En annen smart ting er at du kan bruke mobilen til å både
låse opp og for å starte bilen, og når du forlater bilen låses den av seg selv.

Og ja, den kan også fås med slepekrok, og her er
tilhengervekten 750 kilo. Ford opplyser at den foreløpig ikke er godkjent for
taklast.

Men de har tenkt på flere smarte ting ‒ nemlig ladingen. Og
nei, da tenker vi ikke på lynladingen.

Ford har oppdaget at 80 prosent av ladingen skjer hjemme, og
har bygd seg en egen veggboks som de hevder er rundt fem ganger raskere enn ved
å bruke en vanlig stikkontakt. På en bil med long range og bakhjulstrekk vil
dette gi rundt 51 kilometer rekkevidde på en times lading.

Men skal det lades virkelig raskt bør det styres mot en
lynlader. Ford er en av produsentene som er med i Ionity, dette selskapet som
skal settes opp 400 lynladere fra Norge og ned til Sør-Europa.

Med maksimal hastighet på 150 kW vil en Mustang Mach-E long
range med bakhjulstrekk lade opptil 93 kilometer på 10 minutter, mens en standard
range Mustang Mach-E vil kunne lades fra 10 til 80 prosent på rundt 38 minutter.

Mustangen kom altså i 1964, og selv om det var en viktig
modell var den ikke like viktig som en viss modell vist fram for 91 år siden.

‒ På det aller første Detroit Auto Show, sa Henry Ford at
han jobbet med noe som ville slå ned som et lyn, sier dagens sjef, Bill Ford ‒
oldebarn av selveste Henry.

‒ Dette var T-Forden. I dag er Ford Motor Company stolt over
å avduke en bil som igjen vil slå ned som et lyn. Den helt nye helelektriske Mustang
Mach-E. Den byr på moro og frihet. For en helt ny generasjon Mustang-eiere.

Her er flere bilder av modellen han snakker om, Ford Mustang
Mach-E:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter